Kzre SN

Du har den 25 juni 2013 klaget over DR's deskning af den s&kaldte Omo-sag. Efter at

GENERALDIREKTOREN
OF Bysn
serduer I

A520 3040

S

OK-0998

30082018

redaktionen afviste din kritik, har du kiaget videre til lytternes og seernes redaktor.

Hans forste behandling af sagen ferte den 5. juli til en rettelse | TV-Avisen. Her falger

en samlet gennemgang af sagen og en indstilling til min endelige sfgereise.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at folge.

Maria Rgrbye Bgnn

Generaldirekbpr

Kopi: Journalen
Redaktionschef Naja Nielsen
Advokat Peter Skov
Redaktionschef Sandy French
Redaktionschef Thomas Falbe
Proiektmedarbejder Marianne Juul



indstilling fra lytternes og seernes redakter
. Klage over DR Nyheders daskning af Omo-sagen i juni 2013

En reskke indslag og artikler | TV-Avisen og p8 dr.dk beskrev i juni 2013 sagen om den
nigerianske kvinde Omo Amenagawon, der havde féet afslag pé asyl i Danmark, selvem
hun efter eget udsagn var blevet tvunget ind i prostitution i Danmark.

Den 25. juni kiagede «E NNy -/ CF. Han skrev bla:

“Ueg Klager hermed cver ariiien "Handlet kvinde skal sendes tif Nigeris
trods dedstrusier” pé ordk samt ppfplgende artikler £ denne. Den
omtaite Omo Amenagawon {DA] anmeldte for nogle 8r siden et midtjysk
eegtepar For menneskehandel £gteparret, der var indvaendret fra
Nigeria, blev imidiertid frifundet, da det under retsbehandiingen blsv
dokumenteret, at OA var fremkommel med flere usande opfysningsr,
figesom en reekke forhold giorde nogle af hendes gvrige cplvsninger
staerkt usandsynfige

“Jeg har selv som journalist srbeidet med sager, Avorfor jeg kender den.
Jeg har derfor ogsé i december sidste &r, hvor OR omtalte sagen,
kontaktet journalist Line Gertsen Hurn var pd det tidspunkt bekendt
med frifindelsen af de ankiageds, og hun kendte endda navnene pé dem.

#

“Oet er séledes en meget alvoriig forseelse ndr DR uden nogen
Forbehold skriver, et de her begdet en af straffelovens alvorligste
forbrydeiser, vel vidende st der er Faldet Frifindefse / sagen.

" Den citerede tidligere kriminalbetjent ophgrie i udsovendt {sneste |
2004 - samme &r som den fgrste dom om menneskehandel Faldt. Han
kan séfedes ikke have vesret med til st efterforske mere end hgjest en
sag om menneskehandel | denne er det ikke nogen korrekt beskrivelse,
at "de handlede kvinder [siger] ikke noget til politiet om deres
bagmeaend”. Det var et af ofrene selv, der Fflere gange anmeldte sagen,
Fer politiet tog den op. Den citerede kriminatbetjent har intet halt med
DA's sag at gore, 0g det er uvist hvorfra han her, at OA har "lagt hele
netvaerket af bagrmeend ned og Far feengsiet dem”. Som neevnt er ingen
overhaovedet dgmt for menneskehandel i OA's sag.

™l



DA Nyheder svarede pa klagen den 3juli:

“Du har skrevet til os i refation &if historien om den nigerianske kvinde
Omo. Nu stér det os ikke helt klart om din reletion & det segtepar, du
omtaier i din mai, udelukkende er Ffagligt Funderet eller hvorvidé psrret
er en def af din bekendtskabskrads. Under alle ormsteendigheder er det
vigtigt at pointere, at DR ikke er part i denng sag. Vi har ingen holdning
ti, hvorvidt den nigerisnske kvinde skal have asyli Danmark elfer el Vi
depkker historien journalistisk.

Den aktuslle nyhedskrog og vores udgangspunkt er de to afgarelseri
Flygtningenzevnet. Det er sdledes de afgprelser, som er med t at rejse
den principielle debat. Afgerelserne anerkender kvinden sorm handlet, og
pépeger st dar i netop Nigeria biiver giort en stor indsats for at hissipe
handiede kvinder, fordi det er et vaesentligt problem i landet.

AF afgerelserne frempér det ligsletss, at naevnet anerkender kvindens
forklaring om, at hun blev tvunget tif at arbejde som prostitueret i
Danmark, at kvinden har angivet sine bagmasnd og st hun har vidnet
mod dem { retten.

! forhold £ den artikel du frembesver, 58 er det — sorm du selv pdpeger -
et faktum at kvindens forklaring var medvirkende tif at en bagmaend blev
idemt 10 méneders faengsel for rufferi Dermed mener vi 0gsé, et der er
dapkning for de formuleringer du henviser Ll { netartikien Og vivasiger —
I lighed med Fiygtningenasvnet — gt definere en person, der bliver dgmt
for ruffers som vesrende bagmeand Helt i Etréd med god presseskik
naevner i selvfalgelig ikke den rufferi-demtes nave,

P& intet tidspunkt — | hverken tvindslaget efler i artiklen - péstér vi st
bagmanden er dgmt for menneskehandel Vi siger, af Flvgtningenasvnet
anerkender kvinden som handiet og at kvinden har angivet og vidnet
mod sing bagmesnd. | dinn mail er der en reskke betragtninger og
hoidninger omkring udleendingepolitik, prostitution og menneskehandesl
Men som fer naevnt, er DR fkke part i den konkrete sag, gf hefler har vi
nogen holdninger ti politiske emner,

58 vidt uﬁde/‘tegnea’e har kunnet konstaters har du haft en ipbende
mail-dialog med den eng af journalisterne bag historien, Detie svar skal
imidlertid betragtes som et svar pé ain of ficielle henvendelse tif DR. ”

Efter denne afvisning af klagen skrev SEIEEP ccn 3. juli til lytternes og seernses
redakter, der samme dag lovede at tage sagen op. B vddybede og fastholdt sin



Jeg har gennermgéet sagen og afleverer hermed min indstilling:

P& grund af den alvorlige kritik blev sagens centrale del behandiet hurtigt. Forste del
af konklusionen blev den 8. juli offentliggiort { en kommentar fra lytter- og
seerredsktgren. Her hed det:

“Oet startede som en s8¢ om en diskutebel udvisning. Nu er detl blevet
i en debat om DR's Formidiing, Fordi DR's farste historier desvesrre
mangiede en veesentlig oplysming. Man det sendrer ikke ved, at sagen om
udvisningen af Omo Amenagawon fortsat er principiel og vigtig. Ds
kritiske spargsmdl DR’s oprindelige indslag rejste, er fortssat relevante.
Fgrst de sikre kendsgermingeri sagen:

Nigerianske Omo gik i 2010 B politiet og fortalte at hun var blevet
tvunget ind i prostitution i Danmark. Huri vidnede mod sine bagmaend og
en af dem biev dgmt for rufferi ;

Omo sggte efterfalgends asyl f Danmark. Center mod Menneskehsnda/
betegnede i sin vurdering af sagen Omo som “hendlet” og
Flygtningensevnet behandiede sagen under samme forudssetning.  sine
afggrefser om Omo (fre 15. marts 2012 og 3. april 2013] lagde neevnet '
et vassentlige” hendes forklaring om Avad der var sket i Danmark tif
grund. Ligeledes anerkendte naevnet, at en navngiven nigeriansk mand
havde truet hende.

Alligevel kom naevnet £ den konklusion, at Omo skulle have afslag og
vdvises. Trusien var ikke blevet gentaget og navnet herwiste til en
nigeriansk indsats for at beskytte trafficking-ofre.

Det var pé basis af disse kendsgerninger — og DR's gengivelse — at
sagen vakte opsigt og ferte til en diskussion af asylpraksis | sédanne
sager.

Den efterfgligende diskussion om OR’s dagkning har i Politiken iszsr
drejet sig om, Avorvidt DR/ sine indsiag ogsé skulie have nagviit en
byretsdom aefsagt af Retten i Herning den 2. marts 2011 Her var to
mennesker tiftalt For menneskehandel og rufferi Omo var
anklegemyndighedens hovedvidne. Den ene af de to anklagede bagmasnd
blev demt for rufferi men begge blev Frifundet for menneskehandel
Kritikken af DR er refevant. | en gennemgang af kotikken p8 DRYs Fejl og
Fakta’-site pé dr.dk skriver DR Nyheders ledefse bla..

Vi snerkender, at formidiingen kunne have veeret mere detalizret ved at
nazvne byrettens dom pd 10 méneder for rufferi”

Tilad mig en_journalistisk stramning: S8dan som indsiagene blev lavel,
var det en Fefl af DR ikke at nzevne byretsdommen. Del burde have
veeret nasvnt | DR's samiede daskning, at de anklagede danske bagmaend
ikke blev demt for menneskehandel Det skyldes iszr, at man som seer -




f ot G

wden st det blev sagt direkte af DR - let kunne £3 det Feflagtige imdtryk,
&t der foreld en dom For menneskehandel

Mern denne manglende oplysning | indslagene betyder p8 ingen méds, st
sagen om Omo erirrelevant. Uanset domsmandsratien | Herning er Gmo
8t eksémge! 08 en kvinds, som er géet Ll politiet og Fortelt, hvordan hun
var blevet handlet og misbrugt. Politret, Center mod Menneskehandel og
Flvgtningenssynet her taget hendes forkiaringer om hvad der skete |
Danmark serigst og lagt dem i grund For deres behandling af sagen.
Selvom hun faler sig truet, skal hun nu udvises og sendes tilbage Lil
Nigeria. Det er nok vaerd at tage en diskussion af.

Samtidig bor alle erkende, at det kreever nuancer og omtanke st
referere en sédan sag. Nér de anklagede bagmaend ikke blev demt For
menneskehande! i byretten betyder det jo ikke at Omo ikke kan veere
blevet handiet. Og nér Fivgtningensevnek anerkender Omo som handlet
betyder det omvendt ikke at de denske bagmesnd alligevel er skyldige.
£En ting er afle sagens omstridte og grumme detsljer. Vi ved ikke, hvad
der er sancheden | alle tilfaside. Men vi ved at der er en Lilsyneladende
modstrid meflem domsmandsretten og Flvgtningenasvnet. Vi ved 0gsé,
at der kan vaere gode grunde Ei begge instansers konkiusioner. | den
eng er tvivien kommet de anklagede til gooe. | den anden er tvivien
kommet den asylsggende & gode.

Ingen sf delene er der nadvendigvis noget Forkert i Men det gor det
vitterligt sveert at deekke sddanne sager med skyldige hensyn tif alle
parter. k

Fointen er biot, at balance og preecision | daskningen i lzengden er den
eneste méde at sikre, at Fokus kommer titbage p8 det, sagen handler
om. Med den viden vi har' Skal kvinder sorm Omo udvises?

Jeg har bedt DR Nvheders ledelse reagere pd rin kritik. Svaret kom
hurtigt vie redektionschef Sandy French,

“Vi tilsiutter 08 konkiusionerne. Som vi 0gs8 tidligere har tilkendegivet er
det vores vurdering, at indholdet af byretsdommen burde have
fremgéet tidligers af DR Nvheders samiede deekning af sagen.”

! farizengeise af denne erkendelss, bragte TV-Avisen den 5. juli Falgende
praecisering:

" TV-Avisen den 25._juni bragte vi historien om den rigerianske kvinde
Omo Amenagawon, der af Flygtningenssvnet er anerkendt som handlet
kvinde, og som nu er gdet under jorden efter udvisning fra Danmark. |
indslaget burde vi have Lydeliggiort, at de anklagede bagmasnd ikke er
dgmt For menneskehandel, men at den ene er dgmt for ruffers”



54 vidt vtter- og seerredakigrens klumme.

DR Nvheder sendrede herefter ogsé artiklen om Omo-sagen p8 "Fejl og fakta”-sitet
pé dr dk/nyheder. Ggsa her blev det tydeliggjort, at det omtalte par rent faktisk blev
frikendt for menneskehandel.

Trods klummen, prasciseringen og opleesningen | TV-Avisen fastholdt SENGGND
G - <20e. Han skrev opfeigende den 10, juli til lytter- og seerredakteren:

1] Man kunne ikke blot "let & det feflagtige indéryvk”, at der forelé flere
domme for menneskehandel Man kunne ikke F8 endet indtryk. Omo siger
det direkte, og Erik Havervig taler om "t helt netvasrk af bagmasnd”
for i naeste Kip at forudsige, at de, som han mener skulle vaere demt, vil
salge Omos sgn Hil stavery. | ingen af tilfeeldene modsiger DR i sin speak
de urigtige oplysninger.

2] Du omtaler selv flere genge "de danske bagmeend”, blandt andet { den
sammenhaeng at "de anklagede danske bagmesnd ikke blev demt For
menneskehandel’. Der ligger heri, 0gsé fra din sidle, er implicit
tonstatering 8f, at ham, der blev frikendt for slle anklager, alligeve! er
skyldig. Det svarer ti at du havdz omtalt en person, der var frikendt for
en ankiage om vold, som voldsmand, Dette er sagens kerne: Uanset hvad
Flygtningenssvnet faegger til grund i deres behandling af asylsagen, s8
biev de tiltalte frikendt for menneskehandel og s8 karn man ikke uden
yderfigere dokumentation omtale derm som forbrydere £t sddant belasg
har DR ikke - man har undladt at forholde sig bl kifder, man kendte tif
selv om de indholdt vaesentlige korrektioner i forhold tif de faktuslt
forkerte oplysningéer, som de kilder, indslaget er baseret pé,
fremkommer med,

Sagen indeholder séledes tre elementer:

For det ferste spergsmélet om, hvorvidt DR fra starten skulle have nasvnt, at retten
i Merning frifandt de anklagede f sv.a. tiltalen for menneskehande! og at Omo
Amanagewons péstande om tvang saledes ikke er blevet bevist for retten.

P& dette punkt har klageren i hovedsagen faet medhold i form af DR’s senere
preaciseringer og oplsesningen | TV-Avisen af en tekst, der fremhaaver, at de
anklagede blev frifundet for menneskehandel i retten i Herning.

Det ber tilfgjes, at DR's fgrste historier tilsvarende klart burde have fremhasvet, at
Omos udsagn om, at hun var blevet tvunget, var omstridt og st retten ikke fandt



AR

beviser for tvangen. Med den kiare praecisering oplsest | TV-Avisen er dette forhold
imidiertid blevet berigtiget pa Forsvarlig vis.

Eor det andet er der spgrgsmélet, hvorvidt DR udviste tilstraskkelig kildekritik
overfor en medvirkende fhv. politimand. )

Selvom den pégssldende ikke udtrykte sig prescist, vurderede redaktionen at
vedkommende var velorienteret og trovesrdig. Jeg har ikke grundlag for at kritisere
dette sken,

Far det tredie er der spergsmélet om brugen af betegnelsen "bagmeend” | s& vel -
‘deskningen som den efterfpigende diskussion.

| kraft af den feromtalte preecisering {som bade omtalte frifindelsen for
menneskehandel og dommen for rufferi) er det klargjort, hvad man ber leegge i ordet
i forbindelse med denne sag. Der er dels fale om at forst Omo og senere
ankiagemyndigheden mente, at der var tale om bagmeend, sorm havde gjort sig
skyldige | menneskehandel. AT de ankiagede bagmesnd blev imidiertid kun en demt -
og det alene for rufferi.

Den omtalte klare prascisering | TV-Avisen har pa forsvarlig vis klargjort dette. Det
fremgér tilsvarende af den omtalte artikel p8 rette-sitet pé dr.dk/nyvheder.

Konklusion og sammenfatning

Det var en fejl | DR Nyheders oprindelige deskning af Omo-sagen, at det ikke fra
starten blev forkiaret, at de anklagede bagmeend i retten var blevet frifundet for
menneskehandel. Klager har p& dette punkt ret i sin keitik.

Efter lytter- og seerredaktgrens forste kommentar til sagen har DR Nyheder
imidiertid presciseret disse forhoid b&de | forbindeise med en tekst, der er oplaest i
TV-Avisen og i form af en artikel pa "Fejl og fakta”-sitet pé dr.di/nyhader.

Hermed er der pé& forsvarlig vis rettet op pa fejlen.

Klagers gvrige kritik giver ikke anledning til yderligere presciseringer eller retlelser.

Jacob Mollerup, den 28. august 2013



