PP.QSSEChEF _ GENERALDIREKTQREN

Trine Kromann-Mikkelsen OR Byen

SAS in Scandinavia Emil Holms Kanal 20

Amager Strandvej 390 DK-0999 Kebenhavn C

2770 Kastrup T +45 3520 3040
www.dr.dk

Trine.Kromann-Mikkelsen@sas.se
Maria Rorbye Rpnn

D +45 3520 3628
E mrr@drdk
08.10. 2014

Kezre Trine Kromann-Mikkelsen

Du har den 17. september 2014 klaget over et indslag i Aftenshowet pa DR1
aftenen forinden. Efter at redaktionen afviste din kritik, har du klaget videre til
lytternes og seernes redakter. Han har nu gennemgéet sagen og lavet en
indstilling til min afgerelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at felge.

Med venlig hilsen

aria Rprbye Rgnn

Generaldirekter

Kopi: Journalen
Redaktionsleder Birgitte Borup
Redaktionschef Ole Rahbek Kristensen
Jurachef Peter Skov
Etikchef Inger Bach

Side 1af 6



Indstilling fra lytternes og seernes redakter
Klage over indslag om stewardesser i Aftenshowet den 16.september 2014

| sidste del af Aftenshowet tirsdag den 16. september indgik et indslag, der sé pa
stewardesser og stewarder i et historisk perspektiv. Indslaget omfattede et live-
interview med Inge Correll, der fra midten af 1960°erne i en &rrakke var
stewardesse i SAS.

| en klage den 17. september skrev pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen,
bl.a.:

“Tirsdag brugte fagforeningerne, aktgrer i transportbranchen,
ministeren og repraesentanter for SAS dagen pé at diskutere det
meget alvorlige emne social dumping i luftfart. Den udvikiing vi ser i
branchen kan betyde [0g betyder allerede i nogle flyselskaber)
adskillige tab af danske arbejdspladser, markante forringelser af
vilkdr, skattely-arrangementer til skade for det danske samfund og
mange flere alvorlige konsekvenser.

Aftenshowet vaelger at felge op pd dagen med et indslag om SAS
stewardesserne | 50-60'erne med Inge Correll som repraesentant for
den samlede stand af kabinemedarbejdere i Danmark. Jeg har féet
adskillige reaktioner fra danske medarbejdere, som er dybt chokeret
over, at Aftenshowet tager fat om sé alvorligt et emne med 54
userigs en reprassentant. Inge Correll aner intet om, hvordan
arbejdsilivet som kabinemedarbejder er i dagens Danmark eller
udlandet for den sags skyld — det fremgdr af hendes mangelfulde
indsigt og direkte forkerte udtalelser i programmet.”

Redaktionsleder Birgitte Borup afviste den 19. september klagen. Hun skrev bl.a..

"Du kritiserer Aftenshowets brug af Inge Correll som kilde i
Aftenshowet den 16. september. | den forbindelse er det vigtigt at
understrege, at Aftenshowet bruger den aktuelle konference om
social dumping som nyhedskrog, men veelger et ganske andet
perspektiv pd historien end kabinepersonalets aktuelle faglige kamp.
Mélet med interviewet er at beskrive den meget massive udvikiing,
der er sket i forhold til stewardessernes arbejdsvilkar over de
seneste drtier. Engang var det forbundet med hgj status og en
reekke privilegier at veere steward eller stewardesse - | dag keemper
faggruppen mod hdrde arbejdsvilkér, der over en drraekke er blevet
kontinuerligt forringet.

Side 2 af 6



Du efterlyser en mere saglig tilgang til emnet, og du har ret i, at vi
ikke debatterer den aktuelle situation med fagrepreesentanter osv. |
studiet. Det skyldes netop, at sigtet ikke er at debattere social
dumping, men at tage seerne med tilbage til dengang,
luftfartsbranchen var noget ganske andet end i dag. De fleste
danskere er bekendt med de hérde vilkdr, hvervet ksemper mod, og vi
gar i gvrigt i indslaget, grafikker osv. tydeligt opmasrksom pé& den
triste baggrund, vi behandler historien pé.

Nar Inge Correll blev inviteret | studiet, var det udelukkende for at
tilfgje luftfartsbranchens uavikling et neert, historisk perspektiv og
en personlig fortzaelling om den gyldne tid. Hun sidder der altsd som
tidligere stewardesse og som erfaringsperson. Hun er IKKE inviteret
for at tale om de aktuelle problemer som social dumping eller for at
komme med ekspertvurderinger. Det ville vaere i lodret strid med
Aftenshowets journalistiske principper. At kilden alligevel et par
steder forholder sig til nutidens arbejdsmarked og den service,
danske stewardesser yder, er beklageligt — men det er et direkte tv-
program, og gaesterne ytrer sig indimellem anderledes end forventet.
De udsagn stér helt for Inge Corrells egen regning, og Aftenshowet
har aldrig haft noget gnske om at bidrage til ringeagt for danske
stewardesser, endsige negligere branchens alvorlige situation, sddan
som flere har opfattet det.”

Den 22. september bad Trine Kromann-Mikkelsen lytternes og seernes redaktor
om at behandle sagen, da hun fandt, at DR havde forbrudt sig mod egne etiske
regler og mod de vejledende regler for god presseskik. Hun skrev bl.a.

“OR's programetiske regler bygger p& fem kernevaerdier, hvoraf

“Stewardessejob fgr og nu” bryder med tre af dem:

- Troveerdighed: Kildens manglende viden om luftfart i/ dag gjorde
kildevalget og dermed indslaget utroveerdigt

- Alsidighed: Programmet var ensidigt idet, der kun optrédte én
kilde og journalisten formaede ikke at nuancere kildens perspektiv
I tilstraekkelig grad

- Kvalitet: Programmet indeholder flere faktuelle fejl

Nedenfor argumenterer jeg yderligere for, hvorfor programmet ikke

opfylder principperne samtidig med, at_jeg anfaegter tre af

redaktionslederens forklaringer pd, hvorfor hun ikke mener, der er

problemer med programmet.”

Jeg har nu gennemgéet sagen og afleverer hermed min indstilling:

| uddybningen af klagen den 22. september anfgrer Trine Kromann-Mikkelsen to
hovedanker mod DR’s svar og mod selve indslaget.

Side 3af 6



1. Skalkilden eller skal kilden ikke forholde sig til nutiden?

Trine Kromann-Mikkelsen anfezgter DR’s forklaring om, at den aktuelle
konference blot var en “nyhedskrog”, der blev brugt til at leegge ”... et ganske
andet perspektiv pd historien end kabinepersonalets aktuelle faglge kamp”- som
det hed i redaktionens svar. DR afviste séledes, at sigtet var at diskutere social
dumping og beklagede at geesten *.. et par steder forholder sig til nutidens
arbejdsmarked og den service, danske stewardesser yder ..”

Trine Kromann-Mikkelsen fremheever derimod, at det er DR’s eget ansvar, at
nutidens arbejdsmarked og den aktuelle service kom i fokus, da veerten flere
gange bad gaesten om at kommentere pa forholdene dengang set i forhold til i
dag.

Min kommentar:

| flere spgrgsmal beder veerten direkte eller indirekte geesten forholde sig til
aktuelle problemer. Geesten bliver spurgt, hvad hun teenker om, at danske
stewardesser snart kan veere historie, om hvorvidt arbejdet dengang var mere
privilegeret end nu, om hvad passagererne i dag kan miste ved at de danske
stewardesser forsvinder, og om hvorvidt hun forstéar selskaberne aktuelle behov
for at outsource. Ydermere er der under interviewet fire tekster, der kan sesii
ba&ndet nederst pé skeermen. De handler tilsvarende — med forskellige vinkler - om
udsigten til, at danske job overtages af billig udenlandsk arbejdskraft.

2. Erkilden troveerdig og valid i sine oplysninger?

Trine Kromann-Mikkelsen anfgrer tre eksempler p8, at deriindslaget ”.
forekommer direkte forkerte oplysninger, som ikke bliver modsagt, men ligefrem
forngjet sig over.” DR har alene afvist denne kritik under henvisning til, at
udsagnene stér “... helt for Inge Corrells egen regning ... "

Kritikken er rettet mod fglgende udsagn:

a  Vert: "Hvad teenker du, nar du hgrer, at det her med danske
stewardesser, det kan vasre historie lige om lidt?”
Geest: "V havde japanere med, nér vi flgj til Japan ... men det m& de ikke i
dag. Nej, uha.”

Min kommentar: Udsagnet er forkert. SAS oplyser, at man pé ruterne til
f.eks. Japan og Kina har hhv. japanske og kinesiske
stewardesser/stewarder som en del af besasstningen i kabinen.

b. Veert: "Hvad var det for nogen vilkér, | arbejdede under dengang?”
Geest: "V arbejdede hdrdt — meget hardt. Og vi var utroligt stolte af SAS —
vores virksomhed! Og vi tjente penge dengang!”
Veert: “Det er jo efterhdnden nogle &r siden”.

Side 4 af 6



Min kommentar: Udsagnet “fjente penge”kommer lige efter fremhavelse
af ”. SAS — vores virksomhed”. Uanset hvordan udsagnet er ment, er
ordvekslingen egnet til at efterlade det indtryk, at der er tale om en omtale
af SAS-indtjeningen. SAS havde imidlertid i sidste regnskabsar et overskud
pa bundlinjen. Udsagnet kan ikke alene henfgres til geesten, da
studieveerten med sin replik stgtter udsagnet.

c. Veert: “Det var vel et mere privilegeret job end det er i dag?”
Geest: "Meget mere. Vi blev jo hentet og bragt i limousiner ... det tror jeg i
gvrigt stadig, de ger i dag.”

Min kommentar: Formodningen er forkert. Ingen hentes i dag i limousiner.

Sammenfatning og konklusion

Aftenshowet satte i et indslag den 16. september fokus pa stewardesser set i et
historisk tilbageblik. | indslaget viste man bl.a. billeder fra dengang, faget var
glamourgst.

SAS har klaget over, at omtalen af aktuelle forhold var userigs og at den
medvirkende gaast gav flere forkerte oplysninger og langt fra var den rette til at
udtale sig om den aktuelle debat om social dumping. DR har henvist til, at
indslaget ikke havde fokus p& den aktuelle situation, og at man ikke kan tage
ansvaret for, at geester i et interview siger noget fgjlagtigt.

Kritikken fra SAS er ikke irrelevant. Det var DR's eget ansvar, at indslaget i hg)
grad endte med at handle om aktuelle forhold og i det lys var det ikke
hensigtsmeessigt alene at bruge en live-geest, der havde forladt faget for 40 &r
siden. Indslaget rummede endvidere et par fejlagtige oplysninger.

Svaghederne i indslaget indebeerer ikke noget brud pa god presseskik eller DR’s
egne etiske regler. OR er heller ikke forpligtet til at rette alle fejl i udsagn fra
medvirkende. Man kan imidlertid veelge at bringe en praecisering. P& den baggrund
indstiller jeg, at DR pé siden “Fejl og Fakta” bringer fglgende oplysninger under
overskriften “Fejl / indslag om danske stewardesser”:

"l Aftenshowet pd DR1 den 16. september bragte vi et indslag med et
tilbageblik pd stewardessejob i 1960°erne. En del af indslaget kunne
efterlade det indtryk, at SAS ikke har tjent penge i en drraekke. Det
er forkert. SAS-koncernen havde i sidste regnskabsar et overskud p&
ca. 355 millioner kr.

AF et interview fremgik det, at SAS slet ikke bruger japanske
stewardesser pé ruter til Japan. Det er forkert. En del af
kabinebesastningen er japansk p& SAS-ruter til Japan.”

Side 5 af 6



Da veerten medvirker til at give et indtryk af indtjeningen, der kan misforstés, ber
Aftenshowet en af de fglgende aftener give denne oplysning i programmet:

“l vores udsendelse den 16. september bragte vi et omdiskuteret indslag med et
tilbageblik pd stewardessejob i 1960'erne. En del af indslaget kunne efterlade det

indtryk, at SAS ikke har tjent penge i en 8rraekke. Det er forkert. SAS-koncernen
havde i sidste regnskabsdr et overskud fgr skat péd ca. 355 millioner kr.”

Jacob Mollerup, den 2. oktober 2014

Side 6 af 6



