Informationschef |b Konrad Jensen GENERALDIREKT@REN
TDC Group DR Byen
Teglholmsgade 1‘ Emil Holms Kanal 20
0900 Kmbeﬂhavn C DK-0998 Kepbenhavn C
T +45 3520 3040
www.dr.dk
IKJE@tdc.dk Maria Rerbye Ronn
B—+45-3520-8012
E mrr@dr.dk
3.juli 2015

Keere |b Konrad Jensen

Du har den 10. juni 2015 klaget over udsendelsen DA2 Undersager: Hvem holder gje
med Huawei?, der blev sendt den 23. april 2015. Samtidig har du klaget over den
forudgéende nyhedsdeaekning op til programmet. Da du fandt redaktionens svar
utilfredsstillende, har du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har
nu gennemgaet sagen og lavet en indstilling til min afgerelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at felge.

Med venlig hilsen

/

Maria Rerbye Rgnn

Generaldirekter

Kopi: Journalen
Redaktionschef Niels Hagen Rasmussen
Journalistisk chef Bjgrn Lambek
Jurachef Peter Skov
Etikchef Inger Bach
Konsulent Marianne Juul

Side 1 af 7



Indstilling fra lytternes og seernes redakter
Klage over DARZ Undersgger: Hvem holder gje med Huawei? fra den 23. april 2015
og over DR’s nyhedsdaskning op til DR2-udsendelsen.

Den23.april 2015 kl.21.30 sendte DR udsendelsen OR2 Undersgger: Hvem holder
gfe med Huawei? | programteksten pé dr.dk hed det:

“Den kinesiske telegigant Huawei driver TOCs 4G mobilnet og har
dermed adgang til felsomme oplysninger om danskere og danske
virksomheder. Samtidigt misteenkes Huawel for spionage | bdde USA,
Australien og i Danmark. Huawei afviser mistankerne og siger, at man
lever op til en raskke sikkerhedskrav fra de danske myndigheder. Men
er der helt styr pd hvem der har adgang til fglsomme danske data, og
hvor gadt holder de danske myndigheder egentligt gje med Huawer?”

Efterfplgende klagede pressechef Ib Konrad Jensen fra TDC over, at DR's
foreleeggelse var utilstreskkelig. Derudover var klager steerkt utilfreds med DR's
nyhedsdaskning op til udsendelsen. Nyhedsdaskningen bar ifglge klager praeg af
fejlagtige informationer. | den ferste klage den 4. maj 2015 hed det bl.a:

“Efter vores opfattelse er isser nyhedsdaekningen op til udsendelsen
praeget arf en ekstrem mangelfuld research og udokumenterede
pdstande, som uimodsagt blev lanceret over for andre medier p8 en
méde, 58 det s8ede alvoriig tvivi om den generelle sikkerhed ved TDCs
4G net.”

Om aftenen den 22. april 2015 udsendte DR en citathistorie via Ritzau med
oplysninger om, at ansatte hos Huawei har adgang til fortrolige oplysninger om
750.000 TDC-kunder. Hertil skriver klager:

“Denne oplysning er lodret forkert, hvilket DR kunne have forvisset
sig om ved enten at laese de mail, som TOC forinden havde sendt til
DR, eller ved at undersgge, hvad de pdgaeldende Huawei-ansatte
faktisk beskaeftiger sig med og har adgang til.”

Den 1.juni 2015 svarer hhv. DRZ2 Undersager og DR Nyheder pa TDCs klage.
DRZ Underswger afviser klagen over udsendelsen med fglgende begrundelse:

I programmet DRZ Undersgger: Hvem holder gie med Huawei?
stillede vi spargsmaélstegn ved, om myndighederne har vijjen og
muligheden for at sikre sig, at Huawei ikke udgver spionage | kraft ar
deres opgave med at opbygge og servicere 4G netveerket.

Side 2af 7



Dette sp@rgsmal stiller vi i forlaengelse af b&de en international
spionagefrygt omkring Huawei og den danske debat der er pdgédet
siden Huawer fik opgaven. Vi finder dette spargsmél veesentligt og
mener samtidig, at vi har lavet et program, der lever op tif s8vel god
presseskik som DRs egne etiske retningslinjer.”

Fra DR Nyheders side erkendte man at have begéet en fejl, da manii
nyhedsdeekningen den 23. april 2015 fortalte, at Huaweis ansatte har adgang til
indholdet af sms’er, mails og telefonsamtaler hos TDCs kunder. DR Nyheder
skriver hertil:

“Denne fejl retter DR Nyheder, s8 snart det gar op for redaktionen,
at oplysningen er ukorrekt. Men fra morgenstunden den 23. aprif og
frem til ca. klokken 13 videreformidler DR Nyheder to kilders forkerte
oplysninger om, at Huaweis ansatte i TDC's driftscenter har adgang
til at overvége indholdet af telekundernes kammunikation. Dette er
en klar fefl og DR beklager eventuelle skadevirkninger for TOC.”

Men trods fejlen mener DR Nyheder dog ikke, at hele nyhedsdaekningen har veeret
fejlagtig eller grundlgs:

“Den grundlaeggende historie bygger pd veldokumenterede og
korrekte oplysninger om FE's manglende kontrolbesgg og undtagelser
for sikkerhedsgodkendelser af de Huawei-ansatte | TOC's
driftscenter, og disse oplysninger ville formodentlig haft en
skadevirkning for TDC og FE, selv uden den fejlagtige oplysning i
formiddagens daekning. Selvom det fortoner sig i TDC'’s klagetekst, s&
bekraefter TOC fortsat, at det kinesiske firmas ansatte har mulighed
for at overvdge, HVEM der kommunikerer til hinanden, HVORNAR og
HVOR — ogsé& selvom de ikke kan se HVAD kommunikationen gér ud p&.
Dette er baggrunden for, at DR gennem dagen fastholder
formuleringer som ‘adgang til personlige oplysninger’ og fortsat
mener, der er grund til at bringe kritikken af kontrollen med det
kinesiske firmas ansatte.”

DR Nyhedertilbgd at forsyne web-artikler mv. med en rettelse vedr. hvad de
Huawei-ansatte har adgang til, men TDC fandt DR’s svar og det konkrete tilbud
utilfredsstillende og bad derfor den 10. juni lytternes og seernes redakter om at
behandle sagen.

Jeg har nu gennemgéet sagen og afleverer hermed min indstilling:

Som det er fremgéet af sagsfremstillingen er der tre hovedelementer i
klagesagen.

Side 3af 7



1. Er TDC blevet forelagt de relevante oplysninger af 0R2 Underseger

Savel i DRZ Undersgger som i DR Nyhedernes deekning benyttes John Foley, der er
privat sikkerhedsekspert og tidl. ansat i Forsvarets Efterretningstjeneste, som
ekspertkilde. Foley udtaler til DR: “Jeg er helt rystet. | og med at du har adgang til
hele fadekaeden, har du jo mulighed for tappe alt det, du gerne vil.”TDC mener ikke
at veere blevet forelagt denne pastand af DR, ligesom ORZ Undersager ikke havde
henvendt ... sig med henblik pé& at afklare karakteren af det arbejde, der udfgres
I driftscenteret, og hvad man har adgang til fra centret.”

Redaktionens svar:
Om foreleeggelsen af de konkrete kritiske udsagn fra ekspert-kilderne skriver
redaktionen bl.a.

“Disse udsagn er ikke udtalt i direkte relation til sikkerhedsadgange i
driftscentret pd Borups Alle. Foley og Splidsboel udtaler sig i forhold
til Huaweis generelle opgave med at opbygge og servicere 4G
netvaerket, som blandt andet ogsé indbefatter sendenettet og flere
tusinde sendemaster.

Udsagnene forholder sig altsé ikke til, hvilke informationer
medarbejdere hos Huawei har umiddelbar adgang til. De to eksperter
udtaler sig om, hvad Huawei kan traekke, af informationer, hvis de
@nsker at spionere.

Og spionagemuligheden er netop programmets baerende praemis.
Formuleret | programmets anslag med "ORZ undersgger om
myndighederne reelt kan kontroflere orm Huawei spionerer”.”

Min kommentar:

DRs Etik fastslar, at oplysninger, som kan vaere skadelige, skal efterproves i
seerlig grad. Det geres bl.a. ved at foreleegge dem for den p&geeldende part.

Nar kilder og eksperter som John Foley og Flemming Splidsboel udtaler sig meget
kritisk om Huawei-ansattes muligheder for at spionere, taler det for, at deres
udsagn forelaegges. Det bestyrkes af den sammenhaeng, hvori de to eksperter
indgér. Den efterlod netop seerne med et indtryk af, at der var tale om Huaweis
ansatte hos TDC. Derfor kunne Foleys og Splidsboels udsagn nemt tolkes saledes,
at Huaweis ansatte kan overvage indholdet af TDC-kundernes datainformationer.

2. Er TDC blevet forelagt de relevante oplysninger i DR Nyheders deekning af
sagen?

DR Nyhedererkender, at man gav en forkert udlaegning af Huawei-ansattes
adgang til indholdet af TDC-kundernes sms’er, mails og telefonsamtaler. Derimod
fastholdt DR Nyheder, at man rent faktisk havde spgt at forelaegge for TDC den
21. og 22. april 2015. | DR Nyheders henvendelse til TOC den 22. april hed det bl.a.:

Side 4 af 7



“Hvordan kan | veere sikre p4, at de ikke aflytter og overvdger fra den
NOS-central, de driver for TDC?

Kan | garantere de mellem 600-900.000 mobilkunder, at opkald,
sms'er, emails og anden data, der gér i gennem Huaweis master,
forbliver hemmeligholdt?”

Min kommentar:

Man kan diskutere, om ogsd DR Nyheder kunne have spurgt klarere, men iseer
forste del af spergsmalet sgger en afklaring af, hvad det preecist er de ansatte i
NOC'en har adgang til.

3. Tolkning af felsomme informationer.

Der er uenighed om, hvordan begrebet “fg/somme oplysninger” skal tolkes.
TDC forklarer:

"Der er tale om sékaldt personhenfarbar information, og det er i fuld
overensstemmelse med teleloven, persondataloven og TDCs aftale
med CFCS, at Huaweis ansatte har adgang til det. Teknisk bruges
disse oplysninger i NOC'en eksempelvis til fejlsggning, og nar det sker,
registreres det i TOCs sikkerhedssystemer, 58 det er muligt at se,
hvem der treskker oplysningerne. Fra NOC’en er der alene adgang til
nummer-visning, s& pdstanden om, at man vil kunne se f.eks. hvilke
politikere eller virksomhedsansatte, der aktuelt befinder sig ved en
bestemt telemast, forudsaetter at man i forvejen har skaffet sig
oplysninger om de pdgseldendes mobilnumre ad anden vej.”

... 0g videre lyder det fra TDC:

“Jeg tillader mig at p8sté, at hvis DR Nyheder pd forhdnd var kiar
over, den fortrolige information alene handlede om tekniske data om
mobilnumre, ville historien ikke have faet s8 voldsom eksponering i
DRs sendeflade — og falgelig heller ikke i andre medier.”

DR Nyheder skriver derimod:

"Selvom det fortoner sig i TOC's klagetekst, s& bekreefter TOC
fortsat, at det kinesiske firmas ansatte har mulighed for at
overvége, HVEM der kommunikerer til hinanden, H VORNAR og HVOR —
0gsé selvom de ikke kan se HVAD kommunikationen gér ud pd. Dette
er baggrunden for, at DR gennem dagen fastholder formuleringer
som ‘adgang til personlige oplysninger’ og fortsat mener, der er

Side 5 af 7



grund til at bringe kritikken af kontrollen med det kinesiske firmas
ansatte.”

Det bakkes op fra DRZ Undersgger.

“Vi fastholder at dette er korrekt information. TDC oplyser selv, at
Huaweis medarbejdere har adgang til oplysninger om hvem, der
kommuntkerer med hinanden, hvornér dette sker og hvor laenge dette
foregdr. Det i sig selv-mener vi, giver beleeg for at tale omadgang til
felsomme oplysninger.”

Min kommentar:

DR Nyheder bringer en fejlagtig oplysning i den tidlige daekning den 23. april 2015.
Dette erkendes og eendres efterfplgende. Det centrale i den resterende
uenighed er ikke, hvordan man tolker “f@/somme informationer”. Det vaesentlige
er, at hvis et sddant ord er af afggrende betydning for en dokumentar eller et
nyhedsindslag, s& ber der i fremstillingen ikke vaere tvivl om, hvad det indebasrer.
Det afggrende er séledes, at man burde have gjort det klart, at systemet er lavet,
s& det ikke skulle veere muligt for Huaweis ansatte at overvage indholdet af
sms'er, mails og telefonsamtaler

Konklusion og sammenfatning.

Den 23. april 2015 sendte DR udsendelsen DR2 Undersager: Hvem holder gje med
Huawei? Sagen fik samtidig stor omtale i den aktuelle nyhedsdaskning.
Efterfolgende klagede pressechef Ib Konrad Jensen pa vegne af TDC over
udsendelsen og DR’'s nyhedsdeaekning. TDC kritiserede DR for at bringe fejlagtige
oplysninger om, hvilke personfglsomme oplysninger Huawei-ansatte har adgang til
hos 750.000 TDC-kunder. Ydermere udtrykte klager kritik af DR’'s manglende
forelaeggelse af kritikken for TDC inden historien blev bragt af DA Nyheder og
DRZ Undersgger.

Redaktionernes svar har alene indeholdt en erkendelse af en fegjl i
nyhedsdeekningen. Man tilbgd derfor denne rettelse pa& de relevante
nyhedshistorier pé dr..dk:

" DR oplyste fejlagtigt om morgenen og formiddagen den 23. april i
flere radioaviser, P1 Morgen, dr.dk og DRZ, at ansatte i det
spionmistaenkte kinesiske firma Huawei har adgang til indholdet af
TOC-kundernes kommunikation. Dette var en fejl. De Huawei-ansatte
har alene adgang til at se, hvem der ringer og sms’er til hvem og hvor
telekundernes opholder sig, mens kammunikationen finder sted. Hvad
kommunikationen indeholder er ikke tilgeengeligt for Huawei-ansatte i
TOCs' driftscenter. Direkte aflytning kan kun foregé fra et seerligt
sikret rum, hvor Huaweis ansatte ifglge TOC ikke har adgang. DR
beklager fejlen.”

Side 6 af 7



Denne web-rettelse afviste TDC's pressechef at acceptere, fordi den ikke stod
mal med skadevirkningen efter den massive omtale.

Der har i forlpbet veeret problemer med foreleeggelsen af kritiske oplysninger for
TDC og en stribe indslag har veeret baseret pa en forkert og vildledende praemis.
Derfor ber DR lave en korrektion andre steder end pa dr.dk.

Det indstilles derfor at ovenfor gengivne tilbud om rettelse bringes pé& dr.dk som
historie p& forsiden og pa "Fejl og fakta” samt med links hertil fra relevante
nyhedsartikler pd dr.dk. Herudover bgr en kortere version med dette indhold
leeses op i P1 Morgen og p& DRe2.

" DR oplyste den 23. april i en raekke indslag, at ansatte i det kinesiske
firma Huawer har adgang til indholdet af TDC-kunders
kommunikation. Det var en fejl. De Huawei-ansatte har alene adgang
til at se, hvem der ringer og sms’er til hvem og hvor telekunderne
opholder sig imens. Direkte aflytning kan kun foregd fra et sserligt
sikret rum, hvor Huaweis ansatte ifglge TOC ikke har adgang. DR
beklager fejlen.”

Den tilsvarende tekst skal omtales i forbindelse med en eventuel genudsendelse

af DRZ Underspger: Hvem holder gje med Huawei?

Jacob Mollerup, den 30. 06 2015

Side 7 af 7






