Direkter Peter Gram-Nielsen
Store Gade 11
6100 Haderslev

pgn@jyska.dk

Keere Peter Gram-Nielsen,

GENERALDIREKT@REN
DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK-0989 Kgbenhavn C
T +453520 3040

www.dr.dk

Maria Rerbye Rann
D +4535208012

E mrr@drdk
3. juli 2015

Du har i en stribe henvendelser klaget til redaktionen og til direktgren for DR
Danmark over séavel tilblivelse som indhold i udsendelsen “Finanskrisen forfra —
business as usual”afsnit 4:4. Efter at redaktionen har afvist dine klager over
udsendelsen, har du klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu
gennemgé&et sagen og lavet en indstilling til min afgerelse. Du har tidligere
modtaget mit svar vedrgrende den seerlige sag om trailerne. Hervaerende

indstilling deekker alle gvrige klagepunkter.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis kanklusion jeg har valgt at fglge.

Med venlig hilsen /
Marid Rerbye R}n/\

Generaldirektopr

Kopi: Journalen
Redaktionschef Niels Hagen Rasmussen
Direktgr Anne-Marie Dohm
Chef for Aktuelt, Jesper Larsen
Jurachef Peter Skov
Etikchef Inger Bach

Side 1 af 18



Indstilling fra lytternes og seernes redaktgr
Klage over udsendelsen “Finanskrisen forfra - business as usual” [4.4)
Sendt pa DR1 den 9. februar 2015.

Peter Gram-Nielsen (PGN] er (ufrivilligt) hovedpersonen i udsendelsen
“Finanskrisen forfra - business as usual” (4:4) der blev vist forste gang pa DR1
den 9. februar 2015.

DR har tidligere svaret pa en seerlig klage over traileren for udsendelsen (med
endelig afgerelse i generaldirektgrens brev til Peter Gram-Nielsen af 11. maj
2015). Hervaerende indstilling vedrerer hovedklagen.

| DR's programtekst hed det op udsendelsen:

“Vestjysk Bank overlevede med nad og naeppe Finanskrisen og matte
have hjeelp fra staten. Men trods rekordstore /&n fra bankpakke 2
fortsatte banken sine risikofyldte Idn til gjendomsinvestorer. | dag
har Danmarks 9. st@grste bank stadigt store gkonomiske problemer.
Staten risikerer at tabe milliarder.”

Siden november 2014 havde PGN i en lang raskke henvendelser til DR protesteret
over redaktionens arbegjdsmetoder. Protesterne omfattede DR’s planer om at
bruge klip fra en samtale, PGN troede var til baggrund, DR’s mangelfulde
forelaeggelse samt DR’s mangelfulde svar pé indsigelserne. Endvidere
protesterede PGN over det indhold, han antog udsendelsen ville fa.

Efter udsendelsen indgav PGN den 1. marts en samlet programklage til direkter
Anne-Marie Dohm omfattende otte hovedpunkter (se nedenfor).

DR svarede ved redaktionschef Niels Hagen Rasmussen den 30. marts. Her blev
samtlige kritikpunkter afvist,

Den 16. april ankede PGN afslaget til lytternes og seernes redaktor.

Det skriftlige materiale i sagen er meget omfattende. Klagen er pé& 28 sider, DR's
svar pd 12 sider og anken pé& 14 sider. Der foreligger 27 bilag.

Hertil kommer, at det materiale DR henviser til i udsendelsen, samlet er pa
hundredvis af sider. Jeg har fra starten bedt redaktionen om bestemte dele af
dette materiale til brug for behandlingen af sagen. Det har forsinket sagen at
materialet er blevet udleveret med staor forsinkelse og med flere undladelser. |
det omfang manglende dokumenter er et problem for vurderingen, fremgéar det
nedenfor.

Side 2 af 18



Klagepunkterne og redaktionens svar fremgar af gennemgangen nedenfor.
Gengivelsen af argumenterne er spgt begranset til det, der er afggrende for den
endelige vurdering.

Jeg har nu gennemgéet sagen og afleverer hermed min indstilling:

Klagesagen har otte hovedpunkter som her er gengivet med PGN's egne
overskrifter.

1. Brugen af skjulte optagelser — bevidst tilsideszttelse af DR's etiske
regler?

PGN’s klage
Klagen pa dette punkt er en gennemgang over fire sider (med ti bilag). Det er
yderligere uddybet over tre sider i anken. Hovedpointen slés fast i indledningen:

“Overordnet fremgdr det klart af de vedlagte bilag, at jeg dels har
modsat mig at deltage i/ udsendelsen og pé det kraftigste har modsat
mig brugen af skjult bdndoptagelse. Det skal bemaerkes, at hvis
telefonsamtalen ikke er en skjult bdndoptageise, s8 er det et
interview under prazmissen om, at_jeg ikke gnsker at deltage i
udsendelsen, men har accepteret at svare pé research-spgrgsmél
vedr. geeldssanering.

Nér DR Fakta, med din, Direktagr Anne-Marie Dohms, manglende
indgriben pé trods af, at du er fuldt ud bekendt med problematikken,
benytter en speaker til at citere dele af omtalte telefonsamtale som
er optaget | skjul. optraeder DR Fakta groft uetiske tilmed i ond tro
og direkte chikanast.”

Bilagene er bl.a. en gennemgang af korrespondancen med DR forud for
udsendelsen. Hensigten er at dokumentere, at DR har forstéet og accepteret, at
PGN ikke pnskede at medvirke.

Klagens lange gennemgang af DR's regler for interviews har til formal at vise, at
DR har overtradt egne regler.

DR's svar
| redaktionschefens svar hedder det:

“Vi afviser, at der er tale om skjulte optagelser. DR journalist, Anders
Bech-Jessen, praesenterer sig tydeligt, hvor han ringer fra og hvad
hans rolle er i forhold til programmet. At optage interviewsamtaler er
et almindeligt og anerkendt journalistisk arbejdsredskab og
arbejdsmade. Vi gar farst og fremmest dette for at sikre, at vi kan
videregive informationer s& korrekt som muligt

Side 3 af 18



Vi afviser ogsa, at telefoninterviewet er udfgrt med en praemis om,
at der er tale om en researchsamtale og at du kun udtaler dig til
baggrund. Dette fremgdr ikke af telefoninterviewet. Vi har tidligere
af flere omgange tilbudt dig et magde, hvor du kan lytte
telefonsamtalen igennem.

Optagelsen er fortaget i overensstemmelse med god presseskik og
DRs egne etiske retningslinjer — jf. afsnit om bdndoptagelse af
interviews side 18.

Vi har valgt ikke at benytte selve lydoptagelsen i programmet. Du
anfgrer | klagen, at de citater fra telefonsamtalen, som vi med brug
af speak leeser op | programmet, mé henregnes under begrebet
“iscenesaettelse” | forhold til DRs etiske retningsiinjer.

Dette er ikke korrekt. [scenesaettelser er scener, der er skabt pé
baggrund af en jscenesaettelse, der er konstrueret til situationen. /
en rekonstruktion fglger vi det, der faktisk skete eller blev sagt. Det
er tilfseldet her.

Vi kunne ogséd slet og ret have valgt at skrive “citat fra samtale” N&r
Vi vaelger at sige "rekonstruktion af samtale” er det for at
tydeliggare overfor seerne, at det ikke er din stemme, som vi harer.”

Min kommentar

Der er ikke tale om skjulte optagelser, da DR’'s medarbejder har preesenteret sig
fra starten af samtalen.

En gennemgang af redaktionens udskrift af samtalen viser imidlertid tydeligt, at
PGN gang p& gang afviser at ville give et interview til DR.

DR havde p& tidspunktet for samtalen oplyst, at man ville bruge PGN som case i en
udsendelse om geeldssanering. PGN afviser i telefonen, at han vil stille op til
interview. Hans svar er “negj, nej og ne/”. Det er indlysende ud fra sammenhaengen,
at PGN alene taler videre pa den praemis, at telefonsamtalen er til baggrund. Det
fremgéar iseer af disse eksempler:

DR: ...vivil jo stadigvaek frygteligt gerne have dig i tale [05.24.28)

PGN: ....jeg har ikke féet gaeldssanering, det er ogséd derfor jeg
siger, jeg opfylder jo ikke engang minimumkriteriet for at veere med i
Jeres udsendelse, det er vel, at man har gaeldssanering, hvis man
laver en udsendelse om gaeldssanering. Og det kriterium kan jeg ikke
opfylde. Jeg har sggt om det, men jeg har ikke féet det [05.27.56)

PGN: | er en postgang for tidligt, som jeg oplever det fra min stol af.
Jeg kan ikke udtale mig ... (05.32.37)

PGN: Det tror jeg til gengaeld, hvis du ringer til mig om et drs tid eller
halvandet, s& kan du sikkert godt 8 mig til at lave en udsendelse om
det, nar jeg har et lukket det ned. Og det kunne blive en meget
spaendende udsendelse (05.35.29)]

Side 4 af 18



PGN: ..... du kan jo godt hare, jeg kan ikke bidrage med noget, nar jeg
ikke har féet en gaeldssanering. Jeg kan jo ikke st og sige, hvad en
gaeldssanering er, ndr jeg ikke har féet det. (05.40.29)

PGN: Altsd, | kan jo godt hare, jeg synes jo et eller andet sted, at hvis

Jeg skal kunne udtale mig, s& skal jeg kunne sidde med rank ryg, og
sige “Ja, jeg har f8et en gasldssanering, og det far det og det
samfund ud af, at jeg har f8et min gaeldssanering”. Nu kan_ jeg sidde
og sige med buet ryg og kigge ned [ jorden og sige "Ja, jeg har godt
nok indgivet en, men_jeg har ikke féet nogen gaeldssanering, s& jeg
aner faktisk ikke om jeg far noget ud af det. Og hvad jeg lige vil, det
ma jeg lige afvente at jeg far at vide om jeg skal til hgjre eller til
venstre” Altsé jeg synes jo et eller andet sted ikke helt jeg.som jeg
siger, hvis man laver en udsendelse om griseb@nder, 58 skal man jo
sparge en grisebonde, ik (05.43.39)

PGN: Jamen du kan_jo godt se, hvad har jeg ud af at stille mig op og
risikere, bare alene det, at jeg har deltaget i din udsendelse, gar at
Jegq lige pludseligt ikke kan 4 en gaeldssanering. P& trods af jeg
opfylder alle kriterierne. (05.56.20)

DR: ..... nu laver vi denne her historie. Og vi laver den, alts4 vi laver
den jo Peter, det er jo en historie vi laver. Og det her, det er jo s8 de
hérde vilk8r (uklart?] i jernindustrien. Vi laver den med dig, eller uden
dig, og vi vil helst lave den med dig (06.15.31)

PGN: Jamen det bliver uden mig, det er helt sikkert. Jeg kan_jo tkke
sté ved den, altsd. Jeg har jo ikke Féet en geeldssanering. (06.15.42)

PGN: Der mener jeg som sddan, du er inde pd mit private omréde. Du
tager fat i en person privat (06.15.52)

DR. Tak for nu og jeg kan ikke love dig, at jeg ikke ringer til dig igen om
en uge, og siger "Hallo! Skal vi ikke ses”. Og s& méa du jo sige “Nej,
fandme nej”, eller ogsd mé du sige “Ja, ok,”. Nu kan du teenke over det
[06.18.28)

06.18.29: Jamen det kan jeg lige s& godt sige nu, jeg skal ikke taenke
over det, det er nej, nej og nej. Det her, det er en personlig sag.
(06.18.50)

Udskriften viser, at PGN opfatter det som en samtale om, hvorvidt han skal veere
med i udsendelsen. Hertil svarer han nej — igen og igen. Hvis man i en s&dan
samtale ikke kan stole p&, at den ikke bruges direkte i en udsendelse, er den
logiske konsekvens, at man ikke kan stole p& DR-medarbejderen. Hvis man pé& den

Side b af 18



made kan fore kilder og medvirkende bag lyset, vil det generelt besveerliggere DR’s
muligheder for at lave interviews til baggrund.

DR henviser til redaktionschefens mulighed for at dispensere (jf. DRs ETIK s. 18)
Denne mulighed overtrumfer ikke det indirekte Ipfte, som PGN far i samtalen.
Endvidere ville en s&dan dispensation kreeve, at der forelé seerlige
omsteaendigheder, der gjorde det helt afggrende at bruge den del af samtalen, der
gengives i udsendelsen. Der er intet af det, PGN citeres for i de anvendte syv klip,
som har en sadan vigtighed, at det kan begrunde dispensationen. F.eks. kunne den
sékaldte konefinte dokumenteres ved hjeelp af tingbogsoplysninger mv.

At DR i udsendelsen har valgt at lave en rekonstruktion af samtalen kan ikke fore
til et andet resultat. At man ikke bruger PGN’s egen stemme men en
rekonstrueret oplasning eendrer ikke det principielle.

DR har tidligere (jf. brev fra generaldirektgren til PGN af 11. maj 2015) beklaget
brugen af et klip fra samtalen i en trailer for udsendelsen. DR bgr ogsé beklage
anvendelsen af de naevnte syv dele af samtalen i selve udsendelsen.

2. Bevidst brug af forkerte informationer?

Under dette omfattende punkt rejser PGN en konkret kritik mod 10 punkter i
udsendelse. De er nedenfor omtalt under punkterne a) til j).

a) Konefinten.

PGN’s klage:
PGN klager over at udsendelsen fremstiller den anvendte "konefinte” urimeligt.

Det indtryk seerne far er "helt fejlagtigt”. Der var ifglge PGN tale om, at Marianne
Gram-Nielsen (MGN] efter aftale hjalp kreditorerne i forbindelse med forsgget pa
en rekonstruktion af PGN’s gjendomsselskaber efter finanskrisen. Samtidig var
det forkert, n&r det blev oplyst, at MGN havde |ant 25 mill. kr. af Vestjysk Bank.

DR's svar:
DR har henvist til, at PGN selv har brugt udtrykket "konefinten” og at bankgeelden
steg med de naevnte 25 mill. kr. ifglge selskabernes regnskaber.

Min kommentar:;

Fremstillingen i udsendelsen benytter udover “konefinte” udtryk som "trick” og
"for naesen af kreditorerne”. Det efterlader samlet det indtryk, at PGN spgte at
snyde kreditorerne.

| betragtning af den alvorlige kritik der her direkte og indirekte rettes mod PGN
burde det veere tydeliggjort, at bostyret i sidste ende frafaldt sagerne mod PGN i
forbindelse med et samlet forlig (dateret 13. oktober 2013). Det-burde samtidig i
den samlede fremstilling have vaeret forklaret tydeligere, at det netop var en
gruppe af kreditorer, der stod bag konstruktionen.

Side 6 af 18



b) PGN og stasvningen

PGN’s klage:

PGN klager over at udsendelsen omtaler, at han er fremhaevet i Finansiel
Stabilitets staevning mod EBH Banks ledelse. PGN henviser til, at hverken han eller
hans selskaber er omtalt pé& steavningens 239 sider.

DR’s svar:

DR har her henvist til, at man mener at kunne fastslé, at steevningens bilag 112
omhandler PGN og hans selskaber. Selvam DR kun har dette bilag i anonymiseret
form kan det ud fra tal, datoer og handelser fastslas, at bilaget omhandler PGN.

Min kommentar:

PGN er ikke neevnt direkte i selve steaevningens hoveddokument, hvilket
udsendelsen med fordel kunne have oplyst. DR har imidlertid ret i, at bilag 112 helt
utvivisomt vedregrer PGN og hans selskaber. | den forstand er han fremhaevet i
forbindelse med steevningen (se yderligere herom under pkt. 3 om foreleeggelse).

c) 500.000 kr. overfprt for nsesen af kreditorer — jf. dom.

PGN’s klage:
| sin klage har PGN bestridt udsendelsens gengivelse af, at han uretmeessigt skulle

have favoriseret sin kone og datter kort for konkursen med en betaling pa
500.000 kr. hvoraf retten senere skulle have kreevet 400.000 kr. tilbagefgrt.

DR's svar:
| sit svar har DR henvist til dom afsagt af retten i Senderborg den 29. juni 2012 i
en sag anlagt af bostyret ved advokat Ulrik Holsted-Sandgreen.

Min kommentar:

En udskrift af dommen bekraefter DR’s fremstilling. Dommen blev imidlertid anket
til landsretten men blev ikke fert til doms, da parterne forinden indgik et forlig,
der betad, at bostyret opgav alle verserende retssager (jf. forlig af 13. oktober
2013). At sagen saledes endte i et forlig burde have veeret omtalt, da forliget
netop indebaerer, at de padgaldende sagsanlaeg haeves.

d) Notatet fra PGN's revisor om formueforhold

PGN's klage:

| sin klage afviser PGN at kende til det | udsendelsen omtalte notat, hvorefter
hans revisor skulle have opgjort den samlede egenkapital til ca. 250 mill. kr. PGN
forlanger dokumentation for denne péstand.

Side 7 af 18



DR's svar:
DR har her henvist til, at det fremgéar af bilag 112.

Min kommentar:

Det er uholdbart, at DR blot henviser til det omtalte bilag 112 (uden at fremlaegge
det for PGN). DR har vidst, at PGN ikke pa daveerende tidspunkt var i besiddelse af
dette bilag, som han forgasves havde spgt udleveret fra Finansiel Stabilitet (se
yderligere herom under pkt. 3 om forelaeggelse).

Det pageeldende notat omtales flere gange i bilag 112, og er antagelig den
skrivelse, der optreeder som bilag 112.30 (som mig bekendt ikke er set af
redaktionen). Det fremgér dog af de andre omtaler (jf. bilag 112 s. 23), at der er
tale om et brev fra revisoren til PGN, hvor revisoren om PGN’s eget overslag bl.a.
skriver: “Jeg er ikke st@dt pd oplysninger i opg@relsen, som er i modstrid med den
viden, jeg har som revisor for dig og din koncern. Det skal bemzerkes, at_jeg ikke
har detalferet kendskab til koncernens udvikling i 2007"

Dette oversaetter udsendelsen til at revisoren ”. har godkendt et notat ..”.
Udsendelsen burde have naevnt revisors forbehold, men fremstillingen er ikke
direkte forkert og oplysningen er relevant for at illustrere den tilsyneladende
lemfeeldige kreditgivning i EBH Bank.

e) Havde PGN en personlig geald p& % milliard kr.

PGN's klage:
Fremstillingen er helt vildledende, da den personlige gesld er langt mindre. Tallet

bygger péd de anmeldte krav for realisering af aktiverne.

DR’s svar:
DR har henvist til opgerelsen i kuratorredegerelser af 30. januar og 10 juli 2014 i
PGN'’s personlige konkursbo, der viser anmeldte krav pa 572,3 mill. kr.

Min kommentar:

| udsendelsen hedder det i speaken om PGN: “Men / 2010 gik han konkurs med en
personlig geeld pd en halv milliard kr,”. . Hvorvidt det anfarte belpb blot
nogenlunde vil svare til nettogeelden ved afslutningen af konkursboet er ikke
dokumenteret. DR burde derfor have oplyst, at bobehandlingen pagéar.

f] Var lanene til PGN ifplge advokater nogle af de mest lemfeeldige? Blev PGN i
steevningen fremhaevet som en af dem, banken burde have h&ndteret helt
anderledes?

PGN's klage:
Dajeg ikke er omtalt i steevningen har DR ikke belzeg for péstandene.

DR’s svar;

Side 8 af 18



DR henviser til, at der qva omtalen af PGN og hans selskaber i bilag 112 er beleeg
for udsagnene.

Min kommentar:

Der er i kraft af omtalen i bilag 112 et grundlag for at heevde, at staevningen med
bilag betegner handteringen af PGN-engagementerne som lemfeeldige og som
nogle af dem, der burde have veeret h&ndteres anderledes.

g) Havde et PGN-selskab problemer med gkonomien i 20057

PGN's klage:
| sin klage afviser PGN kendskab til et s&dant selskab og efterlyser dokumentation

ligesom han gjorde forud for udsendelsen.

DR's svar:
Ogsé her henvises til omtalte bilag 112. Da navne mv. er overstreget i den for DR
tilgeengelig version, kan man ikke se, hvilket selskab der er tale om.

Min kommentar:

Det er uheldigt, at man drager denne konklusion pa baggrund af et bilag, hvor de
overstregede navne giver stor mulighed for fegjlslutninger. Redaktionen henviser
til en formulering p& s. 11 i bilaget. Her henvises der til en udateret
regnskabsanalyse af ukendt oprindelse vedr. et ukendt selskab.

h] Matte MGN l&ne til tinglysning og stiftelse af selskaberne?

PGN's klage:

| klagen (dette er uddybet og prazciseret i anken) protesterer PGN mod
fremstillingen af MGN’s aftale med kreditorerne i forbindelse med forspget pé en
rekonstruktion. Det relevante var ikke, at MGN ikke havde penge til tinglysning og
stiftelse mv. Det afgerende var, at hun havde stillet sig til radighed for Ipsningen
med den betingelse, at kreditorerne selv finansierede omkostningerne og at det
ikke pavirkede hendes egen pkonomi.

DA’s svar:

| klagesvaret er dette ikke direkte omtalt. DR afviser blot PGN's mere detaljerede
udleegning om tinglysning og stiftelsesomkostninger, hvor han omtaler tal, der ikke
er neevnt i udsendelsen.

Min kommentar;

| udsendelsens speak hedder det om MGN at “Jeg fik fat i papirer, der tydede ps,
at hun ikke engang havde rdd til at betale for de kraevede dokumenter” MGN kan
imidlertid meget vel have haft réd til disse udgifter. Pointen var i fplge PGN, at
aftalen med Vestjysk Bank gik p&, at MGN ikke skulle bidrage med midler fra sin

Side 9 af 18



egen pkonomi. Det veesentlige er imidlertid, at DR ikke har dokumenteret striben

af meget negative bemaerkninger om MGN'’s private gkonomiske forhold.

i) Havde PGN lovet at skrive under p& betalingsstandsning i alle selskaber i
koncernen? Kunne han have gjort det lovligt?

PGN’s klage:
| klage og anke afviser PGN fremstillingen og henviser til, at det havde vaeret en

overtreedelse af den daveerende konkurslovs § 10, stk 1. Yderligere henviser han
til et fortroligt notat herom fra professor Ulrik Rammeskow.

DR’s svar:

DR har henvist til, at man bygger pé oplysninger fra tilsynsadvokaterne |
konkursboet. DR beklager videre, at PGN ikke har villet kommentere det i
udsendelsen ligesom man oplyser, at “flere eksperter pd omrédet”er uenige |
PGN’s udleagning af Konkursloven.

Min kommentar:

DR bygger pa udsagnet fra en tilsynsadvaokat, der haavder, at PGN Igber fra et
tilsagn. Uagtet om PGN ville kommentere dette eller gj i udsendelsen pahviler det
DR at udvise almindelige kildekritik. Den pageaeldende tilsynsadvokat var partien
uenighed mellem kreditorerne om en redningsplan. Det kunne med fordel have
fremgéet tydeligere af udsendelsen.

Da DR har kontaktet “flere eksperter pd omrédet” ma det undre, at man ikke kan
navngive en af disse..

j] Indgik der hemmelige aftaler? (jf. formulering herom i traileren)

PGN'’s klage:
| traileren til udsendelse henvises til, at PGN indgér “hemmelige aftaler lige inden

konkursen” Dette bestrides.

DR’s svar:
DR har blot henvist til, at de pageeldende aftaler ville blive omtalt i selve
udsendelsen.

Min kommentar:

Under ankesagen om den seerskilte PGN-klage over traileren blev dette punkt
udskudt til vurdering i forbindelse med hervesrende sag om selve udsendelsen.
Hele pastanden om “hemmelige aftaler” har sit afseet i en leengere uenighed om
forlgbet mellem de advokater, der har repreaesenteret forskellige af sagens
kreditorer. Der har mellem disse advokater veeret en lang strid om den gensidige
information. Dette veesentlige aspekt burde vaere fremgéet tydeligere af
udsendelsen.

Side 10 af 18



At udtrykket "hemmelige aftaler” bruges i den korte foromtale i en trailer er ikke
sig selv kritisabelt.

3. Enforeleeggelse der ikke levede op til DR's etiske regler?

PGN's klage:
| sin programklage af 1. marts skriver PGN bl.a.:

"Jeg vil klage over, at DR fakta v/Chefredaktgr Niels Hagen Rasmussen
konsekvent ikke har udfeveret nogen form for dokumentation for et
eneste af punkterne i forelaeggelsen og det pé trods af, at_jeg
gentagende gange har fremsat @nske herom. Jeg er ikke stadt ps
forhold, der kunne forhindre Chefredaktar Niels Hagen Rasmussen i at
kunne udlevere den ngdvendige og @nskede dokumentation for ting som
omtales | programmet. Njels Hagen Rasmussen og udsendelsen angiver,
at jeg skulle have udarbejdet de dokumenter, jeg efterlyser som
dokumentation, hvorfor beskyttelse af kilden ikke kan vaere et argument.
F.eks. henvises der til et notat som angiver min formue, som_jeg havde
med til ferste made med EBH Bank, eller “skrivelsen fra revisoren”,
Chefredaktar Niels Hagen Rasmussen kan ikke argumentere med
kildebeskyttelse da jeg/vi angiveligt selv skulle vaere ophavsmaend til
dokumenterne.”

Klagen underbygges yderligere med 12 bilag der viser hvorledes PGN - i forlgbet
forud for at udsendelsen blev bragt - igen og igen har efterlyst relevant
dokumentation fra hhv. journalisten, redaktionschefen og den ansvarlige direktor.

DR’s svar:

| DR's svar af 30. marts hedder det;

“Indledningsvis vil vi gare opmeaerksom pé, at forelseggelsen til dig af
kritikpunkter i programmet er foregéet | overensstemmelse med god
presseskik og DAs etiske retningslinjer.

Du naevner to eksempler hvor du mener, at vi ikke har givet dig
tilstraekkelig indsigt i kilderne til vores oplysninger:

Notat | forbindelse med m@de med EBH Bank

Du klager her over, at vi ikke har udleveret dokumentet benaevnt som
"skrivelsen fra revisoren”, selv om du angiveligt er ophavsmand til
dokumentet. Vi referer i programmet ikke direkte til naevnte
dokument, men til hvad der stér i stasvningen om mgdet og
dokumentet, hvilket vi mener fremgér ar programmet med
tilstraekkelig tydelighed: Anders Bech-Jessen: “Jeg fik fat i den
staevning, som blev lavet mod EBH Banks ledelse efter bankens
konkurs. Her blev Peter Gram-Nielsen fremhaevet som en af dem
banken burde have hdndteret helt anderfedes. £n af dem, der farte til

Side 11 af 18



enorme tab for banken. Da Peter Gram Nielsen fgrste gang troppede
op | EBH Bank havde han sit CV med under armen, det viste, at han
havde meget lidt erfaring med drift af ejendomsselskaber. At han
havde veeret ansat i en gaskoncern og at han havde haft to
udlejningsejendomme p& hobbyplan. Men han havde et notat med. Et
notat, der bar overskriften: "Hermed et overslag over min formue”. |
notatet beskrev han, hivad han ejede og sluttede notatet af med
ordene: "S8ledes mener jeg at have sandsynliggjort, at min formue er
pé den rigtige side af 10 millioner kroner.”

Omstedelsesdommen

Her angiver du 0gsé, at vi ikke har oplyst dig tilstraekkelig oplysninger
om vores dokumentation. Dette afviser vi. | forbindelse med
forelaeggelsen har vi givet dig disse omfattende oplysninger om kilden
til vores oplysninger: informationerne fremgér af tre
kreditorinformationer udsendt af Bech-Bruun og Gorissen
Federspiel: Nr. 7, 8 og 9 til kreditorerne i Jysk Boligudlejning A/S
under konkurs. Der henvises ogsé til omstgdelsessag mod Caroline
Gram-Nielsen og Jysk Ejendomsadministration ApS. Hovedforhandling
6. juni ved Retten i Sgnderborg med dom afsagt 29. juni 2012, hvor
konkursboet har medhold og tilkendt henholdsvis kr. 45.000 og kr.
348.021.45 med tillaeg af renter og sagsomkostninger.

Du klager ogsé over, at ingen i DR Fakta har fulgt op pé& dine
kommentarer i klage af 14. november 2014, afsnit 4.

Afsnit 41 neevnte klage indeholdt en lang reekke informationer. | mit
svar pé din klage dateret 8 december skrev jeg, at det ville indg8 i
redaktionens videre arbejde med programmet. Det har det gjort og vi
har senere igen fremlagt alle de kritikounkter i programmet, der
efterfelgende har veeret tiltasnkt at indgd i det endelig program.”

Min kommentar:

Redaktionen har ikke under foreleeggelsen givet PGN adgang til de dokumenter,
man har baseret sine pastande pa.

Redaktionen har ikke en pligt til at fremlaegge selve dokumentationen, men det
ligger i hele formalet med foreleeggelsen, at den kritiserede skal have en reel
mulighed for at svare péa kritikken.

Iseer med henblik p& anvendelsen af steevningens bilag 112 {(som Gram-Nielsen
under forelzeggelse ikke har haft adgang til) har ukendskabet til dokumentationen
i veesentligt grad vanskeliggjort Gram-Nilelsens mulighed for at svare preecist pa
kritikken. Tilsvarende har det sveekket redaktionens mulighed for at bruge
forelazggelsen til at kontrollere, om man gengav det anonymiserede bilag 112
retvisende.

Undladelsen er fortsat i forbindelse med DR's klagesvar, hvor DR alene har oplyst,
at man har stzvning og bilag fra en aktindsigt i Civilstyrelsen. PGN har herefter
senest veeret henvist til selv at s@ge aktindsigt i DR’s aktindsigt. Det er urimeligt.
Den omtalte dom er heller ikke fremsendt af redaktionen. Den har mattet
fremskaffes gennem en ny anmodning om en udskrift fra retten i Spnderborg.

Side 12 af 18



Udfra en konkret vurdering af forlpbet havde det vaeret rimeligt og
formélstjeneligt, at DR havde vist stprre 8benhed omkring sin dokumentation,
séledes at foreleeggelsen havde givet en mere pracis afprovning af de kritiske
pastande.

4. Sammenkadningen af PGN og gjendomsspekulanter med et anstrengt
forhold til straffeloven.

PGN’s klage:
| klagen af 1. marts skriver PGN bl.a:

“Det jeg klager over er, at der sker en helt urimelig sammenkasdning
ar mig og berygtede ejendomsspekulanter.

Sammenkadningen sker allerede i indledningen, da der bliver sagt:

+ Anders Fog Rasmussen: “Det er godt at kassen er smaekket i for
spekulanter og lykkeriddere”

« Anders Bech-Jessen: “Det sidste halve &r har vist mig noget andet.
Der er stadig mange, som er villige til at hjaelpe spekulanterne .....”
lgennem de ferste 5-6 minutter af udsendelsen bruges kun
benzevnelsen: “ejendomsspekulanter”. Hele indledningen og
stemningen har til formal at danne grundlag for at fremstille mig
negativt | det offentlige rum, og urimeligt sammenkazde mig med
glendomsspekulanter. Jeg vil seette spagrgsmdélstegn ved, om jeg, men
den indledning udsendelsen har, overhovedet har mulighed for at blive
fremstillet objektivt og som en ret skaffende borger, hvis eneste
ugerning har veeret at veere kunde j EBH Bank.”

| sammenfatningen hedder det bl.a.

“Jeg har i min mail af 28, januar 2015 (bilag F) anfert, at jeg allerede
var udstillet pd en serekreenkende og injurierende made som
g/endomsspekulant jf. oplaegget p& DR hjemmeside til
programreekken. Her fremgar falgende:

“Fire programmer — fire sager

Ejendomsspekulanter, der aldrig tidligere har givet interviews,
afslarer, hvordan realkreditinstitutter indirekte meavirker til at der
sendes millioner af kroner i skattely, hvordan banker siger ja til
konefinten, og hvordan det er muligt at bytte "en pose lort” for et
millionlan.

Fire kommende programmer saetter lup pd Carsten Rise, der engang
var blandt Danmarks 50 rigeste maend, Patrick De Vela, der engang
gjede en tredjedel af Parken, Kenneth Schwartz Thomsen, der er
idemt fem &rs feengsel for skattesvig og Peter Gram Nielsen, der var
den starste kunde i EBH Bank, inden den gik konkurs. Alle fire fik efter

Side 13 af 18



finanskrisen hjselp fra banker og kreditinstitutioner til nye projekter,
og flere af dem er stadig meget aktive pd ejendomsmarkedet”

Det kan konkluderes, at ovennaevnte uomtvisteligt sammenkaeder mig
i en udsendelsesraskke om ejendomsspekulanter med et anstrengt
forhold til straffeloven. Den “marke og skumle” linje, som er lagt i
udsendelsesreekken, gik igen i 4 afsnit. Jeg henviser 0gsa til klage 2,
hvor jeg klager over, at DR Fakta tydeligt Fejlfortolker og bevidst
fordrejer de forskellige oplysninger, helt uden at skele til sandheden,
kun med den hensigt at udstille undertegnede pd mest injurierende
0g negativ vis, sdledes at_jeg passer ind i udsendelsesraskken. En
udsendelsesraekke, som jeg aldrig burde deltage i, da den omhandler
spekulanter.

DR's svar:

P& dette punkt har DR svaret meget udferligt.

Man afviser, at der er noget arekrankende i udtrykket "ejendomsspekulant”.
Om sammenkadningen med de tre andre hovedpersoner i de tre forste
programmer konkluderer DR at ”.... en sammenkaadning af dig og
“efendomsspekulanter med et anstrengt forhold til straffeloven” under alle
omstaendigheder ikke havde veeret misvisende, eftersom du gennem Jysk
Ejendomspant har haft et direkte l&neforhold til disse.”

Yderligere fremhasver DR som noget centralt:

“Ou fremhaaver endvidere en oprindelig programbeskrivelse for
serien Finanskrisen forfra pd dr.dk, som dokumentation p4, at du
sammenkaedes med ejendomsspekulanter med et anstrengt forhold
til straffeloven. Beskrivelsen af serien siger efter vores mening
meget kiart, at der er tale om fireforskellige sager. Af teksten
fremgér — “Fire programmer— fire sager” Og beskrivelsen

af dig er som felger: "Peter Gram-Nijelsen som var den st@grste kunde
i EBH Bank, inden den gik konkurs”.

Det mener vi er retvisende informationer. Det er korrekt, at et af de
andre fire programmer beskaeftiger sig med en gjendomsinvestor,
der er blevet demt for skattesvig. Det fremgdr ogsé af teksten,
hvem det er. Jeg ser dog ikke en klar sammenkadning mellerm hans
historie og din i teksten. Og slet ikke i selve programmet.”

Min kommentar:

Da PGN ikke selv omtales som gjendomsspekulant i udsendelsen er det ikke
relevant her at diskutere, hvorfor betegnelsen ikke ville have veeret forsvarlig.
Det centrale i DR's svar er henvisningen til, at der ikke saettes direkte lighedstegn
mellem sagerne. Det ville da ogsé have veeret uheldigt, at sagerne netop er meget
forskellige. PGN horte eksempelvis ikke til de aktgrer, der arbejdede med bevidst
brug af den sékaldte pantebrevs-karrussel endsige med skattesvig.

Side 14 af 18



Det afggrende er imidlertid, at der i sagens natur ma veere ganske vide rammer
for, hvor forskellige cases man kan bruge i en s&dan udsendelsesraskke.

5. Overtresdelse af Lov om Finansiel Virksomhed?

PGN's klage:
Anvendelsen af oplysningerne fra staavningens bilag 112 er en overtrasdelse af Lov

om Finansiel Virksomhed §117 stk. 2.

DR’s svar:
DR henviser til, at man har faet materialet gennem aktindsigt i Civilstyrelsen, at
sagen har samfundsmaessig betydning og at man ikke mener at have brudt loven.

Min kommentar:

Anvendelsen af oplysningerne er ikke i modstrid med DR'’s etiske retningslinjer. At
vurdere eventuelle brud p& Lov om Finansiel Virksomhed ligger udenfor denne
klagebehandling.

6. Brug af privat fotao?

PGN's klage:
Det anvendte foto er privat og er brugt uretmeasssigt.

DR's svar:
Fotoet er brugt efter aftale med Albatros Travel der har ophavsretten.

Min kommentar:

Albatros Travel oplyser i en mail til PGN af 18. juni 2016, at man ikke har givet DR
lov til at bruge billedet. En medarbejder har derimod sendt DR et link til marathon-
photos.com hvor DR har kebt billederne. Her kan man alene kgbe billeder til privat
brug. Der kan séledes udesta et problem med rettighedshaver. Da PGN er
fotograferet pé et offentligt sted (Den Kinesiske Mur) under en
sportsbegivenhed er det ikke i modstrid med DR’s Etik at bruge billedet.

7. Journalistens udtalelse til andre medier

PGN’s klage:
DR-journalisten bag udsendelsen kommer i en artikel i Dagbladet Holstebro den

10. februar 2015 med urigtige pastande.

DR’s svar:

Side 15 af 18



DR har henvist til at journalisten godt mé& udtale sig til pressen om sit arbejde med
sagen. DR har henvist PGN til at kontakte avisen, hvis han mener, der er faktuelle
fejl.

Min kommentar:
Journalister mé& have vide rammer for at udtale sig til andre medier om deres

arbejde. Ud fra sammenhangen ma det samtidig antages, at journalistens chef
har sanktioneret udtalelserne.

Flere af udsagnene handler om pastande, der er behandlet ovenfor og derfor ikke
vil blive gennemgéaet pa ny.

PGN ber henvises til at rejse spergsmal om artiklen overfor avisen. DR kan ikke
lastes, at avisen ikke har givet PGN mulighed for at svare pé kritikken.

8. DR’s handtering af klager

PGN’s klage:
PGN beskriver over flere sider og med 12 bilagshenvisninger sin dybe utilfredshed
med DR's behandling af hans klager op til udsendelsen. Sammenfattende hedder

det:

“Jeg vil derfor helt overordnet klage/fremhasve den manglende
professionalisme i DR Danmarks klagehdndtering, hvor sserligt kan
fremhaeves: i

- Ingen formelle og fyldestgerende svar pé klager, selvom Direktar
Anne-Marie Dohm den 30. januar 2015 stiller mig det i udsigt:

e Oprindelige klage af 14. november 2014

e Uddybning den 18 januar 2015

e Uddybning og fastholdelse af min klage den 28. januar 2015
o Min klage af 3. februar 2015

- Problemstillingen omkring, at Chefredaktar Niels Hagen
Rasmussen har ansvaret for at hdndtere DR etikker og politikker
relation til sig selv — dvs.. "saetter raeven til at vogte gaes”

- Direktgr Anne-Marie Dohms tilgang til klager omhandlende hende
selv, er ikke [ konsensus med DRs etiske regler og god
forvaltningsskik, da hun uddelegerer ansvaret for
klagebehandlingen til en medarbejder.”

DR's svar:
| svaret fra redaktionschef Niels Hagen Rasmussen hedder det bl.a.:

"Jeg forstér, at din grundlaeggende anke omkring klagebehandlingen
pé dette program handler om, at du ikke accepterer, at der er mig,
der som chef for den programproducerende afdeling, DR Fakts,
besvarer klager pé et program, der endnu ikke er udsendt og som er
produceret af en redaktion i denne afdeling.

Side 16 af 18



Vi afviser denne udlaegning. Som vi tidligere har gjort opmaerksom pé,
er det mig, der i henhold til DRs etiske retningslinjer, svarer, hvilket
fremgér af kapitel 24 — Henvendelser og klager.

Du anerkender ikke, at du har féet et formelt svar pé din klage fra 14.
november 2014, men kun et mangelfuldt partsindleeg p8 denne.

I mit klagesvar dateret 8. december 2014 svarer jeg pé
hovedpunkterne | din klage. Jeg gar samtidig opmaerksom pé&, at
programmet hverken er feerdiggjort eller udsendt og at vi endnu ikke
ved, hvordan programmets indhold og vinkling bliver. Derfor skriver
Jjeg ogsé, at der er en reekke spgrgsmal om dette, som vi — i sagen
natur — ikke kan g8 naermere ind i fgr vi kender indholdet og vinkiing.
| klagesvaret skriver jeg endvidere, at alle dine oplysninger vil indga i
redaktionens arbejde med programmet. Dette kan jeg bekreefte er
sket og dine oplysninger har da ogséd haft indflydelse p4
programmets endelige resultat.”

"Afslutningsvis vil vi til denne del af klage g@re opmaerksom pé, at vi
mener, at klagebehandlingen har opfyldt DRs regler pd omrédet og at
vi afviser, at behandlingen har vaeret i strid med Forvaltningsloven.
Du har veeret i dialog med en raekke medarbejdere i DR gennem
forlpbet og jeg kan oplyse dig om, at vi gennem hele dette forlgb ogsé
redaktionelt har forholdt os til alle dine oplysninger.

Min kommentar:

DR's ledelse kan veelge at uddelegere klagesvar. Derfor kan man ikke som klager
forlange svar pé et bestemt niveau. Derimod har klageren i en efterfglgende
ankesag som hervaerende krav pa et svar fra generaldirekteren.

Om spergsmaélet om at besvare klager over sig selv henviser jeg til min indstilling i
sagen om traileren — jf. generaldirektgrens brev til PGN af 11. maj. Her hedder det:

“Da sagen er oplyst og ansvarsforholdet er klart, har jeg intet at
/ndvende mod, at redaktionschefen svarede.

Spargsmdélet om hvorvidt Forvaltningsloven finder anvendelse, vil jeg
henvise til DR’s jurister.”

Om kvaliteten af DR’s klagesvar undervejs er tre ting veesentlige:

For det forste mé og skal der veere graenser for hvordan klagepunkter behandles
mens en udsendelse fortsat er under redigering.

For det andet er det helt afgegrende forud for udsendelse at forelzeggelsen
foregér redeligt. Her har det vanskeliggjort kommunikationen, at DR ikke har
fremlagt sin dokumentation for de fremsatte péstande. Problemerne med
svarene forud for udsendelsen er en direkte felge af disse mangler (jf. pkt 3
ovenfor).

For det tredje har det péavirket forlgbet, at PGN efter kontroversen omkring
telefonsamtalen (jf. pkt 1 ovenfor) mistede tilliden til DR’s udsagn om, hvordan
hans indvendinger ville blive gengivet.

Side 17 af 18



Séledes er de centrale problemer i kommunikationen forud for udsendelsen
omfattet af punkterne ovenfor.

Konklusion og sammenfatning.

Der er en reekke problemer med den méde, hvorpé Peter Gram-Nielsen er blevet
omtalt i udsendelsen “Finanskrisen forfra — business as usual” afsnit 4:4..
- DR burde ikke have brugt syv citater fra en telefonsamtale, hvor
Peter Gram-Nielsen afviser at medvirke i udsendelsen og hvor det
ud fra en samlet vurdering af telefonsamtalen ma laegges til
grund, at Peter Gram-Nielsen er af den overbevisning, at han
taler til baggrund og hvor DR ikke har taget forbehold for
offentliggerelse af telefonsamtalen.
- Udsendelsen burde tydeligere have omtalt, at en reekke af de
kritiserede forhold var omfattet af et senere forlig
- Redaktionen har ikke altid pligt til at fremlaagge hele
dokumentationen, men DR’s forelaeggelse var uhensigtsmeessig
fordi redaktionen ikke forud for udsendelsen gav Gram-Nielsen
tilstraskkelig indsigt i dokumentationen med henblik pé& at sikre en
tilfredsstillende kontrol af oplysningerne i udsendelsen. Der var
ikke saerlige journalistiske hensyn, f.eks. til kildebeskyttelse, der
kunne begrunde den manglende indsigt i redaktionens
dokumentation.
Andre af de i alt otte klagepunkter ber afvises — bl.a. under henvisning til at de
omfatter juridiske vurderinger, der ligger udenfor denne klagebehandling. Der eri
dette svar alene taget stilling til, om DR har levet op til sine egne etiske
retningslinjer.
De ovenfor omtalte problemer indebaerer imidlertid, at udsendelsen ikke ber
genudsendes i sin nuvaerende form. DR ber ogsa sé vidt muligt sikre, at den ikke er
tilgeengelig andre steder.
Det indstilles, at DR beklager manglerne i udsendelsen overfor Peter Gram-
Nielsen.
Ovensté&ende konklusioner bgr samtidig omtales i en artikel pa siden "Fejl og
Fakta” pa dr.dk. Beklagelsen bgr ogsé bringes som nyhedsartikel p& forsiden af
dr.dk.
Peter Gram-Nielsen har udtrykkeligt ikke gnsket en offentliggerelse af
beklagelsen pé tv. Det indstilles, at DR respekterer dette.

Jacob Mollerup, den 30. juni 2015

Side 18 af 18



