Ole Sippel

| B ) O

sGENERALDIREKT@REN
DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK-0999 Kebenhavn C
T +45 3520 3040
www.dr.dk

Maria Rerbye Renn
D +45 3520 8012
E mrr@gdedk
03.02 2011

Keare Ole Sippel

Du har i flere henvendelser - herunder en laengere samlet redeggrelse af 10.
november 2010 - klaget over udsendelsesraskken “Jsgten pé de rade lejesvende’
Efter at redaktionen afviste din kritik, har du den 8. januar 2011 klaget videre til
lytternes og seernes redakter. Han har nu gennemgaet sagen og lavet en indstilling
til min afgerelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis anbefalinger jeg har valgt at felge.

Med vgnlig hilsén /

Maria Rerbye Renn

Generaldirektor (konst.)

Kopi: Journalen
Redaktionschef Marianne Blichfeldt
Advokat Peter Skov
Redaktionschef Seren Mikael Rasmussen
Direktegr Morten Hesseldahl
Kanalchef Arne Notkin


sgwi
Tekstboks


Indstilling fra lytternes og seernes redakter
Klage over udsendelsesraekken “Jagten pé de rade lejesvende” sendt pé

DR2 fprste gang hhv. den 19. september, 26. september og 3. oktober 2010.

| programteksterne til de tre udsendelser hed det:

“Er DR infiltreret af rede lejesvende? Er programmerne farvet af venstreorienterede
synspunkter? Og kan vi stole p8 det verdensbillede, DR har givet os? DR-journalisten
Jacob Rosenkrands kulegraver sin egen arbejdsplads og konfrontereritre
udsendelser DRs s&kaldte rgde lejesvende med deres egne ord og gerninger.”

Ole Sippel bad umiddelbart efter udsendelserne om at fa adgang til at here det
samlede interview, som tilrettelaeggeren havde gennemfgrt med ham. Dette pnske
endte DR med at afvise.

Ole Sippel indgav herefter den 10. november en omfattende klage over
udsendelsesraskken til DR's generaldirekter. | sammenfatningen skrev han bl.a.:

“Det ville have vaeret pnskeligt, om Rosenkrands med serien havde realiseret sit
erkizerede méi — kritisk at skildre DAs rofle i veerdi- og kulturkampen og undersgge
om institutionen i de sidste 40 8r havde haft red slagside. Det lykkes desvaerre ikke
p8 grund af den tendentigse gennemferelse af programmerne, de mange afgarende
udeladelser og det staerkt kontroversielle valg af medvirkende kritikere og angribere,
hvis baggrund kun undtagelsesvist, specielt i Apde lejesvende 1 og 3, bliver oplyst, lige
58 lidt som deres ofte ekstreme p8stande bliver dokumenteret eller afpravet.
Ydermere er svarene pd angrebene, som i hvert fald i mit tilfaelde, Frakipppet.
Behandiingen af angriberne stdr i grel kontrast tif den anvendte méde over for de
enkeltmedarbejdere, der er sat pé anklagebaenken. De skal ikke bare sté til regnskab
for deres udsendelser, men 0gsé deres tidligere ansaettelsesforhold private
holdninger og g@remdal som er udsendelsesvirksomheden uvedkommende. Selv
Erhardt Jacobsen sagde i sin kraftigste bulder mod DR, at medarbejdernes private
holdninger var ham ligegyldige — blot de overholdt DAs spilleregler. Frem for at leve
op til sit erkleerede mél ligner udsende/serne i p8faldende grad mere som en
fortsaettelse af den uvederhaeftige kampagne Bent Blddnikov og Arne Notkin
indledte i Weekendavisen i midten af halvfemserne.

ma



! mine omkring 40 8r i Danmarks Radio har jeg bde som journalist, chef og en periode
som formand for Journalistgruppen arbejdet for en uafhaengig, kritisk, men alsidig og
fair nyheds- og aktualitetsformidiing i OR. Den behandling jeg har féet i "Jagten p8
rgde lejesvende 3" kan kun - som pévist i det foregdende - opfattes som et
insinuerende forsag pé8 at bekiikke min_journalistiske haederlighed og integritet:
Invitation il medvirken pé delvis falske praemisser, inddragelse af uvedkommende
forhold for udsendelsesvirksomheden [T-shirt-retssagen) manglende dokumentation
For angrebene pé8 mig, frakiip af mine direkte svar Lil angrebene, udeladelser og
fortielser af vaesentlige oplysninger, citatfusk samt tendentigse sproglige og
billedmaessige manipulationer, bl.a. det kunstige og kraenkende forspg péd at forbinde
min journalistik og mine holdninger med Blekingegade-barndens drab ps en
politibetjent. Alt sammen i strid med DRs programetiske retningsiinier, lgjlighedsvis
ogsé radioloven og - ifglge den juridiske rédgivning, jeg har indhentet undervefs —
over graensen til straffelovens bestemmelser om sereskreenkelse.

Jeg skal derfor bede DR om en beklagelse og tilkendegivelse af, at de beskyldninger
og insinuationer der i programmet direkte og indirekte rettes mod mig for ensidighed
og PFLP-sympatier er grundigse, og at det samtidig geres gseldende over for de
program- og udsendelsesansvarfige, DR Kultur og DR 2 kanalchefen, at de ikke har
opfyldt deres chef-forpiigtelse til at sikre, at det udsendte er i overensstemmelse
med gaeldende regler og love for DRs udsendelsesvirksomhed. For DR 2 chefens
vedkommende yderligere, at det er en skaerpende omstaendighed, at han bla. p8
grund af den  programmerne behandlede "Weekendavis”-affaere mé anses for at
veere inhabil. Det vil endeligt vaere béde rationelt og logisk, at i hvert fald "Rede
lejesvende 3" ikke genudsendes, og st adgangen til den via DRs hjemmeside blokeres.
Som programmet er produceret, vil det veere umuligt at korrigere de mange fejl og
manipulationer. "Rgde Lejesvende 1” kan formentlig afhjaelpes for nogle af sine
mangler ved at skaere hele afsnittet om “Terroristerne danske heppekor” ud.”

Klagen blev den 8. december besvaret pa DR's vegne af redaktionschef S¢ren Mikael
Rasmussen fra DR’s Kulturredaktion, der havde produceret udsendelserne. Svaret er
en afvisning af samtlige klagepunkter. Om udsendelsens forma&l hedder det bl.a.i
svaret:

“Serien prastenderer ikke at besvare spgrgsmdlet om, hvorvidt DR som helhed
formd8ede at balancere sin dagkning i en meget politiseret periode af Danmarks
historie Men den foretager en raekke punktnedsiag, og undersgger helt konkrete



anklager mod nogle af dem, som f den offentiige debat blev skudt i skoene at de var
‘rade lejesvende’

Det er ikke seriens formél hverken at dermme de medvirkende eller at levere alle
svarene - snarere st tage hul pg en debat om emnet. £n debat hvor det ikke er
forbudt at stille kritiske sp@rgsmdl — heller ikke til en raskke af datidens DA-
koryfeeer. Du blev interviewet to gange til brug for udsendelsen. / fgrste omgang tif
baggrund i din egenskab af mangedrig DR-medarbejder, herunder chef for TV-Avisen.
Formdlet med dette interview har veeret at f8 udpeget cases og centrale debatter
om DA. Som du selv gar opmaerksom p8 — bla. 1 mails til tilretteleeggeren - er du ikke
kun gienvidne, men en omstridt figur i debatten om f.eks. Irak-krigen og daekningen ar
Mellemgsten. Det er — som understreget i mails fra programmets tilrettelaegger til
dig — f denne egenskab, at du er interviewet Eif kamers.”

Om przzmissen hedder det senere i DR's svar:

“Oiskussionen orm den péstdede venstreorientering i/ dele af DR og DRs programmer
er et af de mere omdiskuterede aspekter ved DRs virke - og har vist sig som en mere
end almindeligt seilivet myte. "Jagten pé de rede lejesvende’ vender derfor det
undersggende journalistiske blik mod en temmelig kontroversiel del af DRs fortid
Programserien tager afseet i kritikernes ankiager, og herefter bedes de interviewede
om at forholde sig til kritikken.
Udsendelsens udgangspunkt er sdledes eksempler pé anklager og kritik, som har
veeret rettet mod DR og i nogle tilfeelde mod konkrete medarbejdere.
Tirettelseggeren opsummerer i kort Form kritikken — suppleret af en ragkke af
datidens fremtrasdende kritikere. Der eksemplificeres med indslag hentet fra
tidligere presseomtaler og kiip fra arkiverne.
Nogle af de personer, der i DR har vaeret genstand for kritikken — herunder dig -
foreholdes kritikken under interviews. Der er tale om en vedholdende og insisterende
interviewform — ikke hyggesnak mellem kollegaer. Til gengaeld far de interviewede tid
Lil at reflektere, forklare og nuancere deres egen rolfe i datidens DR og rig mulighed
for at svare pé kritikken. Det fik du 0gsé.
Tilgangen er for s8 vidt helt klassisk: Vi vinkler kritisk - og med kritikerne som motor -
men vi giver fyidig taletid til de interviewede. 58dan gar f.eks. TV-Avisen hver eneste
aften. | "Jagten pé de rgde lefesvende” dekiareres synsvinkien oven i kebet ret
tydeligt flere steder i serien:
- "Og nu harjeg sat mig for at afprave de vigtigste anklager i de sidste 40 4rs
debat om DRs programmer. £r det for eksemps! rigtigt at 70ernes DA var
preeget al venstreorientering og revolutionsromantik?”



- “Her p8 mit kontor vil jeg lade kritikere komme til orde - og konfrontere
omstridte DR-journalister med egne ord og gerninger — i og udenfor OR. ”
- ’Jeg beslutter mig for at tage ankiagen alvorligt og se pd DR med kritikernes
blik.”
Ingen kan vagre i tvivi om, at emnet behandles med afsaet i kritikernes anklager.”

Ote Sippel var grundleeggende uenig i DR's svar. | en leengere anke — sendt til lytter-
og seerredaktgren den 8. januar 2011 — opsummerer han i den indledende
sammenfatning sin kritik i syv hovedpunkter (min nummerering, jmol):

1 Udsendelserne er i kiar strid med Radiclovens kap. 3. §10, med DAs
programetiske retningsfinjer samt med de regler for god presseskik, som
DR tilsiutter sig. Sandsynligvis ogsd en overtraedelse af straffelovens §
267-275.

2 [udsendelse 3 rettes en raekke voldsomme ankiager og insinuationer mod
mig pd en méde, der efterlader indtrykket af, at min dagkning af
Mellemasten for DA som korrespondent har vaeret ensidlg, og at jeg er
“PFLF og terrorist-sympatiser” Det er serekraenkende, helt ubegrundet
og alene blevet til gennem en skarp manipulation af spprgsmél, kommentar
og billedside. Det kraever en beklagelse og tilbagekaldelse, som jeg har en
abenbar personfig og professionel interesse i at f8 Den samme
tendentigse anvendeise af billedmaterialet sgger i gvrigt at svaerte en
reekke andre DR-medarbejdere efter samme skabelon.

3. Det er en grov tilsidesasttelse af aimindelige journalistiske kriterier, at
vdsendelsesraekken nu forsvares med, at der alene er tale om
punktnedslag. Punktnedsiag er det samme som tilfseldigheder effer
tendentigs udvaelgelse og det kan tkke vaere redaktionelt udgangspunkt
for udsendelser, der beskriver sig som dokumentar. Punktnedsiag kan
méske baere feature-programmer, men &ldrig dokumentar, og det princip
ber grundfeestes i DRs programetiske retningslinier som en konsekvens af

det passerede.

4. Det er uforstéeligt, at programmaerne gennem en raekke udsagn fra
tilrettelzeggerne giver sig ud for at efterprave angreb pé DAs samfede
udsendelsesvirksomhed for politisk slagside, ndr programserien i/ betydelig
udstraekning ikke beskaeftiger med DAs udsendelsesvirksomhed, men med



nogle medarbejderes [(péstéede] virksomhed uden for DR og private
holdninger.

5. Det er unfair, at programserien kan give plads For udokumenterede
personangreb pd navngivne enkeltmedarbejdere uden at kritikken og
kritikernes motiver og hensigter bliver afprgvet, og uden at de angrebne
fér mulighed for at tage til genmaele — og at tilretteleeggerne i/ stedet
mod bedrevidende lader kritikere fremsaette direkte usandfaerdige
beskyldninger mod navngivne enkeltpersoner.

6 Det er veesentligt, at nogle af de staerke kritikpunkter, fremhavet /
udsendelsesraekken, er beskyldninger pé8 navngivne DR-medarbejdere
publiceret for 30 8r siden af den nuvaerende DRZ-chef Arne Notkin og
hans dengang neere kollega p8 Weekendavisen, Bent Biidnikow, uder
dokumentation dengang og fortsat uden dokumentation

7. P& baggrund af mit indlaeg nedenfor og den vedhaeftede klage af 10.
november samt p& baggrund af koflegers klager og den voldsomme
offentlige kritiske debat om programmerne skaf jeg derfor tilslutte mig
@gnsket o, at hele baggrunder for udsendelsens tilblivelse og den
redaktionelle proces samt resultatet geres til genstand for en intern DA-
undersggelse.”

Jeg har nu gennemgéet sagen og afleverer hermed min indstilling:

Indledningsvis skal jeg ggre opmaerksom p&, at en del af klagepunkterne omfatter

forhold, som jeg tidligere har behandlet i forbindelse med en klage indgivet af Jens
Nauntofte. | det omfang der er tale om samme forhold henvises til (eller gengives)
min indstilling i denne sag.

Ole Sippels omfattende klage rummer dels en raekke principielle hovedpunkter og dels
en reekke konkrete argumenter. Derfor vil jeg i det felgende fgrst gennemgé de syv
hovedpunkter Sippel fremhaever i sin anke (jf. forrige afsnit) For det andet vil jeg
gennemga de vigtigste af Sippels konkrete kritikpunkter. For det tredje vil jeg
beskrive, hvilkke argumenter jeg har tillagt seerlig veegt i den endelige konklusion.



DR's svarskrift er ikke opdelt p& samme made som Ole Sippels oprindelige klage. Det
ger de forskellige sagsfremstillinger sveerere at overskue. Denne indstilling felger
ferst hovedpunkterne fra Sippels anke af 8. januar — og herefter de konkrete
kritikpunkter i den reekkefplge, de naevnes i anken.

Del 1 Indledende | I il Ole Sinpel hovedounkd

- n om lovbrud mv.
Denne indstilling har til formal at belyse, om der er sket brud i forhold til DR's
Programetik og regler for god presseskik, Det ligger udenfor denne indstilling at lave
en juridisk vurdering af brud pé straffelov mv.

Vi kt 2 — insi ioner

Udsendelsen kan fuldt forsvarligt omtale og gengive kritik af Ole Sippels deekning af
Mellempsten. Det afgerende p& dette punkt er s8ledes om udsendelsen manipulerer,
om der gengives alvorlige anklager uden at disse er spgt efterprogvet og om Ole
Sippel har haft en rimelig mulighed for at svare pa kritikken (jf. del 2 nedenfor).

— itik af punktneds| mm
Det er mit udgangspunkt, at det ikke i sig selv forkert at lave udsendelser (heller ikke
dokumentarer) ved punktnedslag. Det afgerende er i alle tilfaelde, om der er klare
przemisser. Hvis noget er lavet ud fra punktnedslag, ber det séledes ikke
praesenteres som en daekkende og generel beskrivelse af forholdene.
En dokumentar kan ogsé godt laves ved hjeelp af "nedslag” der er udvalgt ud fra
saerlige kriterier (i dette tilfaslde primaert udvalgte eksempler pa kritik af DR for at
veere venstreorienteret). Det afgegrende er, om denne praemis er tydelig for seerne.
(if. del 2 nedenfor)

Der er intet principielt til hinder for, at en s&dan udsendelse ogsé inddrager debatter
om de pagaeldendes virksomhed udenfor DR. Man kan naturligvis argumentere for, at
det er ulogisk, at en udsendelse om kritik af programmerne i hgj grad handler om
andre forhold. Men der er intet programetisk til hinder for at vinkle p& andre forhold,
safremt de er beskrevet korrekt.



Det er afgerende i forhold til de programetiske retningslinjer, at alvorlige
beskyldninger er spgt efterpregvet — herunder ved forelaggelse for de kritiserede.
Det er helt legitimt, at en sadan udsendelse tager udgangspunkt i kritikkernes
udsagn. Det der skal bedgmmes er séledes om denne pramis har veeret klar for
seerne og om udsendelsen har overholdt almindelig fairness (jf. del 2 nedenfor).

afsnittet med overskriften “Ubetinget stptte til PFLP” Netop dette punkt er
centralt i den omtalte klage fra Jens Nauntofte, som der derfor henvises til i

konklusionerne nedenfar.

Vedr, punkt 7 — om i -

Denne indstilling er baseret pé det, der rent faktisk er udsendt og pé de aftaler og
interviews, der er lavet med de medvirkende. Jeg vil ikke udtale mig om eller bedgmme
den gvrige beslutningsproces i DR. Her fplger jeg samme praksis som Pressenavnet.
Et tilsvarende punkt er omtalt neermere i min indstilling i feromtalte Nauntofte-sag.

Del 2. K tar til I e konkrete kritikount

| denne del vil jeg gennemgé de vigtigste af de supplerende konkrete kritikpunkter,
Ole Sippel har omtalt i sine to klager — dels den oprindelige klage af 10. november og
dels ankeskriftet af 8. januar.

Vildl i f n rn

Sippel fremhaever (se bl.a. anken s. 3) at udsendeiserne praesenteres og indledes
séledes, at der klart la2gges op til, at de skal undersgge anklagerne mod DR's
generelle udsendelses-virksomhed (Sippels fremhaavelse]. Tilrettelzeggeren siger
séledes i sin indledning:

“Og nu har jeg sat mig for at afpreve de vigtigste ankiager i de sidste 40 8rs debat
om DAs programmer. Er det f.eks. rigtigt, at 70 ernes DA var prasget af
(fremhsevelsen min. OS] venstreorientering og revolutions-romantik Her p8 mit
kontor vil jeg lade gjenvidner og kritikere komme til orde og konfrontere omstridte
DA journalister med egne ord og gerninger.”



Pa s. 4ianken af 8 januar konstaterer Sippel, at udsendelsen ikke lever op til denne
preesentation. Sippel skriver:

“P# intet tidspunkt gives den vaesentilige oplysning, at DR i halvfjerdserne blandt sine
mange medarbejdere havde en skare af borgerlig observans, hvoraf adskillige
samtidigt med arbejdet | DR béde havde aktivt partiarbeide og/eller var medlemmer
af folketinget. Senere sprang endnu flere DR-medarbejdere ud som folketings- eller
Europapariaments-mediemmer for bI&t hold enkelte indtog endda fremtraedende
ministerposter.{Se oversigten i klagen af 10, november] Et af mange vidnesbyrd om,
at DR i hvert fald ikke var domineret af de rede, sorm ogsé f.eks. kulturminister, tidl
programchef og radiorddsformand Per Stig Maller bekraeftede i Politiken 2 oktober
2010

Overfor denne kritik — som har vaeret fremfgrt mange gange i debatten om
udsendelserne — har redaktionen henvist til andre formuleringer i udsendelsernes
speak. Man har understreget, at udsendelserne som metode har taget afszt i
kritikernes anklager. Tilretteleeggeren siger séledes ogsé i sin indledning:

“Jeqg beslutter mig for at tage anklagen alvorligt og se péd OR med kritikernes blik”

Denne uenighed om udsendelsens praesentation og hele preemis er det centrale i
striden om " Jagten p4 de rede lejesvende” Problemet er, at man kan finde citater,
der bestyrker begge de ovennaevnte opfattelser af udsendelsesraskken. Eller sagt pa
en anden made: Praemissen er ikke blevet gjort indlysende klar fra starten. Den har
kunnet opfattes pé to forskellige méder.

Det er karakteristisk, at redaktionen i sine svar pa kritikken netop har henvist til, at
udsendelsens formal var “.at tage kritikkernes udgangspunkt” (DR's svar til Ole
Sippel 5.3), at give “kritikkerne serveretten”(jf. DR's svar p& dr.dk/lgjesvende), at
neutralitet ikke havde veeret et mal (jf. interview med Jacob Rosenkrands pa
dr.dk/lejesvende) og at der blot var tale om punktnedslag — ikke en genere! og
deekkende undersegelse af, hvad der havde preeget DR (jf. DR's svar til Sippel, 5.1).

Dette burde vaere fremgéet med sterre klarhed fra starten. Det havde vaeret mere
reelt og bedre oplysning til seerne, hvis disse praeamisser havde vaeret helt klare, da
udsendelserne blev lanceret fprste gang. DR ber i forbindelse med eventuelle
genudsendelser klarggre disse preemisser, jf. ovenfor.

Brud pé interview-aftalen

Ole Sippel mener, at han er blevet interviewet pa falske forudssetninger. Han havde
sagt ja til at udtale sig i rollen som vidne — ikke som anklaget. Endvidere var han ikke
oplyst om, at hans vidneudsagn i en retssag (Fighters & Lovers-sagen) ogsa ville veere

et emne.



Spergsmalet er s, om der hermed er tale om et direkte brud p& DR's Programetik,
der bl.a. beskriver, at DR skal sikre sig, at den medvirkende har forstéet og
accepteret emnet for produktionen og den sammenhaeng optagelserne indgér i (DR's

Programetik kap. 2).

Tilretteleeggeren skriver dagen for interviewet bla.

“Jeg regner med, at vi skal tale om din oplevelse af kritikken fra regering og DF.og
kritikken af dig for bla. at veere "anti-amerikansk” og ‘pro-arabisk”

Med denne brede formulering er det tilkendegivet, at interviewet vil omfatte kritiske

vinkler pa Ole Sippels virke som korrespondent. Hermed har tilrettelazggeren formeit
levet op til kravene til aftaler med medvirkende.

Tilrettelzzggeren burde have oplyst Sippel om, at dennes vidneudsagn | en bestemt
retssag ville indgd som et tema i interviewet. Ole Sippel accepterer imidlertid, at
fortsaette interviewet trods disse uventede spgrgsmal om tidligere vidneudsagn og
til trods for, at han sperges péa basis af en avisartikel i bladet "Arbejderen” og ikke pa
basis af retsbogen eller andre supplerende kilder med hgjere dokumentationsvaerdi.
Ole Sippel har fgrst klaget herover efter, at udsendelsen er vist i tv.

P& denne baggrund indstiller jeg, at denne del af klagen afvises.

Manglende adgang til raband

Ole Sippel har i flere henvendelser spgt at & adgang til at gennemhpre det samlede
uredigerede interview. OR har afvist dette med henvisning til DR's Programetik.

Der er imidlertid intet til hinder for, at DR kan lade den interviewede f& mulighed for
at vurdere, om der er blevet manipuleret i forbindelse med redigeringen. Det ville
have lettet behandlingen af sagen, hvis DR havde fulgt anmodningen.

Omvendt rummer DR’s Programetik ingen bestemmelser om, at DR har pligt til at
lade interviewede hgre sddanne optagelser. Den manglende adgang til at gennemhare
dem er séledes ikke noget brud p& DR’s Programetik. Jeg har derfor afstéet fra at
lave en indstilling herom i den konkrete sag.

Manglende mulighed for var Ivorli Idninger

| DR’s Programetik fastslas det som noget grundlaeggende i afsnittet om fairness:
“Oplysninger, som kan veere skadelige, kraenkende eller virke agtelsesforringende, skal
efterproves i saerlig grad inden de bringes, farst og fremmest ved forele=ggelse for
den pégseldende.”

Den tredje og sidste udsendelse i serien " Jagten ps de rede lejesvende” omfatter
af'snittet med titlen “Sippe/-syndromet”.

10



Her medvirker Michael Kristiansen - den tidligere pressechef for statsminister
Anders Fogh Rasmussen. Han fremfgrer en hard kritik af Sippel:

“Nér man s4 alle andre tv-stationer havde man oplevelsen af, at det gik egentlig
meget godt. Lige indtil man kom over pd DR og Ole Sippel 58 var det kun et
sp@rgsmal om, hvornér det her ville g8 fuldstaendig i ragnarok.”

Kort efter bringes et nyt klip med Kristiansen, der fortseetter:

“Vi har en beslutningsproces | Danmark som er kontroversiel - dvs. vi har en regering,
som med et sneevert mandat gér ind i en krig og det vil sige at det her er ekstremt
sveert at deckke journalistisk fordi der er stor opposition i Danmark, som i
virkeligheden er imod det her, og der blev Ole Sippel i virkeligheden opfattet som et
klart talergr for dem, der var modstandere af krigen — simpelthen antikrigsreportage

han leverede.”

Udsendelsen videregiver saledes her en raekke anklager, som kan betragtes som
skadelige og agtelsesforringende for Ole Sippel, der netop angribes pé sin faglige
viden og journalistiske integritet. Selvom den hérde kritik er central for hele afsnittet
om "Sippel-syndromet” far Sippel reelt ikke mulighed for at forsvare sig pa dette
punkt. Ole Sippel forklarer, at han i interviewet ikke fik forelagt Kristiansens
udtalelser, men at han afviste den pagaeldende form for kritik med en raskke
konkrete argumenter. Disse er imidlertid udeladt af udsendelsen.

Spergsmalet er s, om den manglende forelseggelse af Michael Kristiansens
udtalelser {og dermed manglende mulighed for at svare) er i strid med DR's
Programetik og god presseskik. | vurderingen heraf er det afgerende, om ytringerne
udger faktiske pastande — altsa om de kan geres til genstand for en bevisfgrelse.
Netop faktiske pastande, der kan veere skadelige, kreever forelaggelse og
kommentar fra den kritiserede.

Michael Kristiansens ferste udtalelse rummer — udover en vurdering af “oplevelsen”
af deekningen — det udsagn om faktiske forhold, at andre tv-stationer havde en helt
anden udlaegning af Irak-krigens gang end den Ole Sippel rapporterede til DR.
Samtidig fremstar Kristiansens udtalelser som et udtryk for en kritik der ogsa deltes
af regeringen. Ud fra en samlet vurdering burde DR derfor - for at leve op til sin
egen programetik - have forelagt udtalelserne for Sippel og givet ham mulighed for
at svare.

Michael Kristiansens anden udtalelse om Sippel og "antikrigsreportage” rummer et
stort element af vurdering. Her er det afgerende imidlertid, at udtalelsen i

11



sammenhaengen ogsd rummer en beskyldning mod Sippel for at vaere partisk. En
sadan beskyldning er ogsé delvist en faktisk pastand. Derfor burde ogsa den efter
mit sken vaere forelagt Sippel.

| sin klage fremhzever Sippel selv en raekke af de forhold, som han gerne selv ville
have gjort opmaerksom p&. Han mener s8ledes, at hans beskrivelse af situationen
omkring Irak-krigen havde samme nuanceringer, som man kunne finde p8 BBC, p4
franske og tyske tv-stationer og i norsk og svensk radio og tv. Samtidig papeger han,
at DR havde en meget betydelig @vrig dazkning af krigen. Yderligere frikendte en
sterre videnskabelig undersggelse senere DR for en tendentips daekning af Irak-
krigen. Endelig peger Ole Sippel p4, at kritikken af ham dengang bl.a gik pa hans
udtrykte skepsis overfor pastanden om Saddam Husseins massegdelseggelsesvaben
09 pa hans reportager om den lovigshed, der fulgte i kglvandet p8 invasionen.
Sidstnaevnte reportager svarer ifglge Sippel bl.a. til den beskrivelse af forholdene,
sorn fremgér af de erindringer - Decisions Points — som George W. Bush netop har
udsendt. Sippel konstaterer i gvrigt i sin fprste klage (s.4):

" interviewet med Rosenkrands pdpegede jeg, st jeg i mine reportager var i langt
storre samklang med virkeligheden i Irsk og den gvrige arabiske verden end dem, der
ferte kampagne mod mig.”

Lad mig kort sammenfatte;

Udsendelsen giver ikke Sippel reel mulighed for at svare pa de harde - og for
udsendelsen centrale - angreb fra Michael Kristiansen og man omtaler som naavnt
heller ikke pa anden vis et eneste af de relevante modargumenter. Angrebet bestar
ikke kun af Kristiansens vurderinger mens ogsé af henvisninger til faktuelle forhold.
Ud fra en samlet vurdering mener jeg som sagt, at DR burde have forelagt disse
anklager for Ole Sippel og givet ham mulighed for at svare i udsendelsen. At det ikke
skete, er ikke foreneligt med de krav om fairness, som er beskrevet i DR's
Programetik. Det bpr DR rette op pé —jf. den samlede konklusion nedenfor.

Et andet tilsvarende punkt er ikke omfattet heraf: Ole Sippel p8peger, at ogsa S¢ren
Espersen (DF) medvirker med en hard kritik af Sippel for at have taget stilling imod
Israel og for palaastinenserne og araberne. Her f&r Sippel kun delvist lejlighed til at
forsvare sig. Herom skriver DR i sit klagesvar (s.3):

“llyset af at Espersens kritik er personligt mentet pé dig havde det — set i bakspejlet
- veeret hensigtmaessigt at klippe direkte fra kritikken il dit svar. Du F8r dog rig
mulighed for at forholde dig til det principielle i kritikken for s8 vidt angér at du skulle
have valgt side i Israel-FPalaestina konflikten.”

12



DR henviser her til diskussionen om Sippels vidneudsagn i “Fighters & Lovers-sagen”
(se konklusionerne herom i afsnittet om denne sag nedenfor).

levan lysninger
Sippel fremhaever en lang raekke eksempler pé relevante oplysninger, som han mener
pa uforsvarlig og usaglig vis er udeladt af udsendelsen. Det handler f.eks. om Lisbeth
Knudsens mangearige virke pa Berlingske Tidende, undladelsen af at interviewe fhv.
kulturminister Brian Mikkelsen om pressionssagen, den manglende omtale af Sgren
Espersen som Israel-lobbyist, det manglende interview med Venstre-manden Ole
Andreasen der som en af de fgrste blev beskyldt for at veere rgd lejesvend osv. .
Selvom der kan argumenteres sagligt for Sippels synspunkt herom, ligger det i
hovedsagen indenfor mediets redigerings- og vinklingsret at foretage disse valg. De
af redaktionen trufne valg og fravalg er s8ledes ikke i strid med god presseskik.
Problemet er igen, at den skarpe vinkling ikke er praesenteret klarere. | tilfzelde efter
tilfzelde er pointen, at man ser tingene med kritikerne vinkel, giver dem serveretten
osv. Jf. 5. 9 ovenfor kunne det med fordel have vaeret praesenteret tydeligere.

Inddragel f irrelevante for

Sippel finder det urimeligt, at programmerne forst foregiver at handle om DR’'s
programvirksomhed - for derefter at inddrage en lang raekke forhold som ikke har
noget med programmerne at gere.

Der kan ogsa fegres en relevant diskussion herom, men igen mé jeg konkludere, at det
ligger indenfor mediets redigerings- og vinklingsret at beslutte, om ogséa s&danne
forhold omtales. De af redaktionen trufne valg og fravalg er séledes ikke i strid med
god presseskik.

Kritik af r " Sippe/- '

Sippel mener, at det er usagligt og uden hold i virkeligheden at tale om “Sippe/-
syndromet”. Uagtet den saglige diskussion man kan have om begrebets relevans, er
det imidlertid en kendsgerning, at det er en betegnelse, der er indgéet i den
offentlige debat, Derfor er det forsvarligt at referere til dette forhold.

- fremstillingen af Sippel i i r
Omtalen af Ole Sippels vidneudsagn under en retssag om den sékaldte "Fighters &
Lovers”-sag er et kernepunkt i klagerne. Sippel mener fremstillingen og
billeddaekningen er groft manipulerende.
Tilretteleeggeren sparger i udsendelsen:

13



“Jeg vil gerne vide, hvordan Ole Sippel kan forsvare rollen som uafhaengig reporter og
veere sandhedsvidne i en retssag. /saer fordi jeg ud fra mediernes referater Fér
indtryk af, at han veelger side til forde! for forsvarets argumentation...”

Sippel har i sine klager udferligt redegjort for, hvordan han mener denne del af
udsendelsen er groft manipulerende, fordi hans rolle som ekspertvidne beklikkes
ligesom han qua billeddeekningen seges ".. stemplet som terrorist-sympatisgr”

DR henviser her til, at Sippel i interviewet far lgjlighed til at forklare sin rolte som
ekspertvidne og forklare sin holdning til terror.

Det er da ganske rigtigt ogsa pé dette punkt i udsendelsen, at Ole Sippel far lejlighed
til at forklare sig. Det er imidlertid redigeret pa en made der bekreefter, at
neutralitet ikke har vaeret et mél og at tingene er set fra kritikernes udgangspunkt.
Tilretteleeggeren henviser til en udleegning i bladet "Arbejderen” og ikke til retsbogen,
der giver et andet indtryk. Retsbogen viser, at Sippei var indkaldt som ekspertvidne
af forsvaret og at haniretten bl.a. bekreeftede, at der fra PFLP's (og Israels) side er
udfert vold mod sageslpse. Sippels forklaring om, at han s vidt muligt undgar at
bruge ordet terror i sin journalistiske daekning, praesenteres i udsendelsen med en
billeddsekning, der alene viser ofre for blodige PFLP-aktioner.

Sippel oplyser i gvrigt, at han forud for sin accept af at vaere ekspertvidne
indhentede accept fra DR’s ledelse.

Med den omtalte billeddeekning er der ikke tale om en neutral gengivelse af Sippels
synspunkter. Men ogsé hele dette afsnit i udsendelsen kan presseetisk forsvares
som en skarpt vinklet fremstilling, hvor man giver “kritikkerne serveretten” - men
ogsa giver den kritiserede en mulighed for at svare pa kritikken.

Del 3. Grundiaget for indstil Konklusi

| behandlingen af Sippels klage er der iseer fire centrale spgrgsmal:
- Varinterviewaftalerne klare og redelige?
- Var der fair mulighed for at svare pé kritik?
- Var den samlede fremstilling fair og afbalanceret?
- Blev der manipuleret i bestemte sekvenser?

Ole Sippel henviser adskillige gange til DR’s egne regler om neutralitet og fairness
samt til reglerne for god presseskik. Hermed henviser han ogsé til det, der ber og
skal veere grundstammen i DR's daskning og nyhedsformidling.

Det er imidlertid vigtigt at understrege, at disse principper ikke forhindrer, at DR kan
lave indslag eller udsendelsesraskker, som klart angiver at tage udgangspunkt i en

14



bestemt vinkel eller at beskrive en bestemt form for kritik. Det sendrer blot ikke ved,
at de enkelte udsagn skal vaere korrekte og at folk der udsaettes for hard kritik skal
have denne kritik forelagt. Disse krav er uomgeengelige for DR’s programproduktion.

Jeg har alene taget udgangspunkt i det udsendte samt i de indgéede
interviewaftaler. Jeg har séledes ikke taget stilling til spgrgsmal om DR’s interne
beslutningsgange endsige behovet for at udtrykke kritik af bestemte chefer.

Med hensyn til Sippels kritik af afsnittet "Fu/d statte til PFLP” henviser jeg til
afgerelsen i en klagesag om samme emne indbragt af Jens Nauntofte, hvori klager
far delvist medhold. Vedr. Sippels krav om en intern DR-underseggelse henvises ogséa
til Nauntofte-sagen, hvor et tilsvarende krav afvises (vedlagt som bilag).

Sammenfatning:

En raekke af Ole Sippels kritikpunkter ber i hovedsagen afvises. For de fleste af de
afviste punkter geelder det, at Sippels kritik har saglig relevans, men at der ikke er
tale om brud pé& god presseskik eller pd DR's Programetik. Den kritik man kan rette
mod de pageeldende forhold i udsendelsen er i hovedsagen omfattet af kritikken af
den manglende klarhed i praesentationen og den manglende forelazggelse og
mulighed for at svare pé udtalelserne fra Michael Kristiansen - jf. de to punkter

nedenfor hvor der gives medhold.
De afviste klagepunkter handler i hovedsagen om:

B Kravet om tilbagekaldeise af bestemte beskyldninger (problemet er ikke at
beskyldningerne er gengivet, men at Sippel ikke har féet tilstraekkelig
mulighed for at svare pa kritikken - jf. det nederste punkt)

B Kritikken af punktnedslag som metode (afvist - se 5.7)

B Kritik af omtale af forhold der ikke er relateret til programmerne (afvist - se
s.7 0og 13)

B Kritik af brud p8 interviewaftalen (afvist - se 5.9-10)

B Den manglende adgang til raband (ingen indstilling - se 5. 10 )

B Manglende omtale af forhold der var relevante for programmets vinkel {afvist
- ses.13)

B Omtalen af "Sippel-syndromet” (afvist - se 5.13)

B Omtalen af vidneudsaget i "Fighters & Lovers”-sagen (afvist - se 5.13-14)



P& to punkter henvises til vedlagte afgerelse i en samtidig klage fra Jens Nauntofte.

Det drejer sig om:

B Przcisering vedr. afsnittet "Ubetinget stette til PFLP”

B Afvisning af gnsket om en sterre intern undersggelse
Derimod er der grund til delvist at folge Ole Sippel pa felgende to punkter:

B Udsendelsens pramisser og manglende neutralitet kunne have veeret
forklaret bedre og klarere ~ det ber rettes op i forbindelse med en event.
genudsendeise (se s. 8-9).

W Ole Sippel har beklageligvis ikke faet forelagt en faktuel og hard kritik
vedrgrende sin daekning af Irak-krigen (se 5.10-12). Det ber DR rette op pa
ved at tilfgje Sippels svar herpé i forbindelse med en genudsendelse.

Disse to konklusioner ber snarest offentliggeres og samtidig fremhaeves pé
dr.dk/lejesvende med en gengivelse af hervaerende konklusion og en henvisning til den
samlede indstilling.

Jacob Mollerup, den 1. februar 2011

16





