Advokat (H) GENERALDIREKT@REN
Michael Christiani Havemann OR Byen

Emil Holms Kanal 20

DK-0899 Kpbenhavn C
mch@adva.dk T +45 3520 3040

www.dr.dk

Maria Rerbye Rann

D +45 3520 3628

E  mrr@dr.dk

24.09. 2014

Keere Michael Christiani Havemann,

Du har den 17 juli 2014 klaget over, at en artikel pa dr.dk om en byretsdom ikke var
andret pé trods af en senere og vessentligt anderledes dom i samme sag fra
landsretten.

Efter at DR forst rettede op pé dette forhold i august, har du klaget til lytternes
0g seernes redakter over hele forlpbet.

Han har nu gennemgé&et sagen og lavet en indstilling til min afgerelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at fglge.

Med venlig hilsen

LK

Generaldirekter

Kopi: Journalen
Juridisk konsulent Christina Keinicke
Jurachef Peter Skov
Etikchef Inger Bach
Redaktionschef Niels Hagen Rasmussen

Sidelaf b



Indstilling fra lytternes og seernes redakter
Klage over behandlingen af en klage fra juli 2014 vedr. gengivelse af en injuriedom

Den 12. maj 2014 blev en reekke DR-journalister fra magasinet Kontant pé DR1
demt for injurier i @stre Landsret. Sagen omhandlede en udsendelse fra 2009 om
kritisable forhold omkring Andelsboligforeningen Ringertoften. Dommen
konkluderede, at der ikke var daskning for - i beskrivelsen af de involverede
boligadministratorer — at bruge udtryk som “snydt, narret, fuppet, benyttet
prispumper og legn ....".

Det var advokat Michael Christiani Havemann (MCH), der var advokat for
boligadministratorerne, der havde lagt sag an mod DR-journalisterne.

Dommens konklusion blev omtalt af DR i flere nyhedsudsendelser og pé& dr.dk mv.
DR's pressemeddelelse vedrprende dommen blev of fentliggjort p& DR’s "Fejl &
Fakta”-side, men pressemeddelelsen blev ikke samtidig offentliggjort pa
dr.dk/kontant, som til gengaeld indeholdt en artikel vedrgrende DR’s frifindelse i
den tidligere instans

Den 17.juli skrev MCH til DR’s advokat i sagen, Peter Lambert, og bad denne sikre,
at ”. DR’s hjemmeside ajourfgres, s& leeserne med sikkerhed bliver orienteret om,
at DR er dgmt for inyurier i sagen.”

Anmodningen blev viderebehandlet i DR, og MCH fik oplyst, at hans anmodning var
sendt videre til Kontant’s redaktionschef, og at han ville f& svar hurtigst muligt,
men at redaktionschefen var pé ferie.

| en mail herom den 20. juli til lytternes og seernes redaktgr skrev MCH bl.a.:

“Jeg gik ud fra som givet, at DR/Kontant efter den endelige dom
ajourfgrte sin hjemmeside, der igennem de &r sagen har verseret, har
veeret aldeles gdelazggende for mine klienters virksomhed, fordi
kunder og kundeemner har googlet dem, er blevet ledt til DR's
hjemmeside med de usande beskyldninger og derpé er blevet utrygge
og har valgt at entrere med andre end mine klienter.

Alligevel fjerner DR ikke af sig selv den kraenkende omtale. Man lader
endog sider st& om, at "A\KONTANT vinder injuriesag" (hvad man
gjorde i 1instans]uden p8 denne side at skrive sin rettelse.”

[..]

“Jeg synes, at DR skulle vise ofrene for den journalistik, der er
fundet usand og kraenkende, den respekt at rydde op efter sig - uden
at p&fgre ofrene yderligere ressourceforbrug og yderlige
skade/gdelaeggelse med sin hjemmeside.”

Lytter- og seerredaktgren lovede at se p& sagen og skrev den 23. juli til MCH:

Side 2 af 5



'S8 vidt jeg Forstar, vil problemet blive lgst i lobet af kort tid. Hvis det
ikke skulle veere tilfaeldet, er du meget velkormmen til at vende
tilbage.”

Efter en rykker fra MCH den 4. august skrev lytter- og seerredaktgren den 8.
august til MCH:

“Som det fremgik af min mail af 23._juli, tog jeg i min Ferie kontakt tif
DR Jura for at sikre, at artiklen “Kontant vinder injuriesag” enten blev
slettet eller forsynet med tydelig henvisning til landsretsdommen.
Jeg har efterfplgende den 1. august rykket for en bekraeftelse p8, at
det var sket. Den har jeg féet i indeveerende uge. Jeg antager derfor,
at det konkrete problem er Igst.

Uagtet om artiklen fra 2011 har udgjort noget reelt problem, er jeg
enig med dig j, at DR skal have faste procedurer for opfelgning pé
domme af denne karakter. Jeg har derfor sat dette emne pé
dagsordenen, nér jeg indenfor den kommende méned har statusmade
med fgrst direktionen og derefter bestyrelsen. Jeg skal gerne
efterfelgende underrette dig om min konklusion.”

| et svar den 11. august skrev MCH bl.a.:

“Det afgerende er, at institutionen DR blev demt for
straffelovsovertraedelser den 12. maj, men undlod at rette sin
hjemmeside - til trods for at man altsd havde adskillige uger hertil
FOR kreenkernes (tilsyneladende nsermest hellige) ferie, der &benbart
skal veje tungere end hensynet til de kraenkede. N&r DR f&r medhold i
sager, oplever man en ganske anden hurtighed i opdateringerne. ...
Det er efter min opfattelse helt uacceptabelt, at siderne ikke — af
sige selv (dvs. uden at péfere de uloviigt kreenkede yderligere besvaer
0g omkostninger) og omgédende blev rettet.

Det er udmeerket, at / oplyser, at | nu vil lave politikker for fremtidig
h&ndtering — og vi mé8 s& hdbe, at de bliver overholdt bedre end DR’s
egne etiske retningslinjer — men_jeg mener der ud over at kunne
forvente din udtrykkelige stillingtagen til den konkrete sag:

Vil du udtale din kritik af, at KONTANT redaktionen jkke uden ugrundet
ophold og p8 eget initiativ rettede DA’s hjemmeside — eller vil du
Ikke?”

| sit svar lovede lytter- og seerredakteren herefter at lave en formel indstilling
vedr. MCH’s klage over forlgbet.

Redaktionens svar til MCH kom den 18. august hvor redaktionschef Niels Hagen
Rasmussen skriver:

Side 3af 5



“Artiklen med overskriften “Kontant vinder injuriesag”, er fjernet fra
dr.dk og har vaeret det over en laengere periode
(http.//www.dr.dk/DR1/kontant,/2011,/03/011684921. htm]

Af tekniske 8rsager, som jeg ikke skal forsgge at komme naermere ind
pé, er den alligevel dukket kortvarig frem.

Vi er blevet stillet | udsigt, at det ikke sker igen, men for at imagdegé,
at dette mod forventning alligevel skulle ske, ligger vi nu en tekst pé
siden, hvor vi meddeler, at den gamle artikel er slettet og viser mulige
brugere videre til artikel om landsretsdommen.”

Jeg har nu gennemgéet sagen og afleverer hermed min indstilling:
Klagen omhandler dels spgrgsmalet om manglende sletning/korrektion af artiklen
“Kontant vinder injuriesag” og dels spgrgsmalet om en for langsom reaktion p&

klagers krav om sletning/korrektion

1. Omsletning /korrektion:

Efter dommen i Qstre Landsret har DR spgt at sikre, at de udsagn der er kendt
injurierende ikke lzengere gentages. Det er sket ved sletning af en raekke artikler
pé dr.dk.

Som det fremgér af sagsforlgbet, har denne procedure — p& grund af et teknisk
problem - i perioder ikke virket for séa vidt angér artiklen “Kontant vinder
injuriedom” fra marts 2011. Klager har ikke fastholdt andre eksempler.

Da det notorisk er sveert effektivt at slette artikler p& nettet, har DR i sine regler
om rettelser da ogsé udelukket denne metode. Det hedder herom i kapitel 23 i
DR’s Etik

“Dr.dk: Fejl og rettelser

Udgangspunktet er, at indhold p8 nettet ikke slettes, ndr det ferst er
publiceret.

DR skal sikre, at eventuelle rettelser kommunikeres til brugerne. Det
ger vi ved at rette der, hvor fejlen er begéet. P& dr.dk er det p& den
side, hvor brugerne ender, nér de f@lger et link fra sggemaskiner eller
andre hjemmesider. Alt indhold pd nettet har en unik adresse, en URL,
der kan linkes direkte til.

Vores fejl er altid bundet til en bestemt URL. Og derfor bgr vi rette
fejlen pé det samme sted, som vi har beg&et den. Det vil sige pa
samme URL.

Dr.dk: Fejl af sserlig alvorlig karakter

Hvis der begds fejl af seerlig alvorlig karakter pd dr.dk, overskrives
artiklen med en ny tekst, der forklarer fejlen (fx fejl, der har en seerlig
skadevoldende effekt, serekraenkelser, fejl med strafansvar og
lignende).

Side 4 af 5



Altsd erstattes rubrik, underrubrik og brodtekst med ny tekst, men
siden slettes IKKE og beholder stadig sin URL. Den nye rubrik er
"Rettelse”, og i underrubrik og bradtekst forklares rettelsen. Der
linkes ogsé4 til DRs Fejl & fakta-side, pressenaevnsafgerelse og sé
videre, hvis der her findes uddybninger.”

Det folger af disse retningslinjer, at en totalsletning af en URL ikke er en
hensigtsmaessig lgsning. Det betyder, at en historie som “Kontant frikendt for
injurier”ikke burde vaere slettet helt. | stedet burde der p& samme URL vaere
skrevet en historie, der forklarede, at man her tidligere korrekt omtalte
frifindelsen i byretten, men at Qstre Landsret senere har omgjort dommen og
kendt Kontant skyldig i injurier. Herefter burde man linke til omtalen af
landsretsdommen.

Havde man fulgt denne fremgangsméade var problemet ikke opstéet. Den
foretagne sletning kan i det konkrete tilfzelde ikke omggres, men det er principielt

vigtigt, at DR fremover overholder sine egne retningslinjer i lignende tilfzelde.

2. Reagerede DR for langsomt?

MCH ger geeldende, at DR var urimeligt le&enge om at reagere, da han den 17. juli
rejste problemet med artiklen “Kontant frikendt for injurier”. Der gik ca. tre uger,
for DR bekreeftede, at artiklen var slettet. At en s& simpel ting skulle tage tre
uger blev af DR bl.a. forklaret med, at de involverede var pé& ferie.
Landsretsdommen har vaeret sé bredt omtalt pa dr.dk, at det er lidet sandsynligt,
at den manglende rettelse/sletning af den omtalte artikel "Kontant frikendt for
injurier”, har haft nogen reel skadevirkning for MCH'’s klienter.

Principielt ber der imidlertid ikke herske tvivl om, at en sadan artikel (efter en
omstedelse af dommen) i det mindste bgr forsynes med et link til
landsretsdommen.

Opstéar der problemer i en s&dan forbindelse, ber DR sikre, at de vagthavende kan
agere uden at afvente ferierendes hjemkomst. Iseer nar DR-medarbejdere er
blevet dgmt for injurier, er der grund til at udvise skeerpet opmaerksomhed.

Konklusion og indstilling

Klager har ret i, at forlpbet ikke har veeret tilfredsstillende. Udover at beklage
dette, ber DR i sin opfglgning sikre:
- Indskeerpelse af DR’s egne regler om hvordan man retter og opdaterer pa
nettet — herunder isaer at man ikke sletter sider, men retter eller forklarer
p& den samme web-adresse (URL).
- Enintern preecisering af, at ferier ikke bgr bruges som begrundelse for at
udskyde rettelser. Vagthavende bgr kunne lave indlysende
korrektioner/rettelser.

Jacob Mollerup, den 17. september 2014

Side b af 5






