Advokat (H)

Michael Christiani Havemann
Frederiksberggade 2, 4
1459 Kgbenhavn K.

mch@advo.dk

Keere Michael Christiani Havemann,

GENERALDIREKT®REN
DR Byen

Emil Holms Kanal 20
DK-0989 Kpbenhavn C
T +45 3520 3040

www.dr.dk

Maria Rerbye Renn
D +45 3520 3628
E mrr@drdk
2.januar 2015

| forleengelse af din kritik og dine klager over magasinet Kontant den 6. november
2014 p& DR1, har du den 3. december (med en tilfgjelse den 8. december) klaget
videre til lytternes og seernes redaktgr. Han har nu gennemg&et sagen og lavet en

indstilling til min afgerelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at falge.

Med venlig hilsen

Maria Rgrbye Rgnn

Generaldirekter

Kopi: Journalen

Redaktionschef Niels Hagen Rasmussen

Direktgr Anne-Marie Dohm
Jurachef Peter Skaov
Etikchef Inger Bach

Side 1 af 7



Indstilling fra lytternes og seernes redaktgr
Klage over Kontant p& DR1 den 13. november 2014

Den 13. november 2014 sendte DR1 Kontant: En tikkende bombe under gulvet.
| programteksten hedder det:

“En familie i Vordingborg er strandet i/ en sag om erstatning for
skjulte fejl og mangler ved deres hus. Nu seetter Kontant bygge- og
forsikringseksperter p& sagen - og de g@r chokerende opdagelser. 54
hvad siger forsikringsselskabet nu? Kontant gér teet pd branchens
hurtigst voksende selskab for ejerskifteforsikringer.”

Pa vegne af Dansk Boligforsikring (DBF) har advokat Michael Christiani Havemann
(MCH] klaget til DR over udsendelsen i flere omgange. Udover den Ipbende dialog
med redaktionen under forberedelsen af programmet fremsendte MCH den 3.
november en leengere redeggrelse til DR’s generaldirektgr og gjorde opmasrksom
pa de fejl han antog, at udsendelsen ville rumme.

Efter udsendelsen rejste MCH pé& vegne af sin klient den 20. november et krav om
et leengere genmeele. Det blev afvist af DR senere samme dag.

Den 24. november rettede MCH herefter henvendelse til lytternes og seernes
redakter og bad om en vurdering af tre forhold, som han fandt kritisable i
forbindelse med udsendelsen:
- Urimelige brug af og eksponering af firmaet Ejerskiftehjselpen som
eksperter
- Forkert gengivelse af Ejerskiftehjeslpens vurdering og anbefalinger
- Urimelig gengivelse af DBF's andel af ankenssvnssager

Lytternes og seernes redakter bad (jf. seedvanlig praksis) i fgrste omgang
redaktionen om at svare p& spgrgsmal og kritik. Det skete den 3. december, hvor
redaktionen afviste kritikken og bl.a. skrev:

“Der anfgres | henvendelsen at Ejerskiftehjaelpen opnér et omfang af
omtale, som der ifglge dig ikke er redaktionelt belaeg for.

Vi er ikke enige i dette. Ejerskiftehjselpen og de to rddgivere eri
programmet preesenteret pd en made, der synligggr deres faglige
baggrund og motivation for at udfere opgaven. Det er oplysninger,
som vi finder relevante for seerne og som samtidig synliggar
firmaets interesser.

DR beskyldes endvidere for ikke at have videregivet korrekte
oplysninger omkring skadesbehandlingen af huset i Vordingborg.

Side 2 af 7



Dette afviser vi 0ogsé. Vi har redegjort for de to lgsninger, som der ud
fra den nuveerende viden om skaden, er i tale som lgsningsmuligheder
og argumenterne for disse. Vi har redegjort for forigbet omkring
skadesbehandlingen og vi har ikke p8 noget tidspunkt i programmet
sagt, at Dansk Boligforsikring (DBF) har brudt nogle regler.”

“l programmet bruger vi brancheforeningen Forsikring & Pensions tal
for henholdsvis markedsandel og andel af klager til ankensevnet. Det
er branchens opgerelse og den eneste af slagsen. DBF har tidligere
overfor DR gjort geeldende, at de ikke finder tallene retvisende.
Deres primaere argument var, at eftersom DBF har en meget hgj
andel af nytegnede forsikringer og at deres erfaring er, at
hovedparten af klager ligger i det fgrste 4r efter overtagelse af
huset, sé er det naturligt, at de har en hgjere klageprocent end andre
selskaber. Vi har | programmet redegjort for dette argument. Vi har
foreholdt argumentet for Pension & Forsikring der ikke er enige med
DBF. Dette fremgdr ogsé af programmet.

! slutningen af programmet forteeller vi at DBF stadig ikke er enige i
opggrelsesmetoden og at Forsikring & Pension nu p&d DBFs
opfordring har indbudt medlemmerne til et mgde, hvor DBF Far
mulighed for at redeggre for deres holdning.”

Samme dag bad MCH lytternes og seernes redaktgr om at behandle sagen og

skrev bl.a.:

“Jeg opfatter svaret som udtryk for den tilsyneladende helt faste
praksis hos DR med jkke at kunne/Ville erkende kvalitetsproblemer
med sine produktioner.

Efter min opfattelse er det, der er afgagrende for denne vurdering,
hvad helt almindelige seere uden forudgéende indsigt opfatter som
formidlet ved programmet. Det er 0gsé sddan vurderingen skal
foregd efter retspraksis. Og denne almindelige seer har efter min
opfattelse ikke opfattet de forhold jeg har anfert. Budskabet er jkke
kommunikeret p8 en tydelig, loyal og afbalanceret méde, s&ledes som
du gjensynlig mener. Efter min opfattelse helt som da DR i et
flerérigt forlpb afviste, at det sékaldte dokumentarprogram "nér
leegen ved bedst" indeholdt kritik af Rigshospitalet og overleege Jens
Benn Sagrensen...

Med neervaerende klager jeg derfor hermed til seernes redaktar og
beder s&ledes om Jacob Mollerups stillingtagen.”

Henvendelsen den 24. november var ikke formelt formuleret som en klage (hvilket
redaktionen ogsé henviser til i sit svar). Da indholdet imidlertid indlysende har
karakter af en programklage og da MCH selv bruger ordet klage i mailen af 3.
december har jeg valgt at behandle den som en formel klage.

Side 3 af 7



MCH har yderligere uddybet flere pointer i en mail af 8. december hvor han bl.a.

skriver:

"Ved vurderingen af udsendelsen mener jeg, at du mé tage
"KONTANT-konceptet" i betragtning. Dette geelder i saerlig grad for
sp@rgsmadlet om, hvorvidt de omsteendigheder, der taler for min
klient og imod programmets kritik, er formidlet pd en afbalanceret og
passende tydelig/forst8elig m&de, s8 den enkelte "typiske/normale
seer", der er uden forudg8ende indsigt i emne, har forstdet disse
forhold.

Det er jo bla. andet | sagen om "N&r lsegen ved bedst" fastsldet, at
udeladelser og ikke tydelig kommunikation skal indgé i bedgmmelsen.
Der er med KONTANT-konceptet endog ikke tale om saedvanlig -
tilstraebt objektiv - journalistisk deekning af et emne, men om et
programkoncept, hvor journalisten ikke blot er watchdog, men tillige
selvudnaevnt dommer, der har taget stilling p& seernes vegne.”

Afslutningsvis hedder det:

“l en s8dan kontekst, der jo ogsd efter et betydeligt antal
programmer | genren er kendt for seerne, mad der kraeves en seerlig
hej grad af tydelighed om omstaendigheder, der taler imod
programmets praemis - selvom journalisterne ikke gnsker at
sympatien svinger. Jeg har i gvrigt temmelig sveert ved at se, at det
programkoncept over hovedet kan rummes inden for DR's
proklamerede etiske regler og public service-forpligtelserne, men det
stiller i hvert fald meget strenge krav.

Og det er efter min opfattelse ikke tilnaermelsesvis tydeligt nok
kommunikeret:

At Ejerskiftehjselpen.dk er partisk

At Ejerskiftelyzelpen har ydet en meget omfattende arbejdsindsats
pa8 DR's anmodning vederiagsfrit, hvitket jo kun kan begrundes i
reklamevaerdien af eksponeringen

At Ejerskiftehjselpen.dk rent faktisk har oplyst til DR, at DBF jkke har
gjort noget forkert

At Ejerskiftehjselpen.dk er enig i, at den l@sning DBF har tilbudt er i
overensstemmelse med og til rigtig/korrekt opfyldelse af den
indgéede forsikringsaftale (ens for alle selskaber)

At DBF har overordentlig valide indsigelser imod den
forsikringstekniske ankestatistik.”

Side 4 af 7



Herveerende klagesvar omfatter alene indholdet i de naevnte henvendelser fra
MCH til lytternes og seernes redaktgr den 24. november, den 3. december og den
8. december.

Jeg har nu gennemgé&et sagen og afleverer hermed min indstilling:

Som det er fremgaet af sagsfremstillingen er der tre hovedelementer i
klagesagen.

1. Var det uforsvarligt at bruge Ejerskiftehjeelpen som eksperter og blev
firmaet eksponeret urimeligt meget?

MCH mener, at brugen af Ejerskiftehjeelpen “ree/t er skjult reklame” for
selskabet, da der ikke er nogen redaktionel begrundelsen for karakteren og
omfanget af omtalen.

Yderligere anfgrer MCH, at Ejerskiftehjsslpen har en &benbar egeninteresse i
sagen, og at DR derfor burde have udvist “. en dertil herende kildekritisk tilgang
til Ejerskiftehjselpens udtalelser”.

Den ansvarlige redaktionschef henviser i sin afvisning til, at Ejerskiftehjeelpen
netop i programmet preesenteres p& en made, der “. synligger deres faglige
baggrund og motivation for at udfpre opgaven.”

Min kommentar:

Det kan i sagens natur ikke undgés, at eksperter der bruges af DR kan fa en
eksponering, der kan vise sig at blive en fordel for dem kommercielt eller
karrieremasssigt.

For DR’s beslutning er det afggrende, at der er en klar redaktionel begrundelse
for at bruge dem i programmet og at der ikke foreligger skjult reklame.

| DRs ETIK fremhaeves yderligere (se s. 20):

“DR skal vaere kritisk i forhold til at give medvirkende autoritet ved at
bruge betegnelsen "ekspert’ Prazsenter i stedet medvirkende med
relevante oplysninger om deres faglige baggrund, stilling, tillidsposter
eller personlige holdninger. S& har brugerne selv mulighed for at
vurdere vedkommendes udsagn, analyser eller kommentarer.”

| starten af udsendelsen den 13. november er der en tydelig praesentation af de to
sagkyndige fra Ejerskiftehjeelpen og deres baggrund for at vurdere den konkrete
sag. Det forklares herunder, hvad firmaets forretningsgrundlag er.

Jeg har ikke noget grundlag for at betvivle, at Ejerskiftehjselpen har den pastéede
faglige kompetence. | det konkrete sagsforlpb er der endvidere ingen tegn pa, at
deres udsagn skulle have veeret userigse. Hertil kommer, at det undervejs har
veeret muligt at sammenholde deres vurderinger med rapporter fra Teknologisk
Institut og med kendelsen fra Ankenasvnet.

Side 5 af 7



P& denne baggrund har jeg intet grundlag for at kritisere, at udsendelsen har
trukket pé sagkyndige udsagn fra Ejerskiftehjeelpen. Med den klare redaktionelle
begrundelse er der heller intet grundlag for at betegne deres medvirken som
skjult reklame.

2. Er Ejerskiftehjeelpens vurderinger og anbefalinger gengivet forkert i
udsendelsen?

MCH heavder i klagen, at udsendelsen péa centrale punkter ikke gengiver
Ejerskiftehjeelpen korrekt. MCH henviser her bl.a. til, at Ejerskiftehjeelpen den 5.
november skriver til DBF, at “OBF sddan set ikke har gjort noget forkert i sagen”
og at de senere den 19. november skriver til MCH “. at den membranl/@sning som
DBF har tilbudt, er i overensstemmelse med den indgdede forsikringsaftale.”
Den ansvarlige redaktionschef skriver i sin afvisning af denne del af klagen, at DR
blot har redegjort for forlgbet og at man ikke har haevdet, at DBF har brudt
nogen regler.

Min kommentar:

Udsendelsen giver et indblik i de problemer, man som forsikringstager kan komme
i, n&r man selv skal Ipfte bevisbyrden. Det er relevant forbrugerinformation at
give et indblik i, hvordan denne type forsikringer fungerer.

Sidst i udsendelsen beskrives uenigheden om, hvorvidt den af DBF tilbudte
membranlgsning vil veere forsvarlig og holdbar. Ejerskiftehjeslpen rader her
familien til at kreeve en garantiperiode p& mindst ti &r.

Jeg har gennemgaet korrespondancen med Ejerskiftehjelpen om disse
vurderinger. Der er ingen tegn p&, at Ejerskiftehjeelpens vurderinger er blevet
gengivet misvisende i udsendelsen.

Senest har man ré&dgivet familien til at fa gennemfert et syn og sken i forhold til
bade membranlgsningen og problemerne andre steder i huset.

3. Erderiudsendelsen en urimelig gengivelse af DBF's andel af
ankenasevnssager?

| udsendelsen forklares det med udgangspunkt i tal fra ankensevnet, at DBF har
“30 procent af klagerne men kun 16 procent af markedet”

MCH skriver i sin klage, at hans klient anser opggrelsen for vildledende. MCH
henviser til, at DBF de seneste &r har haft en seerlig stor andel af de nytegnede
forsikringer.

Den ansvarlige redaktionschef har heroverfaor forklaret, at man har brugt
brancheforeningens opgerelsesmetode, men at man samtidig har redegjort for
indsigelsen fra DBF.

Min kommentar:

Der er flere gange i udsendelsen redegjort for indsigelsen fra DBF og det
forklares afslutningsvis, at DBF har taget sagen op med brancheforeningen
Forsikring & Pension.

Side 6 af 7



Jeg har ikke grundlag for at kritisere, at udsendelsen bruger brancheforeningens
statistik, n&r man samtidig ger tydeligt opmaerksom p& indsigelsen fra DBF.

Konklusion og sammenfatning.

Den 13. november 2014 bragte Kontant pa& DR1 udsendelsen ” £n tikkende bombe
under gulvet.”

Efterfplgende klagede Dansk Boligforsikring (DBF) ved advokat Michael Christiani
Havemann over udsendelsen. Man kritiserede brugen af sagkyndige fra firmaet
Ejerskiftehjeelpen og fandt samtidig, at deres konklusioner var gengivet forkert.
Samtidig klagede man over gengivelsen af en ankenasvnsstatistik, der viste, at
DBF havde relativt mange klagesager.

Der er ikke i gennemgangen af sagen fundet grundlag for at betvivle
Ejerskiftehjeelpens faglighed og der er ingen tegn p&, at de er blevet forkert
gengivet i udsendelsen. Den omtalte forsikringssag er endnu ikke afsluttet og den
bergrte familie har senest anmodet om et syn og sken. Nar sagen finder sin
endelige l@sning, ber DR pé relevant vis informere om udfaldet.

Vedrgrende tallene fra Ankensevnet forklarer udsendelsen meget omhyggeligt, at
den officielle statistik viser, at DBF har en overandel af ankenssvnssager. Den
forklarer samtidig, at DBF anfaegter regnemetoden og har klaget over den til
brancheorganisationen Forsikring & Pension. P& baggrund af den grundige
redegprelse for de modstridende vurderinger er der ikke grundlag for at kritisere
udsendelsens fremstilling. Hvis DBF skulle f& medhold i diskussionen i
brancheorganisationen, ber DR pé relevant vis informere herom.

Det indstilles pa denne baggrund, at alle tre klager afvises.

Jacob Mollerup, den 30. december 2014

Side7af 7






