Lotte Folke Kaarsholm GENERALDIREKT(REN

Dagbladet Information DR Byen

Store Kongensgade 40C Emil Holms Kanal 20

1264 Kpbenhavn DK-0999 Kpbenhavn C
T +453520 3040
www dr.dk

Ifk@information.dk

Maria Rorbye Renn
D +45 35208012

E  mrr@drdk
2.juli2015

Keere Lotte Folke Kaarsholm,

Du har klaget over et indslag i Ku/turknuserne, der blev sendt den 15. april pa PL.
Redaktionen imgpdekom delvist din kritik, men du har klaget videre til lytternes og
seernes redakter over forlpbet. Han har nu gennemgéet sagen og lavet en

indstilling til min afggrelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at felge.

Med venlig hilsen

/ /

r\/é"ia Rérbye Ronn

Generaldirektor

Kopi: Journalen
Redaktionschef Dorte Palle Jergensen
Kanalchef Anders Kinch
Jurachef Peter Skaov
Etikchef Inger Bach

Side 1 af b



Indstilling fra lytternes og seernes redakter
Klage over indslag om brevkasser og leeserbreve i danske medier i
Kulturknuserne pa P1 den 15. april 2015.

| Kulturknuserne den 15. april 2015 indgik et indslag om falske dilemmaer i
brevkasser hos danske medier. | indslaget diskuterede programmets panel,
hvorvidt det er etisk forsvarligt, at danske dagblade selv opfinder og skriver
dilemmaer til deres egne brevkasser. Veert sagde bl.a:

" Information, som i deres weekendudgave har en brevkasse. De har
den ogsé i lpbet af ugen, der er den mere serigs... Her er det meget
ofte dilemmaer, som i virkeligheden lidt minder om Mads og
Monopolet. Men det her er altsd ogsé fabrikeret. Vi spurgte
weekendredaktdr pd Information, Lotte Folke Kaarsholm, og hun
kunne forteelle, at det er journalisterne, som selv skriver
dilemmaerne. Godt nok med udgangspunkt i virkelige problemer —
Isser hvis avisen ikke har dilemmaer nok til at fylde avisen ud med, og
det har de ofte tkke.”

Efterfplgende klagede Lotte Folke Kaarsholm (LFK], Weekendredakter p&
Dagbladet Information, til redaktionen over, at udsendelsen tegnede et fejlagtigt
billede af Dagbladet Informations praksis m.h.t. leeserbreve.

| forste klage hed det den 15. april:

"Hvad i alverden er det for en "mere serigs” brevkasse, som
Information har hver dag og selv skriver spgrgsmélene ti|, som Claus
lige har talt om i radioen? Som lytter f&r man det indtryk, at det mé
vaere laeserbrevene, Claus henviser til?”

Efter udsendelsen lavede redaktionen et opslag pa hhv. programmets og P1's
Facebook-side, hvor der blev reklameret for udsendelsen med udgangspunkt i
historien om Dagbladet Infarmation.

Her citeres LFK for;

"Hvis avisen ikke modtager nok dilemmaer til at fylde
leeserbrevsspalten ud, forvandler vi virkelige problemer, som enten vi
selv eller vores familier har oplevet, til dilemmaer, som opdigtede
personer skriver.”

Disse opslag fandt LFK ligeledes helt fejlagtige, da hun ikke havde sagt det hun

blev citeret for. Derfor kraevede hun en korrektion i den efterfglgende udsendelse
af Kulturknuserne samt pa de relevante opslag p& Facebook.

Side 2af 5



Efter en leengere mailkorrespondance mellem LFK og Ku/turknusernes redaktion
skrev redaktionschef Dorte Palle Jergensen den 17. april:

“Vi lavede en vaesentlig og relevant udsendelse i Kulturknuserne i
onsdags, der 8bnede op for en vigtig debat om, hvor graensen gar
mellem virkelighed og opdigtede kilder. Vi beklager, at vinklen blev
strammet pé facebook [som vi efterfglgende rettede)] Og vi vil 0gsé
preecisere | naeste udsendelse af Kulturknuserne.”

LFK fandt redaktionschefens svar utilstraskkeligt, da omtalen af Kulturknuserne
efterfolgende fejlagtigt blev gentaget og promoveret pa P1's Facebook. Et af
opslagene indeholdt endvidere fortsat et, ifglge LFK, fejlcitat fra hende. Derfor
uddybede hun sin klage:

“Jo flere gange, | bliver ved med at gentage og pushe den samme fejl
P4 jeres forskellige flader, inklusive et opfundet, faktuelt forkert
citat, som | tilskriver mig - som direkte afsender og i citationstegn,
som om jeg rent faktisk har sagt det, jo starre bliver jeres
forpligtelse til en tydelig og prominent rettelse og beklagelse. Det er
to degn siden at_jeg gjorde jer opmaerksom pd en fejl, som [ bliver ved
med at publicere. Det er under al kritik.”

| den omtalte rettelse pa& Kulturknusernes side p& Facebook stod der fra den 17.
april:

“Denne uges udgave af Kulturknuserne handlede om
museumsformidling, fodboldspilleres arbejdsvilkar og
brevkassejournalistik. | forhold til sidstnasvnte emne, vil vi gerne
bringe en preecision: Efter onsdagens udsendelse fik flere lyttere det
indtryk, at Informations journalister selv skriver avisens leeserbreve.
Det er ikke korrekt. | Informations weekendtillaeg, Moderne Tider,
udkommer en brevkasse, hvor bladets journalister af og til opfinder
dilemmaer, hvis ikke de har modtaget nok fra laeserne. Har eller
genhar debatten her.”

Som svar p& klagen over at det fegjlagtige citat stadig stod i et andet opslag,
endte redaktionen med at slette dette.

| neeste udgave af Kulturknuserne(P1 den 22. april) bragte veerten (ca. 1 min. inde i
udsendelsen) en “rettelse” med stort set samme indhold som p& Facebook.

Redaktionen mente efter ovenstéende rettelser at sagen var afsluttet.

Den 8. juni bad LFK lytternes og seernes redakter om et formelt ankesvar fra DR
med en sammenfatning af DR’s beklagelse.

Side 3af b



LFK fastholdt sin kritik af DR’'s handtering og rettelser af opslagene:

“At fierne noget fra Facebook (eller fra radiofladen eller TV-fladen)
er ikke det samme som at rette det. Det tseller ikke som en rettelse
presseetisk sammenhaeng.”

Jeg har nu gennemgé&et sagen og afleverer hermed min indstilling:

Der er enighed om, at DR lavede en faktuel fejl i fremstillingen af Dagbladet
Informations dilemmaer til avisens brevkasse. Fejlen blev begéet bade i
udsendelsen og i gengivelse af et faorkert citat p& programmets Facebook-side.

Rettelsen i den efterfelgende radioudsendelse (citeret ovenfor) er klar og lever
op til DR’s rettepolitik. Den tilsvarende rettetekst i et nyt opslag p& programmets
Facebook-side (citeret ovenfor) er ligeledes isoleret i orden for s8 vidt angar
omtalen af udsendelsen.

DR forteeller imidlertid ikke sine Facebook-brugere, at det citat man gengav fra
LFK var noget, hun aldrig havde sagt. Dette citat er aldrig blevet rettet men blot
slettet.

Sammenfatning og konklusion:

| Kulturknuserne pa P1 den 15. april omtalte man, at Information i sin
weekendudgave pa det tidspunkt havde en brevkasse, hvor journalisterne — hvis de
ikke havde modtaget nok fra leeserne - selv formulerede dilemmaer med
udgangspunkt i virkelige problemer. Man sagde samtidig om brevkassen: "De har
den ogsé i lpbet af ugen”.

| en Facebook-omtale af udsendelsen haevdede man at citere Informations
Weekendredaktegr Lotte Folke Kaarsholm:;

“Hvis avisen ikke modtager nok dilemmaer til at fvide
laeserbrevsspalten ud, forvandler vi virkelige problemer som enten vi
selv eller vores familier har oplevet, til dilemmaer, som opdigtede
personer skriver”.

Problemstillingen havde imidlertid intet med de daglige leeserbreve at gere og
Weekendredakteren havde ikke sagt det, der blev gengivet som et citat péa

Facebook-siden.

Efter to dage bragte DR en preascisering i et nyt opslag p& Facebook-siden.
Samtidig blev fejlen i udsendelsen rettet i den felgende udgave af Kulturknuserne.

Side 4af b



Rettelserne p& Facebook-siden var imidlertid ikke tilstreekkelige. DR erkendte ikke
p& Facebook, at citatet fra Lotte Folke Kaarsholm var noget, hun aldrig havde
sagt. Derimod slettede DR de pagaeldende sider med det forkerte citat.

Det fremgar af DR's generelle rettepolitik p& nettet, at man som udgangspunkt
ikke sletter, nar det fgrst er publiceret. | stedet skal man rette der, hvor fgjlen er

begéet.
Det er beklageligt, at man ikke fulgte denne procedure i den konkrete sag og
lavede en hurtig og klar rettelse p8 de pageeldende Facebook-sider af det

forkerte citat. Det er vaesentligt, at DR sikrer, at rettelser p4 DR's Facebook-
sider lever op til principperne i DR's rettepolitik.

Jacob Mollerup, den 27.6 2015

Side 5af 5






