GENERALDIREKT@REN

DR Byen

Emil Holms Kanal 20

fogt@metroxpress.dk DK-0998 Kebenhavn C
T +45 3520 3040

www.dr.dk

Journalist Lars Fogt

Maria Rerbye Renn
D +453520 3628
E mrr@ge.di
21.05.2014

Keere Lars Fogt,

Du har den 3. april klaget over en artikel p& en af DR’s sider p8 Facebook samt over
et personlig tweet fra en DR-medarbejder — og siden over en rettelse, der efter din
mening indeholdt nye fejl. Efter redaktionens seneste afvisning har du for anden
gang klaget videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu gennemgéet sagen
og lavet en indstilling til min afgerelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at felge.

Med venlig hilsen

aria Rgrbye Renn

Generaldirekter

Kopi: Journalen
Redaktionschef Christian Ottenheim
Jurachef Peter Skov
Etikchef Inger Bach



Indstilling fra lytternes og seernes redakter
Klage over mangelfuld rettelse af Monte Carlo-indslag i april 2014.

Uenigheden har sit udspring i en artikel i Metroxpress:
http//www.umx.dk/oyheder/danmark/story/24484398

Artiklen blev den 3. april kommenteret her
https//www.facebook.com/montecarlop3/posts/6679631.332714702steeam_ref=1
pa Monte Carlos side pé Facebook, hvor det bl.a. hedder:

“Den sdkaldte avis, MetroXpress har lavet en skan historie. Den handler i al sin
enkelhed om, at vi ikke mé bruge en kongekrone i vores logo, medmindre vi er
kongelige hofleverandgrer.

Hele artiklen tager udgangspunkt i at der ifglge MX &..benbart er en "borger”
som har anmeldt os. Nu har vi jo begge to géet pé journalisthgjskolen og faktisk
bedrevet lidt research. Det viser sig, at_journalisten, som har skrevet historien,
tidiigere har Féet kritik af pressenaevnet for selv at vaere anmelderer i sine
artikler. Om det er Lars Fogt, der har anmeldt os, kan vi kun h8be, uanset hvad
har han tidligere skrevet, at der var lort i figden hos @lingegaard, selvorm der
faktisk ikke var. Men ok, det var jo en skgn historie hvis det altsd bare var rigtigt.
Bravo, Lars Fogt, bravo.

KH Monte Carfo”

Kort efter rundsendte Peter Falktoft dette tweet fra sin egen Twitter-profil;

“og med "borger” rener journalist' Lars Fogt fra MX sig selv

https.//www.facebook com/montecarion3/ posts/6679631332714707stream _ref

| ferste runde klagede Lars Fogt den 3. april til DR over dette tweet, som han fandt,
indeholdt en forkert og kraenkende pastand. Redaktionschef Christian Ottenheim af
afviste klagen med henvisning til, at der var tale om en privat Twitter-profil, som DR
ikke har ansvaret for. Tweetet blev imidlertid efterfglgende slettet.

Lars Fogt udvidede sin klage med henvisning til, at der i Facebook-teksten var
forkerte oplysninger, herunder at det af Facebook-opdateringen fremgéar, at det er
Lars Fogt, der har faet kritik af Pressenazvnet, nar det i realiteten er Lars Fogts
daveerende arbejdsgiver BT. Efter yderligere korrespondance mellem Lars Fogt,
Christian Ottenheim og lytternes og seernes redakter bragte Monte Carlo d. 14. april
en rettelse i radioprogrammet og pa Facebook. | radioprogrammet lgd det:



PF: "Ja, og det (segte aktindsigt i henvendelsen til Rigsarkivet, jmol) giorde vi jo
P8 baggrund af, at den journalist, der skrev artikien og bragie dette her pé
banen, han hedder Lars Fogt. Han er ved MetroXpress nu, og han har veeret
ved...”

EB: “Han har vaeret ved BT tidligere og...”

PF: " __lidt rundt omkring. Og vi havde jo en formodning om, at det nok var ham
selv, der havae ringet, og figesom plantet den artikel s8 harn kunne skrive den.
lkke fordi der var nogen anledning til det, men fordi det har han gjort for. Og det
skrev vi p8 Facebook, det er forkert, det skal vi skynde os og sige. Advokaterne
har vearet over os, elfer nogen har pudset advokater pd os og giort 0s
opmeerksom pé, at | bliver nadt tif at sige...”

EB. “Us, W fik sagt, at det var Lars Fogt, der simpelthen havde f8et skaeld ud 7
FPressenszevnet For at plante en historie p& den méde.”

PF: “Og det er det ikke! Det var BT, der var ( Pressenaevnet. Det var de s8, fordi
at Lars Fogt havde skrevet nogle artikler for 87."

EB:. "Men det var BT, der var i Pressenzevnet, det var ikke Lars Fogt. Det var
simpelthen forkert.”

PF: "Ja, og s& kan du jo sidde og overveje, er det 58 Fordi v gér s8 maeget op { den
slags ting efler er det fordi der er nogen, der har pudset advokater pd os? Det
skal veere ap ti jer.

P& Monte Carlos Facebook-side hed det:
"BREAKING! Vi har lavet en fejl. Vi kom i en opdatering il at skrive, at det var
Jjournalisten Lars Fogt, der fik kritik i pressenaevnet, det var det slet ikke. Det var
avisen BT. Det er selvfplgelig Lars Fogt, som har skrevet artiklerne for BT, men
det hedder altséd at BT var i pressenaevnet, ikke Lars Fogt. Hvorfor 58 i @vrigt
denne rettelse? Maske er det Fordi vi synes der er keempe forskel eller ogsd er
det fordi nogen har pudset advokater ps os. Det skal vi lade vaere usagt.

Hvis man i @vrigt er interesseret i den slags, kan man leese mere pé dr.dk’s side
om Feil & Fakta.

KH og husk lige det gode humar”

Efterfglgende klagede Lars Fogt til lytternes og seernes redakter over denne
rettelse:

“1] Vi har aldrig f8et en advokat til at skrive til dem, som de siger bde p8 radioen
og antyder pé deres Facebook-side.

2] De antyder, at_jeg har anmeldt dem igen

- jeg er ikke den navnte borger



- det, de leeser op, er fra en mail fra mig efter vores fgrste historie - de
undiader at neevne, at_jeg blot sparger Rigsarkivet om Monte Carios krone er
loviig.

3] Jeg kan ikke se noget publicistisk formél ved at tvaere mit navn ud i seteren og
D8 Facebook Kan du det?

Lytternes og seernes redakter bad igen redaktionen svare. Redaktionschef Christian
Ottenheim skrev til Lars Fogt:

“1. Ordet “advokater” opfatter jeg i den sammenhaeng i overfort betydning som,
at der ligger efler kan ligge en henvendelse og en juridisk afvejning bag det
indslag, som de er i gang med / radioen og at det ikke udelukkende er et resultat
ar en redaktione! prioritering,

2. Jeg kan ikke af udsendelsen hore, at de siger, at du har anmeldt sagen. De
gennemgdr deres egen aktindsigt [ de henvendelser, der har vaeret tif Rigsarkivet
- b8de den oprindelige anmeldelse og din henvendeise og siger i den forbindefse,
at den forste er sendt af en Hans R. Andersen. IfhE. din henvendelse tif
Rigsarkivet, s8 fortaeller vaerterne i udsendelsen den 14/4, at du henvender dig
tif Rigsarkivet og siger tak for snakken om de gvrige ting du og Rigsarkivet har
konfereret om i forbindelse med lfoviig/uloviig brug af kongekronen andre steder
og siger 58, at adu f madlen sparger tif hvordan det er med Monte Carlos logo i
forhold tif reglerne. Det er set med mine gine det samme som at sige, at du
sperger til om Monte Carlos krone er loviig.

3 Jeg er ikke enig i, at dit navn bliver tvaeret ud i radioen eller p8 Facebook, 58
det har jeg sveert ved at svare p8 og spgrgsmalet er vel ogsd mest stiliet til
Jacob Mollerup? Men principielt har jeg ikke noget problem med, at man naevner
hvitke journalister der stér bag en given historig.”

Herefter ankede Lars Fogt til lytternes og seernes redaktor.

Jeg har nu gennemgéet sagen og afleverer hermed min indstilling:

For det farste klages over, at det i radioprogrammet siges og pa Facebook antydes,
at Lars Fogt “har pudset advokater” pé praogrammet. Det er ikke rimeligt at bruge et
sAdant udtryk | overfert betydning — heller ikke selvorn Fogt fgrste mail | sagen havde
overskriften: "Bagvaskelse? Skal vi tale med en advokat? ”

Der har pt. ikke veeret involveret advokater i sagen og udsagnet i udsendelsen er
séledes forkert.



Det ber programmet for god ordens skyld korrigere p& “Fejl og Fakta” pa dr.dk.
Artiklen her bgr der henvises til i en Facebook-opdatering.

For det andet klages over, at de indirekte beskyldninger om, at Lars Fogt selv stér
bag anmeidelsen til Rigsarkivet gentages i rettelsen d. 14. april.

Det der siges indslaget er imidlertid baseret pé faktuelle oplysninger. Derfor har jeg
ikke grundlag for at kritisere indslaget pa dette omrade.

For det tredje klages over, at Lars Fogts navn bliver omtalt og "tveeret ud” i radioen
og pé Facebook.

Som reporter p8 en avis ma Lars Fogt dog téle, at hans artikler og hans navn biiver
omtalt i andre mediers daekning af hans journalistik og omtalen har her forfulgt en
vinkel, som Fogt selv ferst bragte ud i offentligheden.

Yderligere har Lars Fogt i sine mails kritiseret, at programmet har rummet
kommentarer til sagen i forbindelse med en rettelse. Han skriver her, “. at man

tkke overholdt medieansvarsiovens regler om genmeaele bdde i program og / selve
radioudsendelen om, at de ikke selv m& kommentere sagen - det kommenterer de
derimod r udstrakt grad... ”

Denne kritik bygger pa en misforst&else. Selvom der er tale om en rettelse, som
lytternes og seernes redakter har foresl@et, betyder det ikke, at eksekveringen er
underlagt de regler, som Pressenaevnets felger i forbindelse med of fentliggerelse af
naevnets kendelser. Der er i det aktuelle tilfzelde tale om, at DR pé eget initiativ laver
en rettelse. Det er DR's valg, hvordan denne rettelse skal udformes. Derimod bar
redaktionen veere opmaerksom pé Lars Fogts gnske om at & forelagt kritiske
historier om sit virke

Konklusion og indstilling

Den seneste omtalen i Monte Carlo af Lars Fogts historie om programmets logo, var
i hovedsagen forsvarlig og byggede pa faktuelle oplysninger. Programmet oplyste dog
fejlagtigt at Fogt havde "pudset advokater” pé veerterne. Denne forkerte oplysning
ber kort rettes pa "Fejl og Fakta” pa dr.dk ligesom der bgr linkes hertil fra
pragrammets Facebook-side.

Jacob Mollerup, den 29. april 2014

o






