| B ) B

Jens Nauntofte

Se de 4 GENERALDIREKT@REN
vga
DR Byen
1307 Kbh. K. Emil Holms Kanal 20
DK-0999 Kebenhavn C
jens@nauntofte.com T +45 3520 3040
www dr.dk

Maria Rerbye Ronn
O +453520 8012
E mmorifdr.dk
03022011

Kaere Jens Nauntofte

Du har i en raekke henvendelser klaget over DR2-serien “Jagten pd De Rpde
Lejesvende” og den méade, hvorpa du er omtalt heri. Efter at redaktioneni flere
runder afviste din kritik, har du den 22. november klaget videre til lytternes og
seernes redakter. Han har gennemgaet sagen og lavet en indstilling til min afgerelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, som jeg har valgt at felge.

Jeg skal staerkt beklage, at afggrelsen som felge af et stort arbejdspres forst
foreligger nu.

Med venlig hi

aria Rerbye Rgnn

Generaldirekter (konst.)

Kopi: Journalen
Redaktionschef Seren Mikael Rasmussen
Direkter Morten Hesseldahl
Kanalchef Arne Notkin
Advokat Peter Skov
Redaktionschef Marianne Blichfeldt



Indstilling fra lytternes og seernes redakter
Klage over udsendelsesraekken "Jagten pa De Rede Lejesvende” sendt pé
DR2 ferste gang hhv. den 19. september, 26. september og 3. oktober 2010.

| programteksterne til de tre udsendelser hed det:

“Er DR infiltreret af rade lejesvende? Er programmerne farvet af venstreorienterede
synspunkter? Og kan vi stole pé det verdensbillede, DR har givet 0s? DR-journalisten
Jacob Rosenkrands kulegraver sin egen arbejdsplads og konfrontereritre
vdsendelser DRs sékaldte rade lejesvende med deres egne ord og gerninger.”

Allerede da udsendeisesraekken havde veeret forannonceret i en trailer, klagede Jens
Nauntofte til DR over forhold omkring sin egen medvirken. Det fgrte i lpbet af
oktober til en la2engere mail-veksling mellem Nauntofte og redaktionschef Sgren
Mikael Rasmussen, der som chef for den producerende afdeling havde ansvaret for
indholdet.

Undervejs i dette forlpb frafaldt Nauntofte nogle af klagepunkterne for at
koncentrere sin kritik om det, han anfgrte som de kiareste fejl i udsendelsesraskken.
Det handlede dels om faktiske fejl vedr. den sékaldte stetteerklzering til PFLP og dels
om en overordnet kritik og et deraf fglgende krav om en sterre undersggelse.

| et svar til Nauntofte af 29. oktober skriver redaktionschef Sgren Mikael Rasmussen
bla:

"Der er vel ingen tvivi om, at PFLP listen er et meget omstridt dokument. Og netop
derfor sparger Jacob Rosenkrands dig, om du har skrevet under. Vi pdstér jo ikke i
programmet, at du har skrevet under, vi stifler blot spargsmélet. | programmet
afviser du jo i kiare vendinger, at du har skrevet under i flere saetninger. 58 vidt_jeg
ved, er der ikke endegyldige beviser pé, at dokumentet er falsk eller sandt. At det er
falsk er jo din p8stand Bent Blidnikow har den modsatte opfattelse Jeg kan ikke
forestiller mig, at du som journalist mener, at vi ikke skal stille spargsmaélet til dig, alt
andet ville vaere dariig journalistik, Ved at Jacob stiller dig spa@rgsmélet fér du jo
netop mulighed For at give din version af historien, en version der loyalt er videregivet
/ programmet.”

Da denne afvisning ikke indeholder nogen klagevejledning skriver lytternes og seernes
redakter den 16. november til Jens Nauntofte:

“Hvis du vif anke DR's afvisning af dine kiager over "De rade lejesvende’, gérjeg ud
fra, at du selv vender tilbage. Her er standard-vejledningen herom, som jeg tidligere
har forklaret dig. Det er den klagevejledning, redsktaren skal sende ved endelig
afvisning af kiagen:



“Hvis du ikke er tiffreds med det svar jeg har givet, kan du klage til Pressenaevnet. Din
kiage skal vaere modtaget | Pressenzevnet senest 4 uger efter din modtagelse af DAs
afgerelse Veaer opmaerksom p8, at det er en betingelse for at 8 din klage behandlet
af Pressenssvnet, at du har retlig interesse. Du kan rette henvendelse til
Pressensevnet pd denne adresse. Pressenaevnet, Gyldenigvesgade 11, 4., 1600
Kabenhavn V eller p8 e-mail: sekril@pressenaevnet.dk.

Under alle omstaendigheder har du mulighed for at klage til Lytternes og Seernes
Redakter i DR. Dette gaelder uanset om du har retlig interesse effer hvornar du
kiager. Du skal vaere opmaerksom pd, at en klage til Lytternes og Seernes Redakter
ikke afbryder 4-ugers foraelde/sesfristen til Pressenaevnet. Du kan rette
henvendelse til redaktaren pd denne adresse: Lytternes og Seernes Redakter Jacob
Mollerup, DR-Byen, 0999 Kebenhavn C. - eller pd e-mail_ jmo!/@dr.dk. ™

Jens Nauntofte indgiver herefter en anke til lytternes og seernes redakter den 22.
november. Han skriver:

“Jeg ensker at klage over det svar, som redaktionschef Sgren Michael Rasmussen
(MR den 29. oktober 2010 har sendt mig vedr. sagen om underskrifterne pd en
stptteerkizering tif PFLP 1873,

Du er bekendt med, at_jeg i min kliage tif SMR har argumenteret for, at min
underskrift er forfalsket, og at_jeg derfor mener at selve dokumentet mé veere et
falsum. | gvrigt er det vel neeppe et juridisk bindende dokument med 72 reelle
underskrifter, men en trykt erklzering, med maskinskrevne underskrifter (jfr. af -
filmningen af dokumentet i fgrste udsendelse om De rpde Lejesvende) Du har
modtaget mailkopi af sével min klage som SMAs mailsvar.

Da Jacob Rosenkrands (JR] lavede optagelser med mig til DR2-serien i fordret 2010,
advarede jeg ham direkte mod at bruge den sag, da min underskrift aldrig havde
eksisteret. Jeg var bortrejst i 1973 i syv méneder tif Egypten og modtog aldrig en
opfordring til st underskrive nogen erkigering. Jeg ville under enhver omstaendighed
ikke have skrevet under pé en politisk erkizering, heller ikke her fire 8r far min
anseettelse i DA (som var 1januar 1977] da jeg ikke Fandt det Foreneligt med mit
generelle virke som_journalist.”

Efter et citat fra DR’'s svarbrev fortsaetter Nauntofte:

“JR kunne ikke veere i tvivi om, inden udsendelsen, at jeg mente at underskrift og
erkizering er et falsum. Det er usandt, nér SMR fremfarer, at Bent Blidnikow (BE)]
har den modsatte opfattelse af dette dokument, da BB &benbart er kommet pé
andre tanker. | gvrigt var BB jo nzeppe til stede, da dokumentet blev fremstillet. Med
hvitken begrundelse gor man ham til et sandhedsvidne til dette pspirs segthed? BE er



hverken sandhedsvidne endsige ern relevant observater. SMA tror, at det handler om
at give mig lejlighed til at give min version. Selve det afggrende spegrgsméf om at
dokumentet p8 grund ar de falske underskrifter ikke kan bruges som anklagepunkt
mod mig, undlader han at svare pé

BB siger nu selv, at der er tvivi om underskrifternes segthed lige som Arne Notkin
efter udsendelsen ytrer samme tvivi om validiteten af dokumentet. Hvorfor skriver
SMFA, at “BB har den modsatte opfattelse” af papiret? Det har han jo netop ikke.

Derfor beder jeg dig foretage en titbundsgdende undersagelse af ansvarfigheden af
at DR, pé trods af mine advarsier til Jacob Rosenkrands, bringer det omstridte
dokument som argument mod mig, Ruth Sperling m.fl. Omtvisteligheden ved 1973-
papiret er stor, ligesom underskrifternes azgthed er det. Det er et udsendelses-
etisk sdvel som et _juridisk problem at bringe disse anklager frem mod bedre viden.

Dette er en klage over SMA’s svar og hans manglende vijje til at berigtige at
uvdsendelsen inddrager mit navn i dette spargsmél tif trods for at det var kendt at
Jeg ikke kunne have underskrevet det, og at JR mod bedre viden bruger dokumentet

som anklagepunkt. Jeg gnsker en berigtigelse og en undskyldning.

Dette er ogsé en klage over at SMR i et mailsvar tif Birgitte Rahbek den 29. oktober
2010 skrev, at_jeg [UN] har afvist at have skrevet under p3 selve erkiseringen “men
erklzerer mig enig i teksten”. Denne péstand er en ren opfindelse, et falsum. Den
tekst har jeg aldrig erkizeret mig enig i Jeg @nsker at SMA traekker tilbage at han
uden belaeg har beskyidt mig for at have tilsiuttet mig stgtteerklieeringen til PFLP.

Jeg vedisegger som bilag en argumentation af Poul Smidt om baggrunden for at
1973-dokumentet trods advarsier indgér i DRZ's udsendelsesraskke "De rgde
Lejesvende”

Han argumenterer ad andre linjer, men konkiusionen er klar: Der eri
vdsendelsesraekken "Jagten pd de r@de lejesvende” ikke foretaget en kildekritisk
Lilgang til materislet, som er i overensstemmelse med DAs etiske grundlag og
fairness-principper. Derfor bpr DR s ledelse foretage en tilbundsgéende intern
undersggelse af hvem der var "medforfattere” pd ideen om disse udsendelser og
iseer deres udformning. DR’s ledelse bar bekiage udsendelsernes tilblivelse pé& det
tvivisomme grundlag, ikke mindst fordi b8de tekst og billedside lsegger op til at de
pageeldende har moralsk ansvar for béde terror, Blekingegade-bande og politimord -
hvis eflers de havde skrevet under. | den situation ber DR underkende
redaktionschefens opfattelse af, at den klarer man ved at /ade tilrettelaeggeren
stille et spgrgsmé, f8 et nej og s8 billedmaessigt gé videre, som om et nef ikke teeller,
for journalisten ved bedre. Kildekritisk ansvarlighed burde have fart ti| at temaet



blev forkastet, ikke mindst fordi Jacob Rosenkrands af undertegnede pé forhénd var
blevet advaret om at nogle af underskrifterne var ugyldige, og fordi dette tema ikke
vedrarer DRs udsendelsesvirksomhed,

Af de anfarte grunde, og sagens alvor taget i betragtning, finder jeg det rimeligt,
hvis Danmarks Radio foretager en intern undersggelse af tilblivelsen af “Jagten pd
de rede lejesvende” efter samme principper som i “Mors-sagen”

Jeg har nu gennemgéet sagen og afleverer hermed min indstilling:

Mange forhold har veeret omtalt i debatten om serien " Jagten p& De Rede
Lejesvende” Jens Nauntofte har ogsé tidligere offentligt amtalt en raekke
kritikpunkter p& serien.

Den klagesag, der her er til behandling, omfatter imidlertid kun tre aspekter
For det forste det konkrete indhold i udsendelsens afsnit med overskriften

" Ubetinget stotte Lil PFLP'.

For det andet klagers gnske om en stgrre intern underspgelse om tilblivelsen af
"Jagten pé de Rade Lejesvende”.

For det tredje en passus i et klagesvar.

Disse tre aspekter er behandlet i tre afsnit nedenfor.

Jeg skal derfor indledningsvis understrege, at denne indstilling s8ledes /kke behandler
en raekke af de andre kritikpunkter, der er rejst mod serien. Det gaelder f.eks.
kritikken af brud p& de indg&ede interview-aftaler (som jo indlysende er en sag der
mé baseres pa en individuel gennemgang) og den saerlige afheringsstil, som
udsendelsens benyttede sig af. Det gaelder séledes ogsa den generelle kritik af
udsendelserne for ikke at give et retvisende samlet billede.

Jeg skal minde om, at DR har givet en raekke svar pa disse og andre kritikpunkter. Det
er samlet pa8 www.dr.dk/lgjesvende . | flere svar fremhzeves, at udsendelserne ikke
skulle ses som en neutral vurdering og som en samlet karakteristik.

Tilrettelaeggeren Jacob Rosenkrands siger bl.a. i et interview:

“Det her er et forsgg pé at saette nogle ting pé spidsen, sé8 Folk forholder sig til det.”
“Det neutrale er egentiigt ikke et ideal_jeg har stiflet op overfor mig selv. For jeg
siger tydeligt i serien, at_jeg ser pd DR med kritikernes gine i det meste af serien.”

| en kritik af historikeren Bent Jensen og journalisten Bent Blidnikows rolle i serien
svarer OR bla:

o



“Bent Jensen og Bent Bludnikow fungerer som - og praesenteres klart som - parter i
den veerdikamp, som udger rammen for den del af serien, der undersager faenomenet
‘de rede lejesvende’ Det er ikke korrekt st opfatte dem som sandhedsvidner i serien,
tveertimod bruger serien det som et fortzellernassigt greb mhb. p8 at saette emnet
til debat at give ‘serveretten' til DAs kritikere.”

PELP-

Det omstridte afsnit er en af seriens 18 “kapitler” og ligger cirka 30 minutter inde i
den fprste af de tre udsendelser. Afsnittets speak indeholder bla disse elementer:

“Folkefronten til Palaestinas Befrielse — elfer PFLP — er en af flere palaestinensiske
grupper, som ved voldsomme aktioner i lpbet af 70'erne skaffer sig global
opmeerksomhed.

Mange 8r senere — i 1994 — retter Weekendavisen en anklage mod flere af de stprste
profiler i 70°erne og 80'ernes Danmarks Radio. | en artikel med overskriften
“Terrorismens danske heppekor” stdr der, at flere DR-medarbejdere tilbage i 1973
gav “ubetinget stgtte Lil PFLP” PFLP som gennemfarte flykapringer og
mordattentater er i Danmark kendt for sit samarbejde med Blekingegadebanden.
Blandt de anklagede er Per Schultz, Ruth von Sperfing og Jens Nauntofte.

Artiklen er skrevet af Arne Notkin, som i dag er kanalchef p& DRZ2 og Bent Blidnikow.”

"Som dokumentation bruger Weekendavisen dette papir med navne pé 72 personer —
herunder de nsevnte DR-medarbejdere. Jeg beder flere af dem der stér pé listen om
en forkiaring”

“Det mest kontroversielle ved den solidaritetserkizering med det palzestinensiske folk
som omtales | Weekendavisen er overskriften. "Ubetinget stgtte il PFLP" Resten af
teksten kan Ruth von Sperfing godt identificere sig med ”

“Erklzeringen handler om den politiske baggrund for palaestinensiske gruppers
aktioner — herunder flykapringer og gidseldrab. "Det lpser ikke noget problem at man
forarget og fordemmende taler om terror” stér der blandt andet.”

Sa vidt speaken. | et interview med historikeren og journalisten Bent Blidnikow
sperger tilrettelzeggeren:

"534 du kan ikke dokumentere, at de rent faktisk har skrevet under p8 ubetinget
stptte il PFLP?”

Bent Bliidnikow:



“Nej men vi kan dokumentere at teksten med deres navne og ubetinget statte var
lagt ind i diverse tidsskrifter. Der er ikke fuldkommen bevis for at deres navne ikke
blev misbrugt af Paleestina-komiteen — men sandsynligheden taler dog for, at nogen
af dem sandsyniigvis skrev under. Lad den st8 der og simre- 58 st sige.”

Den efterfplgende speak lyder:
“Her stér anklagen mod DR-profilerne altsé og simrer (...}

I klagerne over dette afsnit fremsaettes flere formodninger omkring den omtalte
underskriftliste. Herunder rejses der tvivl om, hvorvidt den overhovedet har
eksisteret.

Redaktionen fremheaever heroverfor, at det ikke har vaeret formélet med udsendelsen
at fastsl8, om erkleeringen er aagte eller et falsum. Erkleeringen omtales alene, fordi
den har veeret offentliggjort i Weekendavisen i 1894 og i den forbindelse anvendt til
at stemple DR-medarbejdere som rede lgjesvende. Dette er et faktum uanset, om
det matte vaere sket med urette. Samtidig henviser redaktionen til, at du selv far
mulighed for at kommentere pastanden om din underskrift.

Da debatten om disse forhold har vaeret preeget af beskyldninger om et rent falsum
mens DR selv henviser til en "dokumentation”, har jeg fundet det nadvendigt at samle
tilgeengelig og dokumenterbar viden om forhistorien..

Det er veldokumenteret, at en gruppe omfattende professor Svend Holm-Nielsen i
begyndelsen af 1973 tog initiativ til at udarbejde en udtalelse om palaestinensernes
situation. Holm-Nielsen beskrev selv dette initiativ i et indlaeg | Weekendavisen
(23.12.1994) efter at bladet den 4. november samme &r havde bragt artiklen
“Terrorismens danske heppekor”

Initiativtagerne var bl.a. omtalt i VS/bulletinnr. 101 fra 25. mgj 1973 og omfattede
yderligere blandt andre filminstrukter Nils Vest, teaterleder Kjeld Koplev, lektor Tage
Hind og forstander Arne Skovhus.

Svend Holm-Nielsen og Nils West oplyste begge dette i Weekendavisen (23.11.1994).
Samtidig bekraeftede de, at bredteksten til udtalelsen var korrekt gengivet i
Weekendavisen (16.11.1994) samt i VS/bulletin nr. 101.

Derimod anferte de samstemmende, at erkleeringen aldrig havde indeholdt den af
Weekendavisen pastéede formulering: “Ubetinget statte til PFLP"

De anfarte begge, at de ikke havde stpttet PFLP og henviste bl a. til deres gvrige
deltagelse i debatten dengang.



Ogséa andre deltagere i debatten i 1994 afviste vredt, at de skulle have skrevet under
péa stette til PFLP.

Forfatteren Svend Skovmand skrev f.eks. (WEA 23.12.1994):

"Det er fuldstaendigt utsenkeligt, at jeg skulle have skrevet under pé en
stetteerkisering for PFLR. hvis synspunkter og aktioner jeg altid har betragtet som
en katastrofe for den palsestinensiske sag og for freden i Mellemgsten.”

Historikeren Claus Bryld kaldte beskyldningerne for bagvaskelse og injurter og skrev
bl.a. (WEA 16.12.1994);

“Er det ‘debat’ at fremsaette beskyldninger mod navngivne personer for strafbare
forhold uden gnist af bevismateriale?”

Claus Bryld mente, at PFLP-opfordringen var péklistret den oprindelige erklaering og
at Weekendavisens "dokument” sdledes var et falsum.

DR-journalist Svend Erik Phlenschlager afviste ogs4, at han skulle have skrevet
under pa ubetinget stette til PFLP. Han havde bedt om at f& tilsendt Weekendavisens
dokumentation og beskriver den séledes:

“Den var uden overskrift, uden dato, uden kildehenvisning, tilsyneladende kfippet
sammen af forskellige elementer”.

Kjeld Koplev afviste ligeledes i et indlaeg (WEA 16.12.1994) at have stgttet PFLP. Han
anfegrer samtidig, at der ikke foreligger nogen form for dokumentation for
pastanden om underskrivernes stotte til PFLP.

Striden star séledes ikke om erklzeringens tekst - men om hvorvidt erklaeringen
havde tilfgjelsen " Ubetinget stette til PFLF”

Da Svend Holm-Nielsen og den lille gruppe bag erkleeringen havde lavet deres tekst,
bad de om opbakning fra en kreds af kendte danskere. Holm-Nielsen beskriver det
selv saledes (WEA 23.12.1994)

"Resultatet blev altsé underskrifter fra de naevnte 72 persaner, og med dem blev
erkleeringen sendt ud i stencileret form i frankerede kuverter”.

Med "de naevnte 72’ henviser Halm-Nielsen angiveligt til de i Weekendavisen den 16.
december 1994 gengivne navne. Det er den samme navneliste, som fremvises flere
gange i “Jagten pd De Rede Lejesvende”

Svend Holm-Nielsen dgde i 2008 og har mig bekendt ikke efterladt sig nogen
dokumentation for de 72 underskrifter. P& basis af hans eget indlzeg i Weekendavisen



er der imidlertid grund til at antage, at de 72 navne er autentiske. Men der foreligger
altsé intet bevis for, at de alle 72 rent faktisk havde underskrevet erklzeringen.

Den stencilerede erklzering blev tilsyneladende rundsendt til aviser og tidsskrifter.
Den er kort (alene med angivelse af navnene pa de syv initiativtagere) omtalt i
Kristeligt Dagblad den 2. maj 1973. Her naevnes, at udtalelsen argumenterer for, at
palastinenserne ber .. genvinde deres folkelig ret”. PFLP naevnes slet ikke.

Den 25. maj aftrykker bladet VS /Bufietinnr. 101 hele erkleeringen {igen kun med
angivelse af navne pa de syv initiativtagere). Overskriften er " Solidaritet med
Palzesting’. PFLP neevnes slet ikke.

| bladet Falastin Bulletin - nr. 6 fra maj 1973 - er hele erkizeringen igen aftrykt i
samme version. Overskriften er her:

“Resolution. £n henvendelse til offentligheden fra en kreds af danskere”.

Under erklzeringens tekst er her anfert en parentes:

“[resolutionen er underskrevet af 72 personer, der samtidig anbefaler gkonomisk
stgtte til PK’s indsamiing )"

Under hele dette redaktionelle element er anbragt en fed ramme, der med
fremhaevet skrift indeholder budskabet:
"UBETINGET STOTTE TIL PFLP Giro 219054"

PFLP-opfordringen foregar altsa alene i en typisk annonce-opsaetning under
erkleeringen. De 72 tages altsé ikke her til indtzegt for ubetinget stette til PFLP.

Hvad man skal leegge i udtrykket . anbefaler pkonomisk stgtte til FK's indsamiing’ er
ikke klart. Denne formulering fremgér alene af Fa/astin Bulletin (der blev udgivet af
Palsestinakomiteen). Bladet oplyser to giro-numre til Palaestinakomiteen.

| Weekendavisens daskning i 1994 blev det haevdet, at erkleeringen ogsé skulle vaere
omtalt i et indstik til bladet 7ryk der blev udgivet pa Kolding Hajskole. Det er dette
indstik, der ifglge Weekendavisenblev aftrykt af avisen den 16. december 1894.

| fglge Weekendavisen skulle det dreje sig om nr. 2 8rgang 1974 (en ferste datering til
1979 blev senere rettet til 1974) hvor bladet udkom som et tema-nummer om
Palsestina-spprgsmalet. Tema-nummeret var redigeret af bl.a. flere af
initiativtagerne til den omtalte erklzering. Den indstukne lgbeseddel var ifglge avisens
oplysninger oprindeligt blevet udleveret til Anders Jerichow i forbindelse med et
debatarrangement



Det fremgar af de eksemplarer af bladet, der findes p& Det Kongelige Bibliotek, at
det omtalte tema-nummer var nr. 1 &rgang 1974. Det omtalte indstik findes imidlertid
ikke i bladet. Bladet rummer heller ingen omtale af eventuelle indstik. Bladet har
heller ingen henvisning til erkleeringen. PFLP omtales i bladet i form af et interview
med talsmanden Bassam Zayed.

Der foreligger altsa ingen oplysninger, der kan verificere, at stgtten til PFLP indgik i
den omtalte erklzering.

Det dokumentérbare kan sammenfattes séledes:

- Der blevi 1973 udformet en erklzering om Palaestina-spgrgsmalet som ifplge
flere af initiativtagerne fik stgtte fra 72 kendte danskere

- Initiativtagerne til erkleeringen har gentagne gange understreget, at PFLP
slet ikke var omtalt i erklzeringen

- Enrakke af de gvrige underskrivere har tilsvarende afvist at den rummede
stptte til PFLP og har samtidig henvist til, at de i andre sammenhaenge har
afvist stptte til PFLP

- De kendte gengivelser af erkleeringens bredtekst rummer intet om PFLP

- Erkleeringen blev rundsendt til mange medier sammen med listen over
underskrivere, men i den sparsomme medieomtale af erkleeringen stod der
intet om PFLP

- Formuleringen "Ubetinget stptte til PFLFP” optreeder i Falastin Bulletin nr. 6
fra 1973 alene som indhold i en annonce, som stér under gengivelsen af
erklesringen

- Formuleringen fra samme blad om underskrivernes ... stgtte til "PK’s
indsamiing”er séledes eneste holdepunkt for pastanden om, at de 72 skulle
have skrevet under p& stette til PFLP (ssetningen siger imidlertid intet om,
hvad de 72 faktisk matte have skrevet under p8)

- Det omtalte indstik fra bladet 7rvk har ikke kunnet verificeres eller pd anden
méde dokumenteres

- Der er ikke fremlagt nogen liste med de faktiske underskrifter og de faktiske
underskrifter er tkke omtalt i nogen kendt publikation

Heroverfor star s den faktiske omtale | den del af udsendelsen, der havde
overskriften " Ubetinget stgtte tif PFLP” Her fremstar anklagen for PFLP-stette
som en af de vaesentligste sager om kritik af DR.

10



| udsendelsen tilleegges pastanden om de 72 danskeres pastéede stptte til PFLP stor
vaegt. Der tales om Weekendavisens “dokumentation”og der pancreres flere gange
hen over listens navne ligesom der flere gange krydsklippes til billeder fra PFLP-
aktioner og til billeder fra det sted, hvor medlemmer af Blekingegadebanden skgd en
ung dansk betjent (banden arbejdede taet sammen med PFLP).

Samtidig med en fremvisning af opslaget fra Falastin Bufletin siges det:
“Det mest kontroversielfe ved den solidaritetserkieering med det palastinensiske folk
som omtales | Weekendavisen er overskriften: "Ubetinget statte til PFLFP”

Det der her henvises til, er imidlertid ingen overskrift. Som omtalt ovenfor stéar
seetningen i en saerlig ramme i en placering som en annonce.

I den her omtalte del af udsendelsen spgrges hhv. Jens Nauntofte, Ruth von Sperling
og Per Schultz om en kommentar til, at de anklages for stgtte til PFLP. De to
ferstnaevnte afviser det. Per Schultz oplyser, at han ikke vil afvise, at han pa et
tidspunkt kunne have skrevet under til fordel for PFLP. Denne udtalelse fra Per
Schultz dokumenterer sdledes intet om den kankrete erklzering.

Forelagt ovenstaende gennemgang af den manglende dokumentation for de alvorlige
anklager, svarer redaktionschef Spren Mikael Rasmussen:

“Lad mig si8 fast med det samme, at programmets praemis ikke er at afdaekke, hvemn
der havde ret og hvern der havde uret i debatten om DFAs "rede lejesvende”
Praemissen er at tage kritikernes synsvinkel pd DR ang. ankiager for
venstreorienteret journalistik og foreholde kritikken til udvalgte tidligere
medarbegjdere for at hgre deres svar pd omverdenens kritik. Derfor har vi valgt at
krydsklippe pdstande og synspunkter fra to flgie i veerdidebatten om DR. Hvis man vil
skildre en kulturkamp, mé man ogsé viderebringe de pdstande, som florerer her.
Afsnittet i del 1 om “Ubetinget stotte til PFLP” er haegtet op pd Weekendavisens
arbejde og Bent Bldidnikows p8stande. Det er ham der st8r pd mél for “anklagerne’,
ikke tilrettelz=ggeren eller redaktionen.

Formélet med udsendelsen er sltsé ikke at afgore segtheden af det s&kaldte PFLP-
dokument. Dokument indgdr som centralt element i debatten om venstrefigien —
herunder ogsd i kritikken af medarbejdere i DR, og det er deltagerne i den debat vi nu
lader krydse kiinger.

Konfiikten belyses ved at lade parterne komme til orde. Vi tager ikke stilling hverken
for efler imod. Programmet fremsaetter sdledes ingen pdstande om, hvorvidt listen
er “aegte” eller “et falsum’, men derimod at den er omstridt, og at der er defte
meninger om dens s2gthed

Men vi sparger selvifpigelig til erklseringen, kan de interviewede huske at have skrevet
under ~ og Avordan mener de at deres navne havnet pé listen?”

11



Redaktionschefen anfgrer herefter en reekke argumenter for, at det ikke helt kan
afvises at anklagerne er korrekte (de veesentligste indgér i gennemgangen pé de
foreg8ende sider) og fastholder saledes, at .. dokumentet ikke bare kan afvises
som et falsum”. Han fortsatter:

“Helt grundiaeggende mé jeg ogsé sige, at hvis der er krav om grundig bevisferelse |
denne type af udsendelse, der har til hensigt at afspejle og skabe debat, vil det vaere
invaliderende for journalistikken i DR, Kunne man stifle samme krav til en debat om
krigen i Gaza? Effekterne af skattelettelser? indvandrernes kultur? Journslistik
handler ikke altid o at afgare, hvem der har ret. Det handler om at bringe
fortolkninger p8 banen og lade seerne dgmme selv.”

S8 vidt redaktionens forsvar for afsnittet om “Ubetinget statte tif PFLP.”

Konklusion vedr. PELP-klagen

Udgangspunktet for vurderingen ber vaere, at DR skal kunne referere den
kendsgerning, at der i 1994 i Weekendavisen blev rettet anklager mod 72 kendte
danskere for at have vaesret en del af “Terrorismens danske heppekor” En sédan
historisk kendsgerning kan omtales, hvis de pagse!dendes kommentar fremgér klart.

Diskussionen handler séledes alene om, hvorvidt OR med sin egen fremstilling af
sagen i fprste del af “Usgten pd De Rade Lejesvende” giver en misvisende og
vildledende fremstilling af den pa8stéede dokumentation.

! "Vejledende regler for god presseskit”hedder det under pkt. A:

"S& langt det er muligt, bar det kontrolferes, om de oplvsninger, der gives, er
korrekte”

Og kort efter:

“Oplysninger som kan veere skadelige, kraenkende eller virke agtelsesforringende, skal
efterpraves i seerlig grad inden de bringes, farst og fremmest ved foreleeggel/se for
den pdgeeldende.”

DR’s Programetik har tilsvarende formuleringer i kapital 1 om fairness.

DR har i dette tilfzelde forelagt padstanden for de tre medvirkende. Men i forhold til

den markante praesentation i udsendelsen, er pastanden ikke i gvrigt efterprevet
grundigt.

1



Der foreligger ingen dokumentation for, at de omtalte 72 danskere har skrevet under
til stptte for PFLP. Det eneste papir, hvoraf bade navne og PFLP-stette fremgar, er
en udateret lpbeseddel af ukendt oprindelse.

Det virker samtidig usandsynligt, at hele denne gruppe — hvoraf en stor del beviseligt
har st8et for helt andre haldninger end PFLP's — rent faktisk skulle have skrevet
under pa parolen: “Ubetinget stotte til PFLP”. Tvivlen om anklagen fremgér da ogsé
af indslaget.

Der tales imidlertid om, at der foreligger en "dokumentation” og at erkleeringen
beviseligt har haft overskriften “Ubetinget stotte til PFLP”. Samtidig tillagges
anklagerne yderligere veegt gennem en dramatisk billeddsekning. Dette skal ses i
forhold til, at den eneste "dokumentation” er en udateret Igbeseddel af ukendt

oprindelse.

P4 den baggrund er der behov for at understrege, at der ikke foreligger
dokumentation for anklagerne.

Jens Nauntofte argumenterer for en stgrre undersegelse af serien og skriver bl.a.
herom:

“Der er | udsendelsesraskken “Jagten pd de rede lejesvende” ikke foretaget en
kildekritisk tilgang til materialet, som er i overensstemmelse med DRs etiske
grundlag og fairness-principper. Derfor bgr DR s ledelse foretage en tilbundsgdende
intern undersegelse af hvemn der var “medforfattere” pé ideen om disse udsendelser
og isaer deres udformning.”

Jeg har et par gange lavet stegrre redegerelser om bestemte emner. P& eget initiativ

lavede jeg f.eks. i januar 2007 “Gennemgang af kritikken af DR i Afghanistansagen” og
i november samme ar lavede jeg pa opfordring af DR's ledelse “7V-Avisen og Nybroe-

sagen”.

Hvem der i den redaktionelle proces har faet hvilke idéer, ligger imidlertid udenfor mit
arbejdsomrade. Jeg forholder mig som udgangspunkt til det faktisk udsendte -
séledes som det i gvrigt ogsé er Pressenavnets praksis og grundlag. Jeg har ikke |
den her omtalte sag planer om at lave yderligere undersggelser endsige at opfordre
DR’s ledelse til at igangsaette dem.



Kritik af svarbrev

Et tredje element i Nauntoftes klage vedrgrer en passus i et svarbrev fra
redaktionschef Seren Mikael Rasmussen til en anden klager. Nauntofte mener sig her
fejlciteret. Da klagen herover ikke omhandler noget, der er udsendt, og da
redaktionschefen mener, at han er blevet misforstaet, har jeg bedt parterne selv
afklare denne uenighed.

Konklusi indstilling:

Ferste del af “Jagten péd de Aede Lejesvende” indeholder afsnittet “Ubetinget stotte
ti FFLP” Her omtaler udsendeisen anklager mod en raekke navngivne danskere for
stette til terror,

DR ber understrege, at udsendelsen ikke skal opfattes s8ledes, at der var tale om
dokumenterede anklager. DR har alene gengivet tidligere fremsatte beskyldninger og
forelagt dem for de tre medvirkende. Det ber derfor tydeliggeres pa
dr.dk/lejesvende, at DR ikke har set nogen dokumentation for anklagerne. Det bor ske
ved en gengivelse af hervaerende konklusion og en henvisning til den samlede
indstilling. Der ber ogsé henvises herom til dr.dk/lejesvende i forbindelse med en
eventuel genudsendelse.

Indstillingen afviser i pvrigt klagers krav om stotte til yderligere undersegelser samt
klagers kritik af formuleringer, der alene indgér i DR's klagesvar.

Jacob Mollerup, den 24, januar 2011.



