Adm. dir. Jens Brendstrup
DAF

Kirkevej 1-3

2630 Tastrup

jpb@daf .dk

Kzere Jens Brendstrup

| B ) I

GENERALDIREKTREN
DA Byen

Emil Holms Kanal 20
DK-0999 Kebenhavn C
T +453520 3040
www.dr.dk

Maria Rerbye Rpnn
D +453520 8012
E mrr@drdk

02 1. 2012

Du har klaget over udsendelse Hag Facaden p8 DR1 den 17. september. Efter at
redaktionen afviste din kritik, har du klaget videre til lytternes og seernes redakter.
Han har nu gennemgéaet sagen og lavet en indstilling til min afgerelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at fglge.

Med venlig hilsen

4

Mdria Rprbye R@nn
Generaldirekter

Kopi: Journalen
Redaktionschef Marianne Blichfeldt
Advokat Peter Skov
Konsulent Marianne Juul
Redaktionschef Steen Jensen
Redaktpr Seren Klovborg



| ) I

Indstilling fra lytternes og seernes redakter
Klage over Bag Facaden DR1 pa
DR1 den 17. september 2012

Programmet Bag Facaden handlede den 17. september om handel med brugte biler. |
praesentationen hed det bl.a:

“Sidste 8r blev der handlet naesten en halv million brugte bifer i Danmark, og det er
helt afgarende for prisen er, hvor mange kilorneter bilen har kgrt.

Men kan man som kgber stole pé tallet pé kilometertaelleren?

DR-programmet Bag Facaden afdsskker systematisk svindel i en branche, hvor
intetanende kunder bliver snydt for mange tusinde kroner.”

Den 18. september sendte adm. dir. Jens Brendstrup fra DAF dette krav om
berigtigelse til redaktionen:

“f Jeres udsendelse ‘Bag facaden’ pd DRI mandag den 17, september 2012 refererer
vaertinden Maria Andersen (sekvens begynder ca. 24 min og 35 sekunder inde i
programmet)] at virksomheden Match Automobiler er mediem af Danmarks
Automobilforhandler Forening (D-A-F]

Dette er ikke korrekt.

Allerede den 29. auqust talte vores pressechef Kim {strem med Saren Kristensen
fra din redaktion. | denne samtale meddelte Kim i utvetydige vendinger, at Match
Automobiler er blevet ekskluderet af D-A-F. Den samme oplysning Fér Sgren
overbragt i en efterfalgende telefonsamtale med kontorchef Karoline Thomsen, der
er leder af D-A-Fs_juridiske afdeling.

N8r redaktionen alfigevel undiader at viderebringe den veesentlige oplysning, - s8
efteriades seerne med det indtryk at O-A-F accepterer, at medlemsvirksomheder
anvender metoder som de, udsendelsen viser at Match Automobiler gor brug af.

Det er pé ingen méde tilfesidet.

DA F tager afstand fra alle former for vloviigheder og accepterer ikke, at
medlemsvirksomheder overtraeder loven. Sker det, bliver de ekskiuderet af
foreningen.

Som sagt blev redsktionen ved flere lejligheder i god tid inden prograrmmets
udsendelse [ gar oplyst om, at Match Automobiler er blevet ekskiuderet af DAF, og
_Jeg anmoder derfor om, at dette tydeligt bliver meddelt programmets seere snarest

muligt og senest i forbindelse med neeste uges episode af '‘Bag Facaden'”

Den 19. september svarede dokumentarchef Steen Jensen p& DR's vegne. Han skrev
bla.

“Som dokumentarchef har jeg modtaget din mail af 18 september 2012 angdende
programmet Bag Facaden, som blev sendt pd DRI mandag den 17 september. Du gor i



) B ) [

din mail indsigeise mod programmets oplysninger om Match ™ Automobilers
mediemskab af DAF.
| programmet siger speaken efter ca 24 minutter [citat)

“Vi fAr et tip om, at bradrene Rabeh nu saelger biler i et nyt firma i en ny by. Firmagt
hedder Match Automobiler og ligger i Frederikssund — det her er firmaets
hjemmeside. P4 overfiaden en fin bifforhandler, medlem af brancheforeningen Dansk
Automobilforhandler Forening — og med masser af flotte biler til salg.”

Speaken refererer tydeligt til, at det er sdledes Match Automobiler pragsenterer sig
D8 sin hfemmeside, mens firmaet eri drift, og péd det tidspunkt, hvor programmets
research og optagelser foregdr, og hvor adskillige kunder klager over at veere blevet
snydt af firmaet. Billedsiden viser Match Automobilers hjemmeside, Avor firmaet
henviser til medlemskabet af DAF.

Speaken er faktuelt korrekt. Match Automobiler er pé8 det pdgaeldende tidspunkt
medlem af DAF, og der rejses ikke i den videre speak kritik af DAF.
P4 den baggrund mé jeg afvise jeres gnske om berigtigelse.

Det er korrekt, at DAF senere, i slutningen af sugust, ekskluderer Match
Automobiler. P8 dette tidspunkt er Match Automobiler imidlertid lukket. Vi valgte
derfor ikke at medtage oplysningen i programmet, da programmet som nagvit
afdaskker forholdens i Match automobiler, mens firmaet bedriver virksomhed, Det er
desuden min vurdering, at en oplysning om, at DAF ekskiluderer virksomheden efter
den er lukket, ville rejse nye sp@rgsmdl hos seerne.

Jeg har imidlertid taget skridt til at oplysningen om at DAF i august 2012 har
ekskluderet Match Automobiler, vil fremgd af programmets hjemmeside p& ar.dk. Jeg
héber, at DAF finder denne lgsning tiffredsstiflende.”

| forbindelse med denne afvisning af klagen blev der samtidig givet den normale
klagevejledning. P& den baggrund klagede Jens Brendstrup videre til lytternes og
seernes redakter og skrev bl.a. om svaret fra dokumentarchef Steen Jensen:

“Steen har nu foranstaltet, at der p8 programmets hjemmeside nu er en boks med en
praecisering af, at O'AF har ekskiuderet Match Automobiler forud for udsendelsen.
Efter denne indrgmmelse af, at programmet ikke bibragte seerne alle de relevante
informationer bar redaktionen efter vores mening ‘g8 planken ud’ og serge for at
viderebringe den vaesentlige oplysning ogsé til seerne. Det er jo indlysende, at kun
meget F8 af programmets seere efterfplgende ogsd gér ind pd hjemmesiden og fér
denne oplysning. Derfor vif jeqg overfor DR holde fast i mit krav om en berigtigelse {
neeste uges udgave af ‘Bag Facaden’

Na8r jeg ikke er enig i Steens vurdering af sagen, s8 skyldes det ogsé, at
tidsforskydningen mellem optageiserne og programmets visning bevirker, at seerne
lades titbage med en opfattelse af, at Match Automobiler péd dagen for programmets
visning stadig er mediem af DAF. Men redaktionen blev uftimo august (jf. min mail af d
18 ds ] - dvs naesten tre uger inden programmet blev sendt — gjort opmaerksom pé,



) B ) [

at Match Automobiler fra og med ultimo august var ekskluderet af D'A-F. Denne
veesentiige oplysning fik seerne fkke.

Det er en misforstielse at Match Automobiler pr. 21, august — den dato, hivor D'A-Fs
bestyrelse besiuttede at ekskiudere virksomheden - er lukket. Den er stadig er aktiv i
CVR-registeret, ligesom virksomhedens hjemmeside er oppe og kgre’ og dens
hovedtelefonnummer stadig fungerer. ”

Jeg har nu gennemgaet sagen og afleverer hermed min indstilling:

Speaken i programmet vedr. Match Automobilers medlemskab af DAF er formelt
korrekt. Pa det tidspunkt, hvor de kritiserede handler foregik, var Match Automobiler
rent faktisk medlem af DAF. Spgrgsmaélet er altsa alene, om oplysningen om den
senere eksklusion er s afggrende, at den burde have vaeret naevnt i programmet.

Adm. dir. Jens Brendstrup, DAF, har p& min forespergsel oplyst, at Match
Automobiler blev optaget i DAF den 1. december 2011, Eksklusionen blev besluttet pa
et bestyrelsesmede i DAF den 21. sugust 2012 og tradte i kraft ultimo august.
Medlemskabet har altsa varet i ni maneder, hvilket, i relation til de kritiserede
metoder, er relativt laenge.

Pa hjemmesiden www.match-aytomobiler.dk fremstér det ogsé pr. 1 oktober 2012
som om, at firmaet fortsat er medlem af DAF. Jens Brendstrup oplyser, at
foreningen ved hjzelp af et fogedforbud sgger at stoppe dette misbrug af sit logo.
Foreningens bestyrelse skal pa et mgde senere i oktober drefte en stramning af
optagelseskriterierne for at reducere risikoen for lignende sager i fremtiden.

Ud fra en samlet vurdering mener jeg ikke, at klagen fra DAF er berettiget. Det var
ikke npdvendigt, at programmet omtalte den senere eksklusion af Match
Automobiler. Det skyldes bl.a.:
- DAF er alene omtalt i en enkelt saetning, og der saettes ikke i udsendelsen
noget fokus pa DAF's rolle
- Denkritiserede virksomhed var rent faktisk medlem af DAF i hele den periode,
som der saettes fokus pé i programmet. Det er her kunderne bliver vildledt, og
det er det, der seettes fokus p&
- DAF har selv erkendt sit problem i den forstand, at man nu arbejder pé at
stramme medlemskriterierne

DAF er s8ledes ikke blev sat i noget urimeligt darligt lys i kraft af fremstillingen
udsendelsen.

At programmet senere pé sin hjemmeside har tilfgjet oplysningen om eksklusionen
kan ikke fgre til andet resultat. Det videregiver blot oplysningen til bl.a. de szerligt



| ) B

interesserede, der sgger pé firmaet og udsendelse. Det kan ikke bruges som
argument for berigtigelser eller beklagelser.

Konklusion

Det var relevant, at udsendelsen naevnte, at virksomheden var medlem af DAF under
de kritiserede hilhandler, Det var ikke afggrende for sammenhangen at naevne den
senere eksklusion, og DAF blev ikke sat i noget urimeligt dérligt lys i kraft af
fremstillingen i udsendelsen.

Jeg indstiller derfor, at kravet om berigtigelse afvises.

Jacob Mollerup, den 1. oktober 2012



