m 1 N

Direkter Jakob Willer

o ] GENERALDIREKTREN
Telekommunikationsindustrien DR Byen
Axeltorv 6, 3. sal Emil Holms Kanal 20

DK-0999 Kghenhavn C
T +4535203040
www dr.dk

1609 Kgbenhavn V

jw@teleindu.dk
Maria Rgrbye Rgnn

D +45 3520 3628
E mrr@dr.dk
2108 2014

Keere Jakob Willer,

Du har den 10.juli 2014 klaget over en reekke af P4 Sjaellands artikler pé drdk
om mobildaekningen i yderomraderne. Efter at redaktionen afviste din kritik, har
du klaget videre til lytternes og seernes redaktgr. Han har nu gennemgéet

sagen og lavet en indstilling tit min afgerelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at fglge.

Med venlig hilsen

Maria Rgrbye Rpn

Generaldirekter

Kopi: Journalen
Redaktionschef Allan Lardell
Jurachef Peter Skov
Etikchef Inger Bach



Indstilling fra lytternes og seernes redakter
Klage over artikler p& dr.dk om mobildaekning pa Sjeelland 3.- 10. juli 2014

P4 Sj==lland offentliggjorde i dagene den 3. juli 2014 til 10. juli 2014 en reskke
artikler pa dr.dk om mobildakning i yderomraderne med Odsherred Kommune
sorn case. Efterfelgende klagede direktegr Jakob Willer, Teleindustrien, til den
ansvarlige redaktionschef over faktuelle fejl og manglende forelzggelse.

| klagen af 10.juli hed det:

“ljeres f@rste historie vedregrende den demente 92-drige manglede i
at fortaelle, at den 4 km lange gétur resulterede i at der ikke kunne
findes et eneste hul i daekningen pd et eneste af nettene — pd trods
ar at hele forméflet med turen var at se, om der faktisk var huller i
deekningen. [ var med pd turen, men valgte ikke at bringe denne
centrale pointe, som hele turen drejede sig om. Endvidere citerede /
mig for at sige, at deekningen var utidssvarende — hvilket jeg ikke har
sagt Efter min kiage rettede /i historien Jeg skal bede jer
fremsende mig den version af historien, som | fgrst publicerede.
Denne har ogsd givet anledning til radioindsiag, som har veeret
misvisende. Se ferste historie her — hvor telebranchen ikke blev
inddraget

mtto s Nt Begionale/Siaelland/2014/07/03/070337
htm og opfelgningen her - efter at vi selv tog initiativ til at
efterprove de fremsatte pastande

wtto A h Regionale/Siaell 2014/07/09/070151
htm.

| jeres naeste historie tager | fat i en 13 8r gammel sag, hvor en
farmlie ikke har kunnet ringe 112, Fller rettere — det kunine de faktisk
godt. | har ! denne historie en parallel med om at man “kan i Kenya” -
hvilket afspejler den totalt userigse tilgang, | har til sagen. Jeg er
usikker p&, om /i den fgrste version af historien, som ogsé kom i TV/-
avisen, faktisk oplyste, at der var tale om en 1% &r gammel sag. Jeg
skal derfor bede jer sende mig de Forskellige versioner af historien,
som de har veeret publiceret. | forbindelse med denne sag blev jeg
kontaktet af flere forskellige journalister — hvoraf en af dem afviste,
at der var tale om en sag fra februar 2013 Vi har ikke |
Teleindustrien haft mulighed for at kommentere pd denne sag inden



{ publicerede historien, og vi er ikke blevet forelagt fakts. Jeres
konkiusion i denne sag er, at barnet var i livsfare pé8 grund af
manglende deekning. Realiteten er, at det faktisk var pd grund arf
mobildaskningen pé stedet, at familien kunne komme [ kontakt med
112 — idet de havde valgt ikke at have en Fastnettelefon.

htm.

Endelig har ! publiceret en artikel om, at en SFO ikke kan tage
barnene til stranden pd grund af ustabil mobildaekning. Vi er ikke
blevet forelagt denne sag, og der er ingen fakta om, hvor der i givet
fald er manglende daekning — som gar det umuligt for SFOen at g4
pé stranden. | bedes fremisegge dokumentation for, hvilken strand
der er tale om, og dokumentation for, at der faktisk er ustabif
daekning. Det undrer mig, hvis det ikke skulle vaere muligt at finde
strandomréder, hvor der er mobildasekning [p8 bare et af de tre net)
eller en strand med en ngdtelefon (ISt flag] - som SFOen kunne
benytte Men det kan jeg forsts at DR har valgt ikke at sperge ind til

Dagen efter afviste redaktionschef Allan Lardell i hovedsagen klagen med
felgende begrundelse:

"l vores daskning af sagen om den 92-8rige demente, der forsvandt
med et GPS-armbénd, er det korrekt, at det ikke blev skrevet | vores
webartikel at man péd gdturen ikke kunne finde steder, der ikke
havde mobildaskning. Endvidere er det korrekt, at vi brugte et
forkert ordvelg vedr. den daskning, der 58 var i omrédet. Vi citerede
dig for at sige, at daekningen var utidssvarende’ — dette er ikke en
korrekt citering. | stedet skulle der have stdet, at daekningen var
‘ustabif, hvitket var dit prescise ordvalg ved gdturens slutning.

! Forbindelse med din mail tif Casper Dalsgaard Sander, der blev
modtaget o 8 _juli ki 11.28, 58 rettede vi orngdende begge feil ... "

Redaktionschefen henviste til, at rettelserne straks blev meddelt
Jakoh Willer og man derfor ansé den del for afsluttet. Af tekniske



grunde var det desvzerre ikke muligt at genskabe den oprindelige
version af artiklen, fremgik det af DR-svaret.

| sagen om Paya Hauch Fenger gennemgik redaktionschefen kritikken
af artiklen og konkluderede, at der er enighed med klager omkring
det faktuelle forlgb og at den kritiserede henvisning til Kenya er et
ordret citat fra moderen.

Om den manglende forelaeggelse hedder det i DR-svaret:

"Dette er korrekt — og et journalistisk valg. | forbindelse med
daekningen af sagen, s8 Fortaelfer vi en moders historie om
problemer med at komme | kontakt med alarmcentralen. Vi naevner
pd intet tidspunkt, at det er Telebranchen, der baerer skylden for
episoden — gf heller anklager moderen Telebranchen for at veere
skurk i sagen. Derfor er det normal journalistisk praksis, nér der ikke
forelsegger et konkret angreb pé en enkeltperson eller en
organisation, at vurdere, om en anden part skal inddrages i sagen. Vi
har i dette tilfeelde vurderet, at det ikke ville bidrage yderiigere tif
historien, at fore/aegge;jer sagen.”

Om SFO-sagen skriver redaktionschefen:

“DR har aldrig pdstiet, st SFO'en ikke kan tage pd stranden pé
grund af manglende mobildaekning! Vi har skrevet en artikel der
handler om, st SFO'en ikke vl tage p& stranden pd grund af ustabif
mobildeekning. Her er altsé ikke tale om et forbud el lign. mod at
SFO'en kan tage pd stranden, men derimod et bevidst valg fra SFO-
ledelsens side, som ikke gnsker bgrn i vandet, s8 leenge mobilsignalet
— ifglge dem — er ustabilt. "SFO-leder Anne Eliasen har nemiig
Fforbudt sine ansatte at tage barnene med pé stranden for at bade.
Peedagogerne kan nemlig ikke vaere sikre pd, at de kan komme 7

W

kontakt med alarmcentralen i tilfselde af ulvkker.
“Her er aftsd igen tale om en personiig beslutning fra SFO-lederen,
hvitket hun er f sin gode ret til da hun har et ansvar over for de barn,
som SF0'en passer. Dot er dog korrekt, at vi heller ikke { denne
artikel har involveret Telebranchen. Det er igen et bevidst

Journalistisk valg, da heller ikke SFO-lederen skyder skylden p8
mobilselskaberne. Samtidig findes der ingen fakta om, hvorvidt der



er dagkning i omrédet eller i Vi konkiuderer, p& baggrund af
interviewet med SFO-lederen, at hun og hendes ansatte — ud fra
deres oplevelser - tkke kan veaere sikre pa, at der er mobildaekmng.
Derfor tar de ikke tage bgrnene med ud og bade pd stranden, hvilket
igen er bevidst valg fra deres side — ikke en konkiusion fra DAs side!

Med hensyn til hvitken strand der er tale om, 54 kan vi oplyse, at vi
madte SFO-lederen pd strand nummer J254. Samtidig beder du om
en dokumentation for, at der er ustabil daekning i omrédet. | dette
konkrete tiffaelde fortaeller SFO-lederen os, at hun ikke tar lade
bernene bade pd stranden, da hun og hendes personale ikke kan
vaere sikre pd stabil daekning. Dette er fra DRs side tilstraskkelig
dokumentation, da vi ikke pdstdr, at der er tale om et generelt
probiem for hele ormrddet, som vedrarer flere tusindvis af
mennesker — men derimod videreformidler vi her holdninger,
besiutninger og erfaringer fra en SFO-leder.”

" Vi har i vores artikel skrevet om et konkret ,orqb/em, som en 5F0
leder oplever ud fra egne erfaringer — og dermed bliver artiklen ikke
tif en konkiusion, men derimod tif en personlig erfaring og besiutning
fra SFO-lederens synspunkt.”

Efter disse forklaringer fra redaktionschef Allan Lardell valgte Jakob Willer at
anke de udestéende klagepunkter til lytternes og seernes redakter. | en mail af
12, juli hedder det;

“Jeg har modtaget svar fra redaktionschef Allan Lardell Jeg finder
imidiertid fortsat anfedning til at klage over, at DR med de tre
historier om mobildaekning har undiadt at forholde sig kritisk overfor
de fremsatte pdstande, har undladt at fremizegge eller eftersperge
dokumentation for pdstandene og har undiadt at involvere
telebranchen, som er den part, der { konteksten rettes en kritik

imod.

DAR’s daekning starter, da Odsherred-borgmester Thomas Adelskov
gar 1 medierne med en konkret kritik af telebranchen. Samtidig
skriver Adelskov et brev til Teleindustrien med kritikken vedr. dern 92
drige som ikke kunne lokaliseres. Selv efter, at kritikken fra Adelskov
er efterprovet og har vist sig ikke at veere faktuell begrundet,

n



fastholder Thomas Adelskov og Odsherred Kommune sin kritik aff
telebranchen. F8 den baggrund er det kun naturkigt, at vi i
telebranchen betragter kritik af mobildaekningen i Odsherred
kommune som en kritik af branchen. N8r der rejses en kritik, bar vi
derfor have mulighed for at forklare os.

Szerligt ndr det er en medarbejder fra en SFO, som i denne
sammenhang udtaler sig som kommunalt ansat om mobildasskning.
Denne kritik mé ngdvendigvis ses i sammenhaeng med den kritik, som
er fremsat af borgmesteren.

Ogsé i den anden sag med familien, som fik ringet 112, er der tale om
en kommunalt ansat. Hun udtaler sig dog som privatperson i denne
sammenhang.

Vi finder dog ogsd, at vi burde vaere blevet forelagt denne sag, da
den skal ses i sammenhaeng med kommunens kritik af telebranchen

Endvidere finder vi, at DR burde forholde sig kritisk til de pdstande
der fremfares og efterspgrge dokumentation for pdstandene
stedet for blot helt ukritisk at viderebringe disse pdstande - og
undiade at involvere telebranchen.”

Jeg har nu gennemgéet sagen og afleverer hermed min indstilling:

Anken fra direktgren for Teleindustrien, Jakob Willer, omhandler konkrete
problemer i artikler p& dr.dk. Sage er nedenfor behandlet i fem punkter

Min kommentar:

fartiklen er der en direkte kritik af telebranchen, n&r der refereres
til, at Thomas Adelskov har reageret ved at sende breve til
teleindustriens interesseorganisation med krav om lapning af den
hullede mobildeekning i yderomréderne. Derfor fremstéar
telebranchen som kritiseret part og burde veere blevet forelagt
kritikken.



Efter at Teleindustrien ved direkter Jakob Willer selv tog initiativ til
det, er denne brancheorganisation efterfglgende blevet hert. Dog er
man ferst efter en rettelse blevet korrekt gengivet - jf nedenfor

Min kommentar:

| den ferste version af artiklen bliver Jakob Willer fejlciteret, og det
fremqgar ikke, at der var daskning pa gaturen i Ordrup. Begge
kritikpunkter har P4 Sj=lland tidligere beklaget overfaor Willer og
man har — i forleengelse heraf - den 9. juli 2014 sendret dr.dk-artikien
pé grund af kritikken. DR oplyser i den forbindelse, at den oprindelige
version ikke kan genskabes.

Udover det beklagelige i den oprindelige fejl er problemet, at DR ikke
i forhindelsen med retteisen har fulgt sine egne retningslinjer.

DR's Etik fastslar i et sadant tilflde:

“Udgangspunktet er, at indhold p8 nettet ikke slettes, ndr det ferst
er publiceret. DR skal sikre, at eventuelle rettelser kommunikeres Lif
brugerne. Det gar vi ved at rette der, hvor fejlen er begéet. P& dr.ak
er det pd den side hvor brugerne ender, ndr de falger et link fra
sg@gemaskiner eller andre hjemmesider. Alt indhold p8 nettet har en
unik adresse, en URL, der kan linkes direkte tif Vores fejl er altid
bundet til en bestemt URL. Og derfor ber vi rette fejlen p8 det
samme sted, som vi har begdet den. Det vil sige p8d samme URL”

Oplysningen om, at der rent faktisk var mobildaskning under gaturen
samt den korrekte gengivelse af citatet fra Jakob Willer, burde
séledes veere tilfgjet artiklen, sé& det klart fremgik, at der var lavet
en rettelse. De to &ndringer var netop afggrende for den rette
forstéelse af artiklen.

Min kommentar;

Der eringen direkte kritik af telebranchen ligesom der - trods



uenighed om sprogtone og formuleringer - ikke efterfglgende er
strid om fakta, P& denne baggrund har DR undladt seerskilt
forelaeggeise. Problemet er imidlertid, at casen indgér i en samlet
daskning, hvor telebranchen kritiseres. Derfor ber branchens svar pé
kritikken ogséa fremgé af en sadan historie — i mindste ved at henvise
til (eventuelt ved et eller flere link) branchens generelle svar pa

kritikken af deekningen,

Min kommentar:

Historien bygger alene pa hvaordan en bestemt SFO-leder oplever
situationen og hvilke konsekvenser hun har selv har draget. DR skal
udvise almindelig kildekritik, men det pahviler ikke DR at kunne
dokumentere SFO-lederens oplevelse.

P& denne baggrund har DR undladt saerskilt foreleeggelse.
Problemet er imidlertid, at casen indgar i en samlet daskning, hvor
telebranchen kritiseres, Derfor bgr branchens svar p& kritikken ogsé
fremga af en s&dan historie — i mindste ved at henvise til (eventuelt
ved et eller flere link) branchens generelle svar pa kritikken af
daekningen.

Samiet konklusion og indstilling

Artiklen “Darlig mobildzekring rammer demente”
(htbp://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Siaelland/2014/07/03/070337. htm)
rummer en direkte kritik af telebranchen. Derfor burde kritikken for
offentligggrelse have vaeret forelagt branchen - f.eks. gennem
brancheorganisationen Teleindustrien — med mulighed for at svare.

Teleindustriens direktgr svarer senere pé eget initiativ pa kritikken i forbindelse
med artiklen: “Kommune gér ind i kampen For bedre mobildaekning”
(http//www.dr.dk/Nyheder/Begionale/Siaelland/2014/07/09/070151 htm).
Dette svar ber der derfor henvises tydeligt til | artiklen " 08riig mobildsekring

rammer demente”



DR ber samtidig beklage overfor Teleindustrien, at den fgrste udgave af
artiklen “Kommune gér ind i kampen For bedre mobildakning”

rummede to vaesentlige fejl og at det ikke fremgik af den endelige version, at
der var lavet en rettelse.

| to cases om manglende mobildeekning er der ingen direkte kritik af
telebranchen eller organisationen Teleindustrien. P& denne haggrund har DR
undladt seerskilt forelaeggelse. De to cases indgér imidlertid i en samlet omtale,
hvor telebranchen kritiseres. Derfor ber branchens generelle svar fremga. Der
bar fra begge artikler i det mindste [aves en henvisning til Teleindustriens
generelle svar pa kritikken af daskningen.

Som det fremgér, har DR's samlede dakning haft en reekke fejl og mangler.

Det ber opsummeres i en artikel pd "Fejl 6 Fakta”-siden p& dr.dk med omtale af
ovennaevnte konkiusioner,

Jacob Mallerup, den 20. august 2014






